انرژی

استقبال دولت از توسعه نیروگاه‌های خانگی

عدم توازن بین تولید و مصرف برق طی سال‌های اخیر دولت را وادار کرده تا از طرق مختلف به فکر تولید برق باشد؛ یکی از این‌راه‌ها توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و نیروگاه‌های خانگی است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، باتوجه به پتانسیل‌های بالای ایران در حوزه تجدیدپذیرها، ایران به عنوان یکی از قطب‌های تجدیدپر در دنیا شناخته شده اما تا کنون نتوانسته از این پتانسیل‌ها به نحو شایسته‌ای بهره‌ ببرد، این در حالی است که کم‌استعدادترین منطقه کشور از نظر تابش خورشید که سواحل خزر است دو برابر آلمان ظرفیت دارد.

ایران سالانه بیش از ۲۹۰۰ ساعت از آفتاب بهره‌مند است، همین مساله فرصت بهره‌برداری را دوچندان کرده، یکی از برنامه‌هایی که دولت برای این موضوع درنظرگرفته ایجاد فرصت برای احداث نیروگاه‌های پشت‌بامی است، در این راستا، از سال ۱۳۹۵ تاکنون، پیرو مصوبه وزیر نیرووقت درباره خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، عقد قرارداد خرید تضمینی برق خورشیدی از مشترکان غیردولتی آغاز شد و با توجه به روند فرهنگ‌سازی، استقبال شهروندان از این طرح رشد چشم‌گیری داشت؛ به‌طوری که طی سال ۱۳۹۶، میزان قراردادها و ثبت‌نام مشترکان به‌طرز قابل توجهی نسبت به سال ۱۳۹۵ افزایش یافت.

تاکنون بیش از ۶۶۷۴ واحد نیروگاه خورشیدی انشعابی در کشور به بهره‌برداری رسیده است، در تهران نیز سه مگاوات ظرفیت نیروگاه خورشیدی نصب و راه اندازی شده و همچنین توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌برداری از دو مگاوات دیگر نیز در دست اقدام است، آنطور که نقی اکبرپور – مدیر دفتر نظارت بر مولدهای مقیاس کوچک، تولید پراکنده و انرژی‌های نو شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ به ایسنا گفته، ظرفیت سامانه‌های خورشیدی نصب شده در سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی پایتخت، در حدود دو مگاوات است که در این میان بانک ملی و شهرداری تهران بیشترین ظرفیت نصب شده را به خود اختصاص داده‌اند. از نیروگاه‌های خورشیدی نصب شده در سال گذشته ۴۰۰۰ مگاوات ساعت، انرژی تولید شده است که این مقدار انرژی، معادل صرفه جویی در  ۶۰۸۶ بشکه نفت خام بوده است.

محمد کمانی – معاون وزیر نیرو نیز در این راستا به تازگی اعلام کرد: برنامه احداث ۵۵۰ هزار واحد پنج کیلوواتی در دستور کار است که در سال اول ۱۱۰ هزار واحد به اجرا می‌رسد. در این خصوص توافقات با نهادهای مربوطه از جمله کمیته امداد و بهزیستی انجام شده تا با معرفی نهادهای حمایتی نسبت به احداث واحدهای پشت بامی اقدام شود.

اگر فردی نیز بخواهد در پشت بام منزل شخصی خود نیروگاه احداث کند می تواند می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه مهرسان یا مراجعه حضوری به شرکت‌های توزیع نیروی برق نزدیک محل سکونت و احداث نیروگاه، نسبت به دریافت مجوز مربوطه و عقد قرارداد خرید تضمینی برق به مدت ۲۰ سال اقدام کنند. بدین صورت که مشترک باید به شرکت توزیع برق محل سکونت خود مراجعه و قرارداد ساده‌ای را که از قبل طراحی شده، امضا ‌کند، از حدود ۳۰ تا ۴۰ پیمانکاری که در هر شهری فعال هستند، یک پیمانکار انتخاب و نیروگاه ظرف سه تا چهار روز احداث می شود. شرکت توزیع نیز بر اساس قرارداد، کنتور را برای مشترک نصب می‌کند و همان لحظه خرید برق انجام می‌شود.

مشترک باید سیستم‌های مورد نیاز را خریداری و با همکاری و مشاوره وزارت نیرو نصب کند. اگر مشترک تصمیم داشته باشد، برق تولیدی را به شبکه تزریق کند، وزارت نیرو کنتور را قرائت کرده و هزینه برق تولیدی به صورت ماهانه به آن‌ها پرداخت می‌شود. این نوع نیروگاه در مقایسه با سایر پروژه‌های تجدیدپذیر دارای دوره بازگشت سرمایه کوتاه‌تری هستند، تأسیس این نیروگاه‌ها در شهر تهران که فضای باز برای تأسیس و استفاده از نیروگاه وجود ندارد، یک مزیت محسوب می‌شود. به همین دلیل در راستای سیاست‌هایی که دولت و وزارت نیرو به خصوص طی سه تا چهار سال گذشته برای حل این مشکل داشته است، تسهیلات و پتانسیل‌های خوبی را برای جلب سرمایه‌گذاری در این بخش چه در تهران و چه در سایر استان‌ها در نظر گرفته است.

شخصی که نیروگاه خورشیدی تأسیس کند، قرارداد ۲۰ سال خرید تضمینی امضا خواهد شد. هم‌چنین برق تولیدی بیش از ۱۰ برابر مبلغی که یک مشترک به وزارت نیرو پرداخت می‌کند، از مشترک خریداری می‌شود. این مشترکان هم می‌توانند برق تولیدی را خودشان مصرف کنند و هم می‌توانند به شبکه توزیع وصل شوند. کلیه مشترکان متقاضی می‌توانند از ظرفیت‌های زیر کیلووات تا ۱۰۰ کیلووات و تا سقف قدرت انشعاب، مولد خورشیدی احداث کنند، درصورتی که تعداد افراد علاقمند به سرمایه‌گذاری در این کار بالا باشد، این کار از طریق سازمان ساتبا امکان‌پذیر خواهد بود.

 انرژی تولیدی مولدهای منصوبه از محل خرید تضمینی برق خورشیدی، از طریق کنتورهای هوشمند طرح فهام در هر دوره قرائت، قرائت شده و به حساب مالک مولد واریز خواهد شد، مبلغ خرید تضمینی به ازای برق تزریق شده براساس قرائت دستگاه‌های اندازه‌گیری و صورت حساب صادره خواهد بود. قرائت به صورت دوره‌ای توسط مأمور قرائت این شرکت انجام و براساس صورتحساب و جدول تعرفه، هزینه فروش برق به متقاضی در فواصل زمانی معین و پس از تأیید صورت وضعیت توسط شرکت ساتبا، از سوی شرکت توزیع برق پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا