امور زیربناییتعاون و اشتغال

مدال برنز «بیکاری» برای لرستان/«وضع اشتغال» هرسال دریغ از پارسال!

خرم‌آباد- گزارش جدید مرکز آمار ایران بازهم برای لرستانی‌ها خبرهای خوبی ندارد، همچنان لرستان در فهرست سه استان بیکار کشور قرار دارد و نرخ بیکاری روند افزایشی داشته است.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: گزارش جدید مرکز آمار ایران از آمارگیری نیروی کار در زمستان ۱۴۰۰ نشان‌دهنده پس‌رفت روند اشتغال‌زایی در استان لرستان است تا این استان که همواره در فهرست بیکارترین استان‌های کشور قرار داشت بازهم جای خود را در سه استان صدرنشین حفظ کند.

بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۴.۹ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند و بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٩)، ٠.٣ درصد کاهش‌یافته است.

نگاهی به جدول شاخص‌های عمده بازار کار جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر به تفکیک استان در زمستان ۱۴۰۰ نشان می‌دهد نرخ بیکاری در لرستان به ۱۴.۵ درصد رسیده است، این در حالی است که این نرخ در زمستان سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲.۵ درصد بوده و این تغییرات نشان‌دهنده افزایش بیکاری در استان لرستان است.

عقب‌گرد نرخ مشارکت اقتصادی!

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٩) ۰.۵ درصد کاهش‌یافته است.

اما وضعیت این شاخص اقتصادی برای لرستانی‌ها روند خوبی را نشان نمی‌دهد، نرخ مشارکت اقتصادی در حالی در لرستان ۳۹.۶ اعلام‌شده که این رقم در زمستان سال ۱۳۹۹ حدود ۴۰.۲ بوده است و این امر حاکی از کاهش این شاخص در استان است.

مدال برنز «بیکاری» برای لرستان/«وضع اشتغال» هرسال دریغ از پارسال!

اما بازخوانی دیگر گزارش‌های اخیر مرکز آمار ایران هم مشابه وضعیت نرخ بیکاری را نشان می‌دهد.

۴۳.۲ نرخ تورم دوازده‌ماهه

نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به اسفندماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای کشور به عدد ۴۰.۲ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده‌ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۴۸.۲ درصد و کمترین آن مربوط به استان همدان ۳۶.۳ درصد است.

مدال برنز «بیکاری» برای لرستان/«وضع اشتغال» هرسال دریغ از پارسال!

و اما استان لرستان هم با ۴۳.۲ نرخ تورم دوازده‌ماهه در جایگاه ششم استان‌های دارای بیشترین نرخ تورم قرار دارد که نشان‌دهنده وضع نامناسب استان در این شاخص است.

بنابراین گزارش، محوری‌ترین مطالبه لرستان و لرستانی‌ها همواره مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال بوده است، مسئله و چالشی که طی سال‌های گذشته هرروز بر عمق آن افزوده‌شده و همچنان زخم‌های حوزه صنعت و تولید آن را تشدید می‌کند.

عدم بهره‌برداری از واحدهای بزرگ صنعتی، تعطیلی صنایع موجود، سنتی بودن بخش کشاورزی و غفلت از ظرفیت‌های حوزه گردشگری تنها بخشی از مشکلاتی است که بر بیکاری لرستانی‌ها دامن می‌زند.

مدال برنز «بیکاری» برای لرستان/«وضع اشتغال» هرسال دریغ از پارسال!

این در حالی است که جمع شاخص‌هایی مانند نرخ بیکاری بالا، میزان سرمایه‌گذاری پایین، تورم بالا، قرارگیری در لیست استان‌های با نرخ اشتغال ناقص و … به‌راحتی می‌تواند اوضاع اقتصادی نامناسبی را در یک استان رقم بزند.

تأکیدات رئیس‌جمهوری در حوزه اشتغال لرستان

حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری هم در جریان سفر خود به لرستان بارها به این معضل بزرگ لرستان و لرستانی‌ها اشاره کرد.

وی از همان بدو ورود در فرودگاه خرم‌آباد به این چالش اشاره داشت و اظهار کرد: در لرستان شاهدیم علی‌رغم اینکه ظرفیت زیرساختی خوبی دارد اما در صنایع برخی از واحدهای صنعتی نیمه تعطیل است و برخی هم تعطیل‌شده است و این شرایط در حالی است که لرستان نیاز بسیاری به کار و ایجاد اشتغال دارد.

مدال برنز «بیکاری» برای لرستان/«وضع اشتغال» هرسال دریغ از پارسال!

وی گفت: این شرایط به‌شدت ما را رنج می‌دهد؛ در لرستان پسران و دختران تحصیل‌کرده بسیاری داریم که از بیکاری رنج می‌برند.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه در این استان ظرفیت‌های آب‌وخاک و کشاورزی وجود دارد اما بیکار فراوان است، اظهار داشت: محور برنامه‌های ما این است موانع و مشکلات را بررسی کنیم و آنچه می‌شود در استان تصمیم بگیریم و مابقی را در تهران رسیدگی کنیم.

رئیس‌جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم رنج بیکاری و بی شغلی را بکاهیم و ظرفیت‌های بسیاری که در استان وجود دارد به کار گرفته شود.

حجت‌الاسلام رئیسی: دستگاه‌ها برای ایجاد اشتغال مأموریت دارند

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین در دیدار خود با «اقشار مختلف لرستان» بابیان اینکه مسئله مهم، مسئله اشتغال لرستان است؛ گفت: بیکاری در لرستان بنده را به‌عنوان یک طلبه و مسئول بسیار رنج می‌دهد؛ وضعیت بیکاری استان‌ها ازجمله لرستان که امکانات مناسب دارند و بیکاری آن‌ها بالا است، بسیار ما را رنج می‌دهد.

رئیس‌جمهوری همچنین در «شورای اداری لرستان» با اشاره به اینکه مسئله بیکاری تبدیل به آسیب اجتماعی در خانواده‌ها و جامعه می‌شود، گفت: از صبح در هر کوی و برزنی که رفتم خانواده‌های بسیار محترمی با من صحبت کردند و شاید با ده‌ها نفر صحبت داشته‌ام که مشکل همگی آن‌ها به شغل برمی‌گردد، مسئله جدی در لرستان شغل است.

مدال برنز «بیکاری» برای لرستان/«وضع اشتغال» هرسال دریغ از پارسال!

وی همچنین در «نشست خبری پایان سفر» خود با اشاره به اینکه در شورای اداری اعلام کردم آقایان نگاه نکنند فقط به وزارت کار، همه دستگاه‌ها مأموریت برای ایجاد اشتغال دارند، بیکاری مردم را رنج دهد ما را هم رنج می‌دهد؛ ایجاد اشتغال به‌حق است و از خواسته‌هایی است که در دیدارهای مردمی فراوان دیده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: اشتغال را باید محور قرار دهیم و همه مدیران باید در این مسئله نقش ایفا کنند تا بیکاری که مردم را سال‌هاست رنج می‌دهد حل شود.

مرور این اظهارات نشان می‌دهد که شاه‌بیت اظهارات رئیس دولت انقلابی در جریان سفر به لرستان موضوع بیکاری و لزوم اشتغال‌زایی در استان است به‌طوری‌که حتی به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی مأموریت ویژه داد تا برنامه‌ای برای رفع این چالش بزرگ تدوین کند.

همدستی نرخ بیکاری و تورم

حاصل همدستی دو نرخ بیکاری و تورم را می‌توان در شاخص فلاکت لرستان هم دید به‌طوری‌که این استان در میان استان‌های صدر لیست این شاخص اقتصادی هم قرار دارد. مطابق برخی آمارها لرستان در محدوده قرمز نزدیک به ۵۸ درصدی شاخص فلاکت قرار دارد که این امر نتیجه رتبه نامطلوب در دو حوزه اشتغال و تورم است.

به‌هرروی باید منتظر ماند و دید با توجه به تأکیدات رئیس دولت سیزدهم در جریان سفر استانی به لرستان و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته وضعیت بیکاری و تورم لرستان در گزارش بعدی مرکز آمار ایران بهبود خواهد یافت یا همچنان به محرومیت‌های این استان افزوده خواهد شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا