انرژی

تذکر اوپک به صندوق بین‌المللی پول درباره قیمت نفت

اوپک به کمیته راهبری صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد دلیل اصلی افزایش قیمتهای نفت، بحران اوکراین بوده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اوپک در بیانیه‌ای به کمیته مالی و پولی بین‌المللی (IMFC) اعلام کرد میانگین قیمت نفت برنت در سه ماهه نخست نزدیک ۹۸ دلار در هر بشکه بوده که ۱۸ دلار بالاتر از سه ماه آخر سال ۲۰۲۱ بوده است. قیمتهای نفت به خصوص در ماه مارس افزایش داشته که عمدتا به دلیل تشدید تنشهای ژئوپلیتیکی در اروپای شرقی و نگرانیها نسبت به کمبود بزرگ عرضه و اختلالات تجاری بوده است.

کمیته مالی و پولی بین‌المللی بخشی از دیدارهای بهاره صندوق بین‌المللی پول و هیات مدیره بانک جهانی است.

اوپک که در دیدار سال گذشته کمیته مالی و پولی بین‌المللی شرکت کرد، در برابر فشارهای آمریکا و اتحادیه اروپا برای افزایش بیشتر تولید نفت و مهار رشد قیمتها ایستادگی کرده است. قیمتهای نفت پس از حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریمهای گسترده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه مسکو، تا مرز ۱۳۹ دلار در هر بشکه صعود کردند.

اوپک پلاس که شامل اوپک و تولیدکنندگان دیگر نظیر روسیه است، در راستای توافق برای تسهیل محدودیت عرضه، قرار است تولیدش را در ماه مه حدود ۴۳۲ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

اوپک اعلام کرد اوپک پلاس تعهد خود را برای تضمین متوازن بودن عرضه و تقاضا در دوران بحران اوکراین به منظور حمایت از اقتصاد جهانی، نشان داده است.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک همچنین به تاثیر منفی کوتاه مدت بحران اوکراین و ادامه پاندمی کووید ۱۹ اشاره و اعلام کرد که رشد قوی قیمتهای کالا به همراه محدودیتهای زنجیره تامین و محدودیتهای لجستیکی مربوط به کووید ۱۹، به رشد تورم جهانی دامن زده است.

صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارش دورنمای اقتصادی جهان که هفته جاری منتشر شد، پیش بینی نرخ رشد اقتصاد جهان را از ۶.۱ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۳.۶ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ تنزل داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا