انرژی

رونمایی از روش ازدیاد برداشت نفت با فناوری پلاسما برای اولین بار در ایران

عکس تزیینی و آرشیوی است

با تلاش محققان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان فناوری جدید ازدیاد برداشت نفت با فناوری پلاسما برای نصب در چاه‌های کم بازده در نمایشگاه امسال رونمایی شد که این فناوری حدود ۸ یا ۹ سال است که در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی صادق محمدی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این شرکت تنها شرکت حاضر در نمایشگاه است که به صورت تخصصی و دانش بنیان به موضوع حفاظت از زیرساختها و پدافند غیرعامل در نفت و گاز می‌پردازد.

وی با بیان اینکه گروهی از دانشمندان، نخبگان و فارغ‌التحصیلان ایرانی با مطالعه و شناسایی نقاط آسیب رسان صنعت نفت، محصولاتی دانش بنیان به تولید رسانده‌اند که با تکنولوژی منحصر به فرد، بومی‌سازی شده‌اند، گفت: این محصولات نسبت به نمونه‌های خارجی ارتقا پیدا کرده‌اند و نمونه ایرانی ندارند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه یکی از این محصولات، سامانه “رها” است که رصد هوشمند اختلالات ایمنی و امنیتی را انجام می‌دهد، ادامه داد: این سامانه که توسط دانشمندان داخلی طراحی و راه اندازی شده، یک سامانه آنالیز هوشمند تصاویر دوربین‌ها ست که با هدف نظارت ایمنی و امنیتی محیط کار و مراکز عمومی از جمله پروژه‌های نفت و گاز تولید شده است؛ این سامانه با اتصال به دوربین‌ها و استفاده از هوش مصنوعی، قادر است موارد ایمنی را کنترل کرده و در زمینه امنیتی نیز با شناسایی رفتارهای انسانی و تشخیص اتفاقات، هشدارهای لازم را به داشبورد مدیریتی سامانه ارسال کند.

محمدی با بیان اینکه مفهوم ترکیب ایمنی و امنیت، مفهوم جدیدی در دنیا است که چند سالی در کشورهای مختلف عملیاتی شده و برای اولین بار چنین سامانه‌ای به طور همزمان مباحث ایمنی و امنیتی را پوشش می‌دهد، گفت: این سامانه در ایران رونمایی شده و در نمایشگاه امسال صنعت نفت، نخستین قرارداد استفاده از این سامانه به امضا رسیده است.

وی افزود: محصول دانش بنیان دیگری که عرضه شده، “پایشگر هیبرید تشخیص آلودگی آب” است که این سامانه، برای تشخیص آنلاین سموم شیمیایی آب کاربرد دارد و تاکنون در ۵ نقطه کشور از جمله برخی سدها و تصفیه‌خانه‌ها نصب شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه حداقل ۷۰ نقطه در کشور شناسایی شده که نیازمند چنین سامانه‌ای است، گفت: درحال حاضر اکثر سامانه‌های تأمین و تخلیه آب جهت ارزیابی سلامت و تشخیص آلودگی‌ها از سنسورهای محدود با هزینه‌های بسیار بالا و یا از ساختار تشخیص آزمایشگاهی با مدت تشخیص بالا بهره می‌برند که هیچ یک از این روش‌ها به عنوان یک فناوری جامع و کامل توان تشخیص دقیق و برخط به روی طیف وسیع آلودگی‌ها را ندارد، اما در پایشگر هیبرید تشخیص آلودگی آب، این محدودیت‌ها برطرف شده و این پایشگر با شناسایی سموم آب، فناوری لازم برای تشخیص سریع آلاینده‌ها در سامانه‌های تأمین، توزیع و مبادی ورودی و خروجی آب در صنایع را دارد.

محمدی با بیان اینکه همچنین فناوری جدیدی برای ازدیاد برداشت از نفت برای نصب در چاه‌های کم بازده در نمایشگاه امسال رونمایی شده که این فناوری حدود ۸ یا ۹ سال است که در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حدود ۳۰۰ حلقه چاه از امریکا تا کویت با موفقیت تست شده است، گفت: این فناوری، برعکس سایر فناوری‌ها در ازدیاد برداشت نفت، خطرات زیست محیطی ندارد و بین ۲۰ تا ۸۰ درصد موجب افزایش برداشت نفت از چاه می‌شود.

به گفته وی از حدود یک سال و اندی پیش، کارهای مطالعاتی روی این فناوری توسط دانشمندان ایرانی انجام شده و اکنون تمامی تست‌های آزمایشگاهی با موفقیت انجام شده است و برای اولین بار در ایران، روش ازدیاد برداشت نفت با فناوری پلاسما، رونمایی و ارائه شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه با شرکت ملی نفت ایران برای انجام پایلوت استفاده از این فناوری در چاه‌های نفت مذاکره شده است، گفت: بیش از ۷۰۰ حلقه چاه نفت کم بازده توسط شرکت ملی نفت ایران شناسایی و برای استفاده از روش‌های ازدیاد برداشت به شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شده‌اند که روش ارائه شده توسط شرکت ما می‌تواند کمک مؤثری در جهت احیای تولید نفت چاه‌های کم بازده باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا