بانک و بیمهطلا و ارز

شرایط و مراحل تاسیس صرافی در ترکیه

معمولا در کشورهایی که جذب توریست و مهاجر در آن ها بالاست کسب و کار صرافی ها پر رونق است. یکی از کشورهایی که این شرایط را داراست همسایه ما یعنی کشور ترکیه است. ترکیه هر ساله میزبان میلیون ها گردشگر از سراسر دنیاست و درامد گردشگری از درامدهای اصلی این کشور است، به همین علت است که شغل صرافی در این کشور بسیار پر درامد است چرا که گردشگران برای خرج پول در این کشور نیاز دارند پول رایج کشور خود را با لیر ترکیه مبادله کنند.

این موضوع باعث شده است که افراد مبتکر و سرمایه دار حتی از دیگر کشورها به ترکیه بیایند و در آن جا صرافی تاسیس کنند. اگر شما وارد این صفحه شده اید احتمالا یکی از همین افراد مبتکر هستید که می خواهید با شرایط ثبت شرکت در ترکیه آشنا شوید و صرافی خود را آن جا تاسیس کنید در این صورت تنها کافی است ادامه مطلب را دنبال کنید تا به جواب سوالات خود برسید.

 

شرایط راه اندازی صرافی در ترکیه 

درست است که گفتیم صرافی ها در ترکیه درامد بالایی دارند اما تاسیس صرافی به عنوان یک فرد خارجی در این کشور کار راحتی نیست. صرافی ها در ترکیه به دو دسته تقسیم می شوند. بخش اول صرافی هایی که صرفا ارز فیات (پول رایج کشورها) را مبادله می کنند و بخش دوم صرافی هایی هستند که علاوه بر پول های فیات، ارزهای دیجیتال و مسکوکات طلا و نقره را نیز مبادله می کنند.

اولین گام برای اجرای این امر این است که ابتدا موسسه خود را به صورت شرکت سهامی در ترکیه ثبت کنید. برای ثبت موسسه به صورت شرکت سهامی نیاز است که مجوزهایی دریافت شود. دریافت این مجوزها کار راحتی نیست و نیاز به کمک یک فرد با تجربه دارد. برای این کار می توانید با یک وکیل ثبت شرکت صرافی در ترکیه مشورت کنید تا او شما را برای کسب مجوزها راهنمایی کند.

مجوزهای مورد نیاز برای ثبت صرافی در ترکیه

برای این که یک موسسه مالی مانند صرافی در ترکیه ثبت کنید باید حتما مجوزهای لازم را اخذ نمایید. اگرچه کسب مجوزها کار راحتی نیست اما کسب اطلاعات راجع به ساده ترین مسیرهای کسب مجوزها می تواند کار را برای شما آسان تر کند. عموما برای کسب مجوزها باید مراحل زیر را به انجام برسانید:

  • ابتدا باید شرکا مشخص شوند و بعد از آن مدارک مدارک مربوط به هر شریک به اداره ثبت احوال ثرکیه ارسال شود.
  • اساسنامه موسسه را بر اساس نوع موسسه تان به شکل ترجمه شده آماده کنید.
  • قوانین ترکیه صرافی ها را ملزم می کنند که یک حسابدار برای پیگیری امور اداری و مالی استخدام کنند، پس شما هم باید به دنبال یک حسابدار امانتدار بگردید.
  • مدارک مربوط به ثبت موسسه مثل فرم های اطلاعات را پر نموده و ارسال نمایید.
  • حالا هر شریک باید کد مالیاتی خود را از اداره مالیات ترکیه دریافت نماید.
  • فرم ها و مدارک اداره اتاق بازرگانی را با مراجعه به این نهاد پر کنید و در اختیار آن ها قرار دهید. و کارت بازرگانی خود را دریافت کنید.
  • اگر مدیر موسسه هستید باید با مراجعه به دفتر ثبت اسناد مدارک لازم را مهر و امضا کرده و اساسنامه خود را تحویل آن ها دهید و سپس منتظر تاییدیه آن ها بمانید.
  • کد اقتصادی برای خود تعیین و دریافت کنید.
  • یک حساب بانکی مستقل برای موسستان افتتاح کنید و بخشی از سرمایه اولیه خود را در آن قرار دهید.

بعد از این که تشریفات فوق را انجام دادید، گواهی ها و مدارک را به سازمان های مربوطه تحویل دادید و سرمایه تامین شده را احراز کردید مجوز فعالیت شما توسط بانک مرکزی صادر می شود. بانک مرکزی همه مدارک را بررسی خواهد کرد و نسبت به تاسیس یا عدم تاسیس صرافی تصمیم گیری خواهد کرد. دریافت این مجوز آخرین مرحله از شرایط و مراحل تاسیس صرافی در کشور ترکیه است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت صرافی در ترکیه

برای این که مجوز لازم برای ثبت صرافی را دریافت کنید باید مدارکی را به سازمان مربوطه ارسال کنید. این مدارک شامل دو قطعه عکس پرسنلی، مشخص کردن میزان سهام هر شریک، اسم مد نظر برای صرافی، مشخص نمودن مدیر صرافی و اصل پاسپورت هر شریک هستند.

شرایط لازم برای فرد موسس صرافی در ترکیه

دارا بودن تابعیت ترکیه، گرفتن مجوز کار خارجیان، داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط، داشتن حداقل پنج سال سابقه کاری در مشاغل ارزی، مالی یا اقتصادی، شرایطی هستند که موسس صرافی در ترکیه باید داشته باشد.

قوانین تاسیس صرافی در ترکیه

قوانین ثبتی در ترکیه درباره صرافی ها وجود دارند که کسی که قصد دارد در این کشور صرافی تاسیس کند ملزم به پیروی از این قوانین است.

  • صرافی های دسته دوم، اجازه دارند علاوه بر ارزهای فیات و ارز دیجیتال به مبادله طلا و نقره نیز بپردازند.
  • بانک ها و موسسات اعتباری می توانند در قالب شرکت های سهامی خاص در این کشور صرافی ثبت کنند.
  • اگر بخواهید صرافی از دسته اول تاسیس کنید باید ۲۰۰ هزار لیر به عنوان هزینه مجوز بپردازید و اگر می خواهید صرافی خود را از دسته دوم تاسیس کنید باید ۵۰۰ هزار لیر به عنوان هزینه مجوز بپردازید.
  • بانک مرکزی ترکیه می تواند هر زمان که اراده کند با اعلام قبلی سه ماهه حداقل سرمایه لازم برای ثبت صرافی را تغییر دهد.

 

هزینه تاسیس صرافی در ترکیه

به جز هزینه ای که برای دریافت مجوز تاسیس صرافی باید بپردازید، هزینه دیگری هم باید بسته به نوع صرافی که قرار است تاسیس کنید به بانک مرکزی کشور ترکیه بپردازید. این هزینه برای صرافی های دسته اول که تنها می توانند ارزهای فیات معامله کنند ۵۰۰ هزار لیر است و برای دسته دوم که علاوه بر ارزهای فیات می توانند ارزهای دیجیتال و مسکوکات طلا و نقره هم معامله کنند ۱ میلیون لیر است.

اگرچه گفتیم صرافی از مشاغل پر درامد در کشورهای توریستی نظیر ترکیه است ولی این که درامد شما از این شغل چقدر باشد به سابقه فعالیت شما، میزان شناخته شدن شما در میان بومی های ترکیه و توریست ها، تبلیغات شما و اندازه و کیفیت خدماتی که ارائه می دهید بستگی دارد.

شاید درامد از صرافی در همان ماه های نخست راه اندازی و تاسیس آنگونه که فکر می کنید درامدزایی نداشته باشد اما رفته رفته با جا افتادن صرافی درامد شما سیر صعودی پیدا خواهد کرد. سعی کنید برای اجرای طرح خود برای تاسیس صرافی در ترکیه از وکلا و موسسه های حقوقی معتبر و با سابقه کمک بگیرید چرا که ممکن است در دام افراد سودجو بیفتید.

داشتن یک وکیل ثبت شرکت صرافی در ترکیه باعث می شود مسیر شما برای تاسیس صرافی در این کشور هموار شود. عدم مشاوره با مشاوران با تجربه می تواند خسارات جبران ناپذیری برایتان به همراه داشته باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا