بین الملل

چین: کمکی به تامین امنیت غذایی اروپا نمی‌کنیم

آنطور که مسئولین چینی می گویند تأمین مواد غذایی کافی این کشور پرجمعیت متمرکز است و هیچ برنامه‌ای برای تأمین امنیت غذایی اتحادیه اروپا ندارد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، سین کیانگ دیلی رسانه محلی چین اعلام کرد که دولت چین هیچ تصمیمی برای کمک به اروپا برای تأمین امنیت غذایی این کشور کند به همین دلیل قصدی برای ازادسازی و صادرات ذخایر انبوه غلات خود به این اتحادیه ندارد.

قیمت مواد غذایی در اتحادیه اروپا به دلیل کمبود و بحران ناشی از جنگ روسیه به بالاترین حد خود رسید به همین دلیل برخی رسانه‌های خارجی اخیراً ادعا کرده‌اند که افزایش ذخایر غلات چین سبب خواهد شد که این کشور به دلیل ادامه دار بودن درگیری‌ها در اوکراین غلات خود را به اتحادیه اروپا صادر کند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا از چین درخواست کرده بودند که این کشور ۲۰ درصد غلات خود را صادر کند تا بازار اتحادیه اروپا از گرانی‌ها شدید مواد غذایی رهایی یابد، با این حال چینی‌ها می‌گویند این خواسته پوچ و بی معنی است.

در ماه دسامبر، وزارت کشاورزی ایالات متحده تخمین زد که انتظار می‌رود چین در نیمه اول سال زراعی ۲۰۲۲، ۶۹ درصد از ذخایر ذرت جهان، ۶۰ درصد برنج و ۵۱ درصد گندم، را در اختیار داشته باشد.

این گزارش تاکید می‌کند که قیمت غلات در چین از ابتدای سال ۲۰۲۲ به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا همراه با خشکسالی در آمریکای جنوبی و درگیری روسیه و اوکراین با نوسانات زیادی روبرو بوده است. با این حال، طبق گزارش‌ها، چین توانسته است قیمت‌ها را در بازار داخلی ثابت نگه دارد.

برخی از منتقدان غربی چین را متهم می‌کنند که در تورم جهانی، افزایش قیمت مواد غذایی و کمبود مواد غذایی منطقه‌ای نقش داشته است، زیرا این کشور سال به سال به واردات بی‌سابقه غلات ادامه می‌دهد.

به گفته این نشریه، «کمبود حاد» در برخی از محصولات کشاورزی، مانند سویا و تخمه آفتابگردان، امنیت غذایی چین را تهدید می‌کند. کاهش شدید ذخایر غلات به طور جدی بر عرضه پایدار تأثیر می‌گذارد و باعث آشفتگی بازار شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا