امور زیربناییراه و ساختمان

تلفات تصادفات جاده‌ای ایران ۲۰ درصد بالاتر از نرخ جهانی است/نیمی از کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای تهران موتورسواران هستند

در سال‌های گذشته هر سال حدود ۱۸ هزار کشته، ۱۸ هزار قطع نخاعی و ۳۰۰ هزار مجروح تصادفات داریم و از ۱۸ هزار نفر کشته ۵ هزار نفر آن مربوط به موتورسواران هستند و همچنین در تهران هم ۵۰ درصد آمار کشته شدگان مربوط به موتورسواران بوده است.


همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، محمد بخارایی در نشست خبری امروز به مناسبت روز ملی ایمنی حمل و نقل با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد جابه‌جایی مسافر و کالا از طریق جاده انجام می‌شود و باید مسائل مرتبط با حمل و نقل به عنوان یکی از مولفه‌های مهم پیشرفت در نظر قرار بگیرد، اظهار داشت: موضوع افزایش ایمنی حمل و نقل و حفظ سرمایه‌های انسانی، اجتماعی و اقتصادی و کاهش سوانح رانندگی، یک معضل بزرگ و دغدغه ملی به شمار می‌رود. از این رو روز ملی ایمنی حمل و نقل که ۷ اردیبهشت ماه در تقویم رسمی کشور ثبت شده فرصت مهمی است تا نهادهای مسئول در صنعت حمل و نقل و ترافیک با همراهی مردم، با ایجاد یک جریان فراگیر و سراسری، خطرات و پیامدهای جبران‌ ناپذیر سوانح رانندگی را مورد توجه قرار دهند.

رئیس انجمن جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با اشاره به سهم و نقش حمل و نقل در اقتصاد کشور اذعان کرد: امروز حمل و نقل و سوانح رانندگی به یک دغدغه اجتماعی و اقتصادی در کشور تبدیل شده است.

بخارایی با تاکید بر اینکه مقیاس جهانی، میزان کشته‌های سوانح رانندگی و تلفات تصادفات ۲۰ درصد از دنیا بیشتر است، گفت: در بحث سوانح و تصادفات رانندگی به شرایط بحرانی رسیده‌ایم و باید جامعه به این موضوع حساسیت نشان دهد.

وی با اشاره به عوامل موثر در افزایش تلفات جاده‌ای یادآور شد: ۳ عامل نیروی انسانی، زیرساخت جاده و وسایل نقلیه در بروز سوانح و تصادفات جاده‌ای ۷۰ درصد است و کم‌هزینه‌تر و زودبازده‌ترین عاملی که باعث کاهش تصادفات جاده‌ای می‌شود، فرهنگ‌سازی بین عامل انسان است.

رئیس انجمن جمعیت طرفداران ایمنی راه‌هابا اشاره به ۳ سند بالادستی برای کاهش سوانج جاده‌ای بیان کرد: از سال‌های گذشته ۳ سند بالادستی تعریف شده اما به دلایل مختلف از جمله کم‌کاری دستگاه‌ها به این اسناد پرداخته نشد. سند آئین‌نامه انضباط اجتماعی و ارتقاء فرهنگ ایمنی، سند آئین‌نامه دهه ملی اقدام برای ایمنی راه‌ها و سند مدیریت ایمنی و سوانح حمل و نقل رانندگی از جمله اسناد بالادستی برای کنترل سوانح ترافیکی و حمل و نقل است.

بخارایی با بیان اینکه متاسفانه تصادفات موتورسواران در کشورمان بسیار قابل توجه است، گفت در حال حاضر ۲۵ درصد تلفات مربوط به تصادفات موتورسواران است که برای کاهش میزان تلفات و تصادفات جاده‌ای، مدیریت سرعت، آموزش، برگزاری مستمر شورای عالی ایمنی راه‌ها، جلوگیری از تولید خودروی ناایمن، مشارکت بیمه‌ها، کاهش نقاط حادثه‌خیز و… را دنبال می‌کنیم.

ویبا اشاره به اصلاح نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های کشور اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ نقطه حادثه‌خیز در سطح کشور داریم اما باید توجه داشته باشیم که نقاط حادثه‌خیز تمام شدنی نیستند و باید به صورت مستمر مورد اصلاح قرار بگیرند.

دبیر انجمن جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد عامل تصادفات جاده‌ای خودروی ناایمن و ۱۰ تا ۱۵ درصد دیگر را کیفیت پایین جاده‌ها تشکیل می‌دهند اما همچنان عامل اصلی، نیروی انسانی و رانندگان هستند.

همچنین علی آزاد، رئیس انجمن شرکت‌های راه‌سازی و عضو هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با بیان اینکه امروز در طراحی و اجرا در پروژه‌های عمرانی و راه‌سازی هیچ کمبودی در کشور نداریم، گفت: در حال حاضر از ایران به کشورهای همسایه و همچنین هند، آمریکای جنوبی، اوکراین خدمات فنی مهندسی صادر می‌شود اما به دلیل شرایط خاص کشورمان نتوانستیم مانند سایر کشورها در این حوزه موفق باشیم.

وی با بیان اینکه وزیر هم همانند ما از وضعیت راه‌ها و جاده‌های کشور نگرانی دارد، بیان کرد: در حال حاضر ارزش راه‌های کشورمان به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و در دنیا ۴ درصد ارزش راه‌ها بابت نگهداری آن استفاده می‌شود اما در ایران این عدد کمتر از نیم درصد است.

آزاد با اشاره به کاهش مصرف آسفالت در جاده‌های کشورمان اذعان کرد: ۱۰ سال گذشته برای روکش جاده‌های کشور از ۲۸ میلیون تن آسفالت استفاده می‌شد اما امروز با توجه به اینکه طول راه‌های کشورمان افزایش یافته اما از ۹ میلیون تن آسفالت استفاده می‌شود و این خود عامل کاهش کیفیت جاده‌های کشور است.

دبیر انجمن شرکت راه‌سازی با تاکید بر اینکه در جاده‌های کشورمان مشکل، نقاط حادثه‌خیز نیست بلکه مشکل اصلی رانندگان حادثه‌ساز هستند، اظهار کرد: درست است که عامل انسانی نقش ۷۰ درصدی در وقوع تصادفات را دارد اما اگر کیفیت تولیدات خودروهای داخلی افزایش یابد این میزان کشته شدگان تصادفات جاده‌ای بسیار کاهش پیدا می‌کنند.

وی تاکید کرد: هجوم مردم روستایی به شهرها معضل اسکان مردم را در مراکز شهرها باعث شده علاوه بر نابودی کشاورزی و تولید مواد غذایی در روستاها، با مشکلات دیگر هم مواجه شویم. متاسفانه در سال‌های گذشته هر سال حدود ۱۸ هزار کشته، ۱۸ هزار قطع نخاعی و ۳۰۰ هزار مجروح تصادفات داریم و این بسیار دردآور است که معلوم شده از ۱۸ هزار نفر کشته ۵ هزار نفر آن مربوط به موتورسواران هستند که اکثرا در مراکز استان‌های شمالی و تهران متمرکز و به کارهای خدماتی مشغول بوده‌اند و همچنین در تهران هم ۵۰ درصد آمار کشته شدگان مربوط به موتورسواران بوده است.

همچنین در این نشست ناصر رزاق‌منش، عضو انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها با بیان اینکه متاسفانه در ایام نوروز امسال شاهد بیش از ۱۱۰۰ نفر کشته ناشی از تصادفات جاده‌ای بودیم، اظهار داشت: البته این آمار قطعی نیست و در آمار نهایی، این عدد و رقم افزایش پیدا می‌کند و انجمن جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها نگران افزایش تصادفات جاده‌ای است.

وی افزود: در ابتدای نوروز امسال ۱۰۰ هزار خودرو توسط پلیس اعمال جریمه و بیش از ۳۰ هزار خودرو به پارکینگ منتقل شدند که این نشان از افزایش تخلفات رانندگی است و اخیرا پلیس راهور اعلام کرده که در ماه رمضان افراد می‌توانند خودروهای خود را از پارکینگ ترخیص کنند در حالی که این مدارای پلیس با متخلفان اشتباه است و نمی‌تواند اثر بازدارندگی داشته باشد.


انتهای پیام/

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا