صنعتصنعت، معدن، تجارت

میلگرد زاگرس، شاهین و اصفهان چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

میلگرد به عنوان یک مقطع طویل فولادی در فونداسیون ساختمان برای بهینه‌سازی مقاومت بتن در برابر فشار و به عنوان یک عضو برای جلوگیری از شکنندگی بتن، امروزه طرفدارهای زیادی دارد. پس شما به عنوان یک مهندس باید بدانید چطور باید یک میلگرد با کیفیت بخرید و هنگام خرید، کدام پارامترها یا ویژگی‌های میلگرد اولویت بیشتری دارد. اولین فاکتور مهم در خرید، کارخانه تولیدکننده آن است. اگر از تاریخچه و اصالت تولیدکننده مطمئن باشید با خیالت راحت می‌توانید خرید خود را انجام دهید. در ضمن محل احداث کارخانه تولیدکننده می‌تواند عامل مؤثری در هزینه حمل باشد؛ به بیان دیگر، هرچه محل احداث کارخانه به پروژه شما نزدیک‌تر باشد، هزینه حمل کمتری پرداخت خواهید کرد. در این مقاله، به بررسی تفاوت میلگرد اصفهان، شاهین و زاگرس خواهیم پرداخت.

 

آشنایی با تاریخچه کارخانه‌های شاهین، زاگرس و اصفهان

همان‌طور که در ابتدا نیز گفتیم، محل احداث کارخانه، هزینه حمل میلگرد تا پروژه شما را تعیین می‌کند که با توجه به قیمت میلگرد امروز در بازار، صرف هزینه حمل کمتر، می‌تواند به کاهش هزینه‌های شما کمک کند.

 

 

کارخانه ذوب‌آهن اصفهان به عنوان اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده در کشور شناخته می‌شود که در سال ۱۳۴۶ در استان اصفهان تأسیس شد و در سال ۱۳۵۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این کارخانه زیرمجموعه‌های بسیاری چون معادن زغال‌سنگ البرز شرقی، تارابگین، پالایش قطران زغال‌سنگ، مهندسی و پویش ساخت ذوب‌آهن و پویش معادن زغال‌سنگ دارد. مهم‌ترین پروژه‌هایی که از محصولات این کارخانه در آن استفاده شده است، شامل: ورزشگاه المپیک آتن یونان، برج میلاد، نیروگاه بوشهر، نیروگاه عسلویه، پل صدر تهران، سالن اجلاس سران اصفهان و متروی اصفهان می‌شود. ظرفیت تولید این کارخانه در حال حاضر ۲ میلیون تن در سال و مهم‌ترین محصولات آن میلگرد و تیرآهن است. برای اطلاع از قیمت میلگرد اصفهان امروز، کلیک کنید.

کارخانه شاهین بناب نیز در سال ۱۳۸۳ در شهرک صنعتی بناب واقع در استان آذربایجان شرقی تأسیس شد که دارای ۴ واحد کوچک‌تر به نام‌های مجتمع فولاد شاهین بناب، مجتمع فولاد صنعت بناب، مجتمع فولاد صنعت سهند و پروژه گسترش فولاد شهریار است. ظرفیت تولید فولاد در این کارخانه به صورت سالانه ۵۲۰ هزار تن بوده که مهم‌ترین محصول این کارخانه در کنار میلگرد نیز، تیرآهن است.

کارخانه صبا فولاد زاگرس در سال ۱۳۸۸ ثبت و در سال ۱۳۹۳ در شهرک صنعتی سفیددشت، واقع در شهرستان بروجن تأسیس شد. ظرفیت تولید کارخانه صبا فولاد زاگرس حدود ۴۲۰ هزار تن در سال است؛ همچنین این کارخانه مدعی است در به زودی در فاز دوم این کارخانه شاهد ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن خواهیم بود.

 

تفاوت میلگرد زاگرس، شاهین و اصفهان از نظر استاندارد

استاندارد میلگرد یک بخش مهم است که می‌تواند کیفیت آن را تضمین کند. اگر از استاندارد رعایت شده در تولید میلگرد هر کارخانه مطلع باشید می‌توانید تصمیمی عاقلانه‌تر بگیرید. استاندارد مشترک در هر ۳ کارخانه استاندارد روسی GOST است که بر اساس آن میلگردها باید در ۴ نوع میلگرد ساده در گرید A1 و میلگردهای آجدار در گریدهای A2, A3, A4 تولید شوند که در ادامه خواهیم گفت هر کارخانه کدام‌یک از این گریدها را تولید می‌کند.

علاوه بر استاندارد روسی یا GOST، میلگردهای شاهین طبق استاندارد DIN آلمان و میلگردهای شاهین طبق استاندارد اروپایی BS 4449 برای میلگردهای ترمکس، استاندارد بین‌المللی ISO 6935-2، استاندارد آلمانی DIN488 و استاندارد ملی ISIRI 3132 تولید می‌شوند که می‌توانید به راحتی با توجه به این استانداردها و با اطمینان از کیفیت حاصله از آن‌ها، میلگردهای پروژه خود را از این کارخانه تهیه کنید؛ اما ابتدا بهتر است از جدیدترین قیمت میلگرد شاهین بناب امروز مطلع باشید. همچنین کارخانه صبا فولاد زاگرس هم طبق استاندارد ملی میلگرد ایران به شماره ۳۱۳۲ و استاندارد BS4449 میلگردهای خود را تولید می‌کند.

 

میلگرد اصفهان، زاگرس و شاهین بناب در چه سایز و گریدی تولید می‌شوند؟

کارخانه صبا فولاد زاگرس میلگردهای خود را در ۲ گرید a2 و a3 و تنها در سایزهای ۱۰ الی ۴۰ به بازار عرضه می‌کند؛ میلگرد a2 زاگرس دارای آج نوع ۴۰۰ و میلگرد a3 زاگرس دارای آج نوع ۵۰۰ است که برای آهنگری و جوشکاری با زوایای تند توصیه نمی‌شوند؛ اما لازم به ذکر است که در حال حاضر قیمت میلگرد صبا فولاد زاگرس از ۲ کارخانه مذکور دیگر یعنی شاهین و اصفهان، کمتر است.

کارخانه ذوب‌آهن اصفهان نیز در حال حاضر میلگردهای خود را در ۳ گرید a2, a3 و a4 و در سایز ۱۰ الی ۳۲ برای نوع آجدار و ۱۰ الی ۴۰ برای میلگردهای ساده، تولید می‌کند.

و در آخر کارخانه شاهین بناب نیز میلگردهای خود را در دسته‌های A2، A3 و A4 تولید می‌کند. سایز میلگردهای شاهین از ۸ تا ۳۲ میلی‌متر است.

 

 

مقایسه وزن و علامت اختصاری میلگردهای شاهین، زاگرس و اصفهان

در ادامه با وزن میلگرد هریک از این کارخانه‌ها در مقایسه با جدول اشتال، آشنا می‌شوید:

 

سایز میلگرد وزن میلگرد اصفهان وزن میلگرد زاگرس وزن میلگرد شاهین وزن میلگرد در جدول اشتال
۸ ۴.۴ ۵
۱۰ ۷.۳۹ ۷.۴ ۷.۰۷ ۷.۵
۱۲ ۱۱ ۱۰.۶۶ ۱۰.۱۹ ۱۰.۷
۱۴ ۱۵ ۱۴.۵۲ ۱۳.۸۸ ۱۴.۶
۱۶ ۱۹ ۱۸.۹۶ ۱۸.۲۹ ۱۸.۹
۱۸ ۲۴ ۲۴ ۲۳.۱۶ ۲۴
۲۰ ۳۲ ۲۹.۶۴ ۲۸.۶ ۲۹.۷
۲۲ ۳۶ ۳۵.۷۶ ۳۴.۵ ۳۵.۶
۲۵ ۴۷ ۴۶.۲ ۴۴.۷۵ ۴۶.۲
۲۸ ۵۸ ۵۷.۹۶ ۵۶.۱ ۵۸
۳۲ ۷۶ ۷۵.۷۲ ۷۳.۰۵ ۷۵

 

همان‌طور که در جدول بالا نیز مشاهده کردید وزن میلگرد اصفهان در نزدیک‌ترین حالت به اعداد جدول اشتال قرار دارد؛ هرچه وزن میلگرد به اعداد اشتال نزدیک‌تر باشد، کیفیت بهتری خواهد داشت.

 

علامت اختصاری میلگرد شاهین، زاگرس و اصفهان چیست؟

علامت اختصاری یکی دیگر از پارامترهای مهم در تشخیص میلگرد هر کارخانه است که با اطلاع از آن، تنها با یک نگاه می‌توانید متوجه شوید که میلگردی که انتخاب کرده‌اید متعلق به کدام کارخانه است. علامت اختصاری معمولاً به صورت حروف انگلیسی یا عدد، روی تمامی شاخه‌های میلگرد حک می‌شود.

 

نام کارخانه میلگرد زاگرس میلگرد شاهین میلگرد اصفهان
علامت اختصاری SFZ BS ESCO

 

اگر هنگام خرید میلگرد، تمامی موارد بالا را با دقت در نظر بگیرید، می‌توانید به راحتی بهترین و بالاترین کیفیت میلگرد را انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که پس از بررسی تمام موارد بالا، مهم‌ترین اصل در انتخاب یک میلگرد، قیمت آن است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا