انرژی

فنلاند برای قطع احتمالی صادرات گاز روسیه آماده شد

کمیته آمادگی اضطراری فنلاند اعلام کرد برای قطع احتمالی عرضه گاز طبیعی روسیه آماده شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، یک روزنامه فنلاندی پنج شنبه گذشته گزارش کرده بود سیاستمداران فنلاندی نسبت به احتمال قطع صادرات گاز روسیه در روز جمعه هشدار داده‌اند.

آنتی کایکونن، وزیر دفاع فنلاند، به خبرنگاران گفت: نمی تواند این گزارش را تایید کند و همزمان، کرملین اعلام کرد گزارش این روزنامه ساختگی بوده و تاکید کرد شرکت دولتی گازپروم یک تامین کننده گاز مطمئن مانده است.

شرکت دولتی گازگرید فنلاند هم هیچ نشانه‌ای از اختلال عرضه گاز روسیه در روز جمعه مشاهده نکرده است.

با این حال کمیته آمادگی اضطراری فنلاند در بیانیه‌ای اعلام کرد فنلاند آماده توقف واردات گاز طبیعی از روسیه است. این کشور عمده گاز مورد نیازش را از روسیه وارد می کند اما گاز تنها پنج درصد از مصرف انرژی سالانه فنلاند به حساب می‌آید. اما از دست رفتن این عرضه گاز روسیه به معنای آن است که شرکتهای فعال در حوزه‌های جنگلداری، شیمیایی و غذا، باید منابع انرژی دیگری پیدا کنند یا در حجم تولید خود تغییر دهند.

موسسه کپیتال اکونومیکس در یادداشتی اعلام کرد: به نظر می‌رسد فنلاند آمادگی آن را دارد که واردات LNG را جایگزین گاز روسیه کند. بنابراین در حالی که اقتصاد فنلاند در مقایسه با سایر اقتصادهای منظقه یورو بابت از دست رفتن تجارت با روسیه، آسیب شدیدتری خواهد دید اما تاثیر مستقیم توقف عرضه گاز روسیه اندک خواهد بود.

مقامات فنلاند در یک تغییر موضع تاریخی که ناشی از حمله روسیه به اوکراین بود، پنج شنبه گذشته اعلام کردند این کشور باید درخواست کند بدون تاخیر به اتحاد نظامی ناتو ملحق شود.

مسکو اعلام کرد این اقدام یک تهدید است و این کشور آماده پاسخگویی خواهد بود.

دولت فنلاند هفته گذشته اعلام کرده بود در پی عدم پذیرش درخواست روسیه برای پرداخت پول گاز به روبل، خود را برای احتمال قطع عرضه گاز روسیه در اواخر مه آماده کرده است.

فنلاند از طریق خط لوله بالتیک کانکتور به شبکه گاز اروپایی وصل است اما با استفاده از پایانه‌های واردات LNG و ارتباطات بهتر با اروپای غربی، منابع تامین گاز را متنوع کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در این بین، فین گرید، اپراتور سیستم انتقال نیروی فنلاند، در بیانیه‌ای در وب سایت خود اعلام کرد واردات برق روسیه به فنلاند ساعت یک بامداد روز شنبه قطع خواهد شد. این اپراتور مدعی شد امنیت عرضه برق فنلاند در معرض تهدید نیست و تنها ۱۰ درصد از برق مصرفی، از روسیه وارد می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا