صنعت، معدن، تجارتمعدن

برنامه اکتشاف تکمیلی ۵ هزار متر در معادن مجتمع طلای موته/استخراج بیش از۲۴۸هزار تن ماده معدنی در سال ۱۴۰۰

سرپرست مجتمع طلای موته از برنامه اکتشاف تکمیلی ۵ هزار متری در معادن مجتمع طلای موته طی سال ۱۴۰۱ خبر داد. این مجتمع همچنین رشد دو برابری تولید شمش زرین را در برنامه های خود قرار داده است.

به گزارش آرمان اقتصادی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو)، شهاب الدین محمد راستانی، سرپرست مجتمع طلای موته طی بازدید جمعی از کارکنان ایمیدرو از کارخانه و معدن طلای موته عنوان کرد: حداکثر تا دوسال آینده با انجام فعالیت های اکتشافی و به موازات آنها، طراحی و راه اندازی خط جدید تولید به رشد ۱.۵ تا ۲ برابری تولید در کارخانه طلای موته دست خواهیم یافت.

به گفته وی، کمبود خاک طلای مورد نیاز در کارخانه مجتمع طلای موته نیاز به افزایش محدوده های اکتشافی و در نهایت افزایش ذخایر باید بهینه سازی در خط تولید را مورد توجه مدیران این مجتمع قرار داده است زیرا عیار ذخایر موجود در حال کم شدن است.
این مجتمع برنامه اکتشاف تکمیلی ۵ هزار متری در معادن مجتمع طلای موته را در برنامه های سال ۱۴۰۱ خود دارد که شامل ۲۰۰۰متر اکتشاف در محدوده معدن چاه خاتون(شرقی و غربی) ،۱۰۰۰متر درمعدن سنجده و۲۰۰۰متر در معدن دره اشکی خواهد بود.
برنامه اکتشافی محدوده های تحت اختیار مجتمع طلای موته تا پایان سال جاری نیز چنین اعلام شده است: محدوده اکتشافی شانق۲۰۰۰متر، حسن آباد ۱۰۰۰متر، حسین آباد ۱۰۰۰متر و دره ساری ۱۰۰۰متر.
مجتمع طلای موته در حال حاضر ۹ آنومالی دارد که برخی آنومالی های این مجتمع به دلیل مشکلات محیط زیستی به مرحله بهره برداری نرسیده است. اگرچه، تعاملاتی در راستای انعقاد قراردادهای مختلف با سازمان محیط زیست در حال انجام است. این در حالی است که رفع مشکلات زیست محیطی و بهره برداری از آنومالی های یادشده در جهت دستیابی به توسعه کارخانه و اشتغال زایی در منطقه ضروری است.

استخراج ۲۴۸ هزار تن ماده معدنی در سال۱۴۰۰
مجتمع طلای موته طی سال گذشته ۲۴۸ هزار و ۱۴۹ تن ماده معدنی با عیار ۱.۴ استخراج کرد که نشان از پیشرفت۱۰۸.۶ درصدی نسبت به برنامه پیش بینی شده دارد. این مجتمع در نظر دارد طی سال۱۴۰۱ برنامه استخراج ماده معدنی از معادن خود را ۲۲۰هزار تن با عیار ۱.۳ قرار دهد. همچنین میزان باطله برداری طی سال جاری ۳ میلیون و ۴۶۰هزار تن خواهد بود.
تولید فراتر از برنامه
مجتمع طلای موته میزان تولید شمش طلا در مجتمع طلای موته طی سال ۱۴۰۰ با رشد ۲.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن به ۳۳۰کیلوگرم رسید. این درحالی است که تولید از برنامه پیش بینی شده (۲۸۰کیلوگرم) فراتر رفت و عملکرد۱۱۷.۹ درصدی محقق شد.

اهداف ۱۴۰۱ مجتمع طلای موته
برخی اهداف ۱۴۰۱ مجتمع طلای موته، افزایش ظرفیت تولید (خرید و بهره برداری از دستگاه آسیاب گلوله ای جدید)، تعمیرات اساسی و رابرینگ جداره داخلی آسیا، تقویت فونداسیون و پایه های اصلی آسیا، کاهش مصرف انرژی کل مجتمع و نیز خرید سنسورهای جدید و اتوماسیون سنسورهای پایش آنلاین گاز سیانور اعلام شده است.
همچنین این مجتمع طرح های توسعه ای همچون تعمیر اساسی و اصلاح سیستم داست کالکتور واحد خردایش، اتوماسیون فشارسنج هیدروسیکلون ها، حصارکشی اطراف کارخانه با دیوارهای بتنی، سیستم سافت استارت آسیا و نیز برگزاری مناقصه عمومی و تعیین پیمانکارساخت و نصب و راه اندازی سیستم تیکنر و استحصال طلا از سد باطله را در بخش کارخانه در اقدامات سال جاری خود قرار داده است.
طی این بازدید، جمعی از کارکنان ایمیدرو و طرح های تابعه ضمن نشست با سرپرست و برخی مدیران مجتمع طلای موته به بحث و تبادل نظر در مواردی همچون مسائل زیست محیطی، ایمنی و بهداشت پرداخته و سپس از معدن، سدهای باطله و بخش های مختلف کارخانه تولید طلای موته دیدن کردند.
گفتنی است، واحد بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی مجتمع طلای موته به عنوان واحد برتر شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در سال ۱۴۰۰ انتخاب شده است.
مجتمع طلای موته در غرب استان اصفهان و در جاده گلپایگان قرار داشته و نخستین مجتمع معدنی تولیدکننده طلا در ایران به شمار می رود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا