اقتصاد کلان

اقتصاد یا کووید؛ کدامیک برای چین مهم‌تر است؟

محدودیت طولانی‌مدت در شانگهای، مرکز مالی چین، با اقدامات سختگیرانه بیماری کووید- ۱۹ که نشانه‌ای از اختلالات گسترده در تجارت است، باعث ایجاد اختلالات لجستیکی در سراسر صنعت‌غذایی می‌شود و تجارت گوشت این کشور را که معمولا پررونق است، نزولی می‌کند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، چالش جابه‌جایی غذا در شانگهای و اطراف آن که ساکنانش در محدودیت یک ماهه پر استرس به سر می‌برند، مشکلات مشابهی را در بسیاری از شهرهای دیگر چین ایجاد کرده است زیرا پکن با وجود خطرات فزاینده برای اقتصاد خود، همچنان به راهبرد بحث‌برانگیز سیاست کووید صفر ادامه می‌دهد.

چین بزرگ‌ترین خریدار گوشت در جهان است که در سال گذشته بیش از ۹ میلیون تن به ارزش حدود ۳۲ میلیارد دلار وارد کرده است.

تاجران برای توزیع محصول در سراسر کشور به شانگهای متکی هستند اما از آنجایی که شیوع موارد ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ باعث قرنطینه شهر در پایان ماه مارس شد، جابجایی محصولات سرد یا منجمد به یک سردرد پرهزینه تبدیل شده است.

آزمایش‌های مکرر کووید، قرنطینه‌های طولانی و زمان‌های طولانی ترخیص برای ورود به شانگهای، بسیاری از رانندگان را دور نگه داشته است. سایر محصولات غذایی از جمله لبنیات و روغن‌های خوراکی نیز در بندر شانگهای متوقف شده‌اند، در حالی که واردات گوشت گاو به این شهر در ماه مارس ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

این داده‌ها نشان می‌دهد که صادرکنندگان مواد غذایی مانند برزیل، ایالات‌متحده و استرالیا با فشار بر تجارت خود با دومین اقتصاد بزرگ جهان مواجه هستند. منابع آگاه اظهار کردند که صادرکنندگان برزیلی محموله‌ها را لغو و رزرو محموله جدید را متوقف کرده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، صادرات گوشت گاو استرالیا به چین در ماه مارس و زمانی که قرنطینه تازه شروع شده بود، ۱۰ درصد کاهش یافت و در حال حاضر، کاهش شدید مصرف به دلیل محدودیت‌های کووید، قیمت‌ها را محدود نگه می‌دارد و مدت طولانی قرنطینه می‌تواند مشکل‌ساز شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا