ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تلاش برای رفع موانع همکاری با شرکت‌های FCP

معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات با اشاره به تلاش برای رفع موانع همکاری مخابرات ایران و شرکت‌های FCP، گفت که رگولاتور باید در حوزه تعرفه‌گذاری برای شرکت مخابرات و شرکت‌های FCP همکاری کند، در غیر این صورت در هیچ بخشی از ICT توسعه‌ای انجام نخواهد شد.

همچنین بخوانید

داوود زارعیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از اهدافی که شرکت مخابرات بعد از خصوصی‌سازی دنبال می‌کرد این بود که بتواند بخش‌های خصوصی دیگر را هم  با خود همراه کند، گفت: علی‌رغم اینکه بسیاری از مصوباتی که سال‌های گذشته توسط سازمان تنظیم تصویب شده بود انگیزه‌ای برای همکاری نمی‌گذاشت، اما باز هم مخابرات تصمیم به همکاری با شرکت‌ها گرفت، به‌نحوی که با شرکت‌های مختلف‌ به‌خصوص شرکت‌های FCP قراردادهایی را بستیم.

وی  با اشاره به موضوع انحصار شرکت مخابرات در راه‌اندازی پورت‌های اینترنتی، بیان کرد: شرکت مخابرات انحصاری ندارد و تا الان شرکت‌ها از طریق اجاره سیم مسی فعالیت خودشان را توسعه می‌دادند، کما اینکه تا امروز بیش از سه میلیون پورت ADSL‌ توسط شرکت‌های FCP و روی سیم مسی مخابرات واگذار شده است.

قراردادهای بیت‌استریم در مسیر اجرایی شدن 

معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ادامه داد: ما از سال گذشته چرخشی را در سیاست‌های مخابرات ایران ایجاد کردیم تعامل و همکاری را با شرکت‌های دیگر افزایش دادیم، به همین علت قرارداد بیت‌استریم که چهار سال به زمین مانده بود را فعال کردیم. در حال حاضر هم با هشت شرکت این قرارداد امضا شده و دو شرکت هم اخیرا اعلام آمادگی کردند و بنا داریم با هر شرکتی که اعلام آمادگی کند، قرارداد امضا کنیم. ما با شرکت‌های servco هم قراردادهای بیت‌استریم امضا می‌کنیم و قرارداد اولین شرکت سروکو هم امضا شده است.

زارعیان ادامه داد: موضوع دیگری که امسال در دستور کار قرار دادیم اینکه در زمینه‌های غیر از ADSL هم آماده‌ایم که با شرکت‌های فعال در این حوزه اعم از تولیدکنندگان، FCP ها و شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری کنیم. برای این موضع اخیرا ۱۲ حوزه را ابلاغ کردیم و از همه شرکت‌ها خواستیم در این ۱۲ زمینه هم با مخابرات همکاری کنند. زمینه‌های همکاری و درخواست مشارکت ما از شرکت‌ها شامل موارد دیتاسنتر؛ خدمات محتوایی و تولید محتوا چه به صورت ویدیوی یا سایر شیوه‌ها؛ سرویس‌های ابری؛ اینترنت اشیا؛ سرویس‌های دیجیتال؛ توسعه شبکه فیبر نوری سازمانی؛ شبکه فیبر نوری خانگی یا همان FTTh؛ بخش سرویس ارزش افزوده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این در حوزه‌هایی مانند قابلیت فروش و سرمایه‌گذاری مشترک هم ما این آمادگی را به شرکت‌ها اعلام کردیم که با مخابرات همکاری مشترک داشته باشند. ما در تلاشیم موانع همکاری مشترک را از بین ببریم. شاید یکی از موانع، عدم توافق بر سر مشارکت به صورت برد-برد بوده و همیشه یک شرکت می‌خواسته که دست بالاتر را داشته باشد، اما ما این موانع را برمی‌داریم و با مقررات‌زدایی که در این زمینه هست، زمینه همکاری را فراهم می‌کنیم.

توسعه فیبر نوری، زمینه همکاری مخابرات و شرکت‌های FCP

معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات با بیان اینکه سه زمینه از همکاری‌های مشترکی که اعلام کردیم، توسعه فیبر نوری است، افزود: برای خودمان که برنامه توسعه سراسری داریم، به دولت هم اعلام کردیم که آمادگی داریم در سراسر کشور در توسعه فیبر نوری کار کنیم. با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم در زمینه توسعه FTTH‌ و توسعه شبکه ثابت فرصت بسیار خوبی است تا هر شرکتی که به هر طریقی در حوزه آی‌سی‌تی توانمندی دارد،   اعلام آمادگی کند، ما هم برنامه‌ها را بررسی می‌کنیم و تصمیم نهایی برای همکاری مشترک گرفته می‌شود.

زارعیان ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، بنا داریم در این دولت و تا پایان سال ۱۴۰۳، به آن هدف‌گذاری ۵ میلیون پورت فیبر نوری برسیم. البته ما هدف داریم پورت‌هایی که ایجاد می‌کنیم بیشتر از این تعداد باشد و از این رو برنامه ایجاد دسترسی‌های بیشتر از این تعداد را داریم. ضمن اینکه اخیرا در یک فراخوان، در توسعه شبکه فیبر نوری به شرکت‌ها درخواست مشارکت دادیم.

وی با بیان اینکه بیت استریم با آن شکلی که مصوب شده، قابلیت اجرایی نداشت، گفت: ما شرایط را ساده کردیم و البته بنا داریم باز هم ساده کنیم، به همین دلیل به دنبال این هستیم که نه تنها بیت‌استریم توسعه پیدا کند، بلکه ۱۲ زمینه جدید هم به بیت‌استریم اضافه کردیم تا شرکت‌هایی که مایل به همکاری در این بخش هستند، اضافه شوند. با بازخورد روزهای اخیر فکر می‌کنم ما می‌توانیم حداقل ۲۰ قرارداد قابل توجه و دارای خروجی مناسب داشته باشیم. البته یک نکته مهم این است که مقررات‌گذار در این حوزه مانند سایر حوزه‌ها به ما کمک کند.

معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات با بیان اینکه رگولاتور باید در حوزه تعرفه‌گذاری برای شرکت مخابرات و شرکت‌های FCP همکاری کند، افزود: تاکنون تغییر تعرفه‌ای انجام نشده و افزایش مبلغ آبونمان تلفن ثابت هم صورت نگرفته است، باید تغییرات تعرفه‌ای انجام شود، در غیر این صورت در هیچ بخشی از ICT توسعه‌ای انجام نخواهد شد. انتظار داریم این تغییرات زودتر عملیاتی شود و اگر دولت اجازه دهد این حوزه سودآور شود، بسیاری از شرکت‌ها به برنامه توسعه اضافه خواهند شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا