اقتصاد کلان

رشد ۳۳ درصدی تجارت ایران و شانگهای در سال گذشته

سخنگوی گمرک از تجارت ۳۷.۲میلیارد دلاری ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای در سال گذشته خبر داد که با رشد ۳۳ درصدی همراه بوده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید روح اله لطیفی-سخنگوی گمرک- در تشریح تجارت ایران و شانگهای اعلام کرد که در سال ۱۴۰۰تجارت ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای، ۵۴میلیون و ۸۵۶هزار تن کالا به ارزش ۳۷میلیارد و ۱۶۸میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۱۳۹۹رشد ۳۳درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش ، سهم صادرات به اعضای این  سازمان ۴۵میلیون و ۳۴۹ هزار تن و به ارزش ۲۰میلیارد و ۵۹۶میلیون دلار بود که با رشد ۴۱درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده است.

واردات ایران از اعضای کشورهای سازمان همکاری شانگهای نیز در سالی که گذشت ۹میلیون و ۵۰۷هزار تن کالا به ارزش ۱۶میلیارد و ۵۷۲میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۱۳۹۹رشد ۲۴درصدی داشته است.

 در خصوص میزان صادرات کشورمان به ۱۱کشور عضو و ناظر شانگهای این گزارش نشان می دهد که چین با خرید بیش از ۱۴میلیارد و ۳۲۳میلیون دلار و رشد ۵۸درصدی ، افغانستان با یک میلیارد و ۸۳۹میلیون دلار و کاهش ۲۰درصدی  و هند با یک میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار و رشد ۴۲درصدی سه مقصد اول کالاهای ایرانی در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای بودند.

پاکستان با خرید یک میلیارد و ۲۶۱میلیون دلار و رشد ۲۴درصدی، روسیه ۵۷۹میلیون دلار و رشد ۱۵درصدی،ازبکستان با خرید ۴۰۲میلیون دلاری و رشد ۱۴۶درصدی، قزاقستان با ۱۸۷میلیون دلار و رشد ۱۱درصدی،تاجیکستان با ۹۱.۶میلیون دلار و رشد ۴۵۹درصدی،قرقیزستان با ۷۹میلیون دلار و رشد ۷۲درصدی، بلاروس با ۱۷ میلیون دلار و کاهش ۱۹درصدی و مغولستان با ۵۶۶هزار دلار و با رشد ۳۷درصدی در رتبه های بعدی قرار دارند.

در رابطه با میزان واردات از سازمان همکاری شانگهای نیز  چین با فروش  ۱۲میلیارد و ۷۴۴میلیون دلار کالا به ایران و رشد ۲۹ درصدی، روسیه با یک میلیارد و ۶۶۵میلیون دلار و رشد ۵۶درصدی و هند با یک میلیارد و ۵۸۴میلیون دلار و کاهش ۲۶ درصدی، سه کشور تامین کننده کالاهای مورد نیاز کشورمان در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای در سال ۱۴۰۰ بودند.

پاکستان با فروش ۳۱۲میلیون دلار و رشد ۷۶درصدی، ازبکستان با ۱۱۵میلیون دلار و رشد ۲۶درصدی، قزاقستان با ۷۸میلیون دلار و رشد ۱۰۸درصدی ،تاجیکستان با ۳۹میلیون دلار و رشد ۴۳۹درصدی ،افغانستان با ۲۱میلیون دلار و رشد ۴۰۷درصدی ، بلاروس با ۱۰میلیون دلار و رشد ۹درصدی ،قرقیزستان با سه میلیون دلار و کاهش ۴۵درصدی و مغولستان با ۲.۷میلیون دلار و رشد ۱۰ درصدی در رتبه های بعدی فروش کالا به ایران در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای در سال ۱۴۰۰قرار دارند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا