امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

افزایش ۲۳ درصدی صادرات آبزیان/ درآمد ۵۳۵ میلیون دلاری صادرات

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران از صادرات ۱۵۱ هزار تن مجموع آبزیان کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن با رشد ۲۳ درصدی همراه بوده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، علی اکبر خدایی اظهار داشت: بر اساس آمار ارائه شده، سال گذشته در مجموع ۱۵۱ هزار تن انواع آبزیان به کشورهای هدف صادر شده است که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران عنوان کرد: همچنین ارزش صادرات آبزیان در سال گذشته ۵۳۵ میلیون دلار بوده که با توجه به در آمد ۴۷۰ میلیون دلاری سال ما قبل آن با رشد خوبی همراه بوده است.

وی خاطرنشان ساخت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید تا سال ۱۴۰۴ درآمد سالانه صادرات آبزیان به ۶۰۰ میلیون دلار برسد.

رئیس اتحادیۀ تولید و تجارت آبزیان ایران، اعلام کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۴ یعنی پایان برنامه ششم توسعه صادرات سالانه آبزیان به ۸۰۰ میلیون دلار یعنی ۲۰۰ میلیون دلار بیشتر از برنامه ریزی‌های انجام شده، خواهد رسید.

به گفته وی، ماهیان غیر مأکول صید شده در خلیج فارس و دریای عمان، میگوی پرورشی، کپور پرورشی، قزل‌آلا، پودر ماهی، کنسرو و خاویار پرورشی از جمله مهمترین آبزیان صادر شده به کشورهای هدف در سال گذشته محسوب می‌شوند.

وی یادآور شد: در مجموع ۵۲۴ هزار تن ماهیان غیر ماکول، ۳۶ هزار تن میگوی پرورشی، ۳ هزار و ۸۰۰ تن ماهی قزل‌آلا، ۱۸ هزار تن ماهیان گرمابی، ۱۱ هزار تن کنسرو، ۳۰ هزار تن خوراک آبزیان، ۲۵۶ تن ماهیان زینتی و سه هزار و ۸۰۰ کیلوگرم خاویار طی سال گذشته صادر شده است.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، تصریح کرد: این میزان آبزیان در مجموع به ۲۱ کشور جهان صادر شده است که عمدتاً مقصد اصلی صادرات آبزیان به کشورهای جنوب شرق آسیا، کشورهای عربی و نیز کشورهای اروپایی صادر بوده که روند صادرات همچنان ادامه خواهد داشت.

خدایی در ادامه گفته‌های خود بیان داشت: سال گذشته برای اولین بار ۱۴ هزار و ۲۰۰ تن آبزی به طور مستقیم به چین صادر شد که امیدواریم این روند در سال ۱۴۰۱ افزایشی باشد.

وی همچنین از صادرات ۱۱ هزار و ۲۰۰ تن به کشور امارات و چهار هزار و ۲۰۰ تن به کشور روسیه خبر داد و گفت: انتظار می‌رود در سال جاری صادرات آبزیان با کشور روسیه حداقل با رشد دو برابری همراه باشد.

این مقام مسئول در اتحادیه تولید و تجارت آبزیان بیان داشت: امیدواریم با برنامه ریزهای در حال انجام شاهد افزایش چشمگیر صادرات و به دنبال آن ارزآوری در بخش صنعت شیلات کشورمان باشیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا