انرژی

ژاپن از ترس چین در پروژه گازی روسیه ماند

علاقه چین به خرید سهم رها شده در یک پروژه صادرات گاز طبیعی روسی، باعث شد ژاپن انگیزه بیشتری برای حفظ جوینت ونچر خود با شرکت گازپروم پیدا کند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کوئیچی هاگیودا، وزیر بازرگانی ژاپن، در توکیو گفت: اگر ژاپن این پروژه را ترک کند، در این صورت شخص ثالث دیگری می تواند آن را خریداری کند. خروج از پروژه‌های انرژی فعلی در روسیه، قیمتها را بالاتر خواهد بود و یک استراتژی تحریم موثر نیست.

شرکت شل سرگرم مذاکره با غولهای نفتی دولتی چینی برای فروش سهم خود در پروژه LNG ساخالین ۲ است که این شرکت در پی وقوع جنگ در اوکراین، تصمیم گرفت از آن خارج شود. شرکتهای بازرگانی ژاپنی میتسوبیشی و میتسویی در مجموع ۲۲.۵ درصد سهم در پروژه ساخالین دارند و عمده گاز تولید شده در این پروژه، به ژاپن صادر می شود.

خروج از پروژه‌های LNG روسیه، ژاپن را ناچار خواهد کرد گاز مورد نیاز خود را از بازار معاملات نقدی تامین کند که در حال حاضر با عرضه محدود روبروست و این امر قیمت معاملات نقدی را به رکورد بالایی رسانده است.

ژاپن بر سر اعمال تحریم علیه مسکو در واکنش به حمله نظامی به اوکراین، تحت فشار قرار دارد و همچنان به واردات نفت و گاز طبیعی از این کشور ادامه می دهد. پروژه ساخالین ۲ نزدیک‌ترین پروژه LNG به ژاپن است و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن ماه گذشته گفته بود این کشور به دلیل اهمیت استراتژیک این پروژه، از آن خارج نخواهد شد.

با این حال کیشیدا اوایل ماه میلادی جاری تصمیم غیرمنتظره‌ای گرفت و اعلام کرد ژاپن واردات زغال سنگ روسیه را ممنوع خواهد کرد. اما وی تاکنون از اعمال محدودیتهای مشابه روی واردات سوختهای دیگر از روسیه خودداری کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت شل ۲۷.۵ درصد سهم در پروژه ساخالین ۲ دارد که طبق برآورد شرکت وود مک کنزی، ۴.۱ میلیارد دلار ارزش دارد. گازپروم روسیه ۵۰ درصد سهم دیگر این پروژه را در اختیار دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا