امور زیربناییراه و ساختمان

پپیشنهاد وام ۱۰۰ میلیونی برای ودیعه و ۷۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، افزایش وام خرید مسکن در تهران تا سقف ۶۵۰ میلیون تومان و ۷۰۰ میلیون تومان است.


همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، رستم قاسمی در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت بازار مسکن اظهار داشت: بازار مسکن هم مطابق بر سایر بازارها ملتهب است اما برای بحث تنظیم بازار به ویژه بازار اجاره، جلساتی در تنظیم بازار داشته‌ایم و بسته‌ای را برای کنترل بازار مسکن و اجاره ارائه داده‌ایم.

وی با بیان اینکه فردا جلسه شورای عالی مسکن برگزار خواهد شد، افزود: در جلسه فردا وام ودیعه مورد بحث قرار می‌گیرد و پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای ودیعه ۱۰۰ میلیون تومان برای تهران است و بانک‌ها موظف به پرداخت وام ودیعه خواهند بود.

وزیر راه و شهرسازی درباره سود وام ودیعه تاکید کرد: ما با شورای پول و اعتبار نسبت به تعیین سود ۱۸ درصدی تسهیلات ودیعه مخالف هستیم و باید سود وام ودیعه کمتر باشد.

رستم قاسمی با اشاره به سایر موارد بسته تنظیم بازار اجاره توضیح داد: ما در وزارت راه و شهرسازی اعتقاد داریم که اجاره مسکن نباید بیشتر از ۲۵ درصد افزایش یابد و برای کنترل درصد افزایش اجاره بها، تمام آژانس‌های مکسن و املاک به سامانه وزارت راه و شهرسازی متصل خواهند شد و باید کارت و مجوز مخصوص وزارت راه و شهرسازی را دریافت کنند. تمام قراردادها در این سامانه ثبت و بررسی می‌شوند و از این طریق وضعیت بازار اجاره و قراردادهای اجاره را رصد می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه از چه طریقی می‌توانیم جلوی انعقاد قراردادهای صوری برای بالا بردن نرخ‌های اجاره را بگیرید، اظهار کرد: وقتی این سامانه شکل بگیرد و تمام مشاوران املاک زیرمجموعه آن قرار بگیرند، قراردادهای صوری هم کاهش می‌یابد و ما به دنبال این هستیم تا تعداد قراردادهای صوری به صفر برسد.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا مبنی بر افزایش خرید وام مسکن اذعان کرد: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، افزایش وام خرید مسکن در تهران تا سقف ۶۵۰ میلیون تومان و ۷۰۰ میلیون تومان است.

رستم قاسمی در ادامه گفت: طبق وعده‌های داده شده، برنامه این است که ۴ میلیون واحد مسکونی ساخته شود که احداث ۸۰۰ هزار واحد آن بر عهده بنیاد مسکن و در روستاها است و در حال حاضر کار ساخت ۱۷۰ هزار واحد مسکونی روستایی آغاز شده است.

وی افزود: ۳۰۰ هزار واحد مسکونی هم در بافت فرسوده ساخته می‌شود که قرارداد ساخت ۱۵۰ هزار واحد منعقد شده است.

وزیر راه و شهرسازی از تامین اراضی ساخت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن خبر داد و بیان کرد: امیدواریم تا پایان شهریور ماه مرحله اول اجرای نهضت ملی مسکن مبنی بر آغاز ساخت ۲ میلیون واحد انجام شود.

رستم قاسمی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به اینکه از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای تامین مالی پروژه نهضت ملی مسکن در سال گذشته تنها یک درصد آن از سوی بانک‌ها پرداخت شد، چه فکری برای تامین منابع مالی کرده‌اید، توضیح داد: در سال گذشته مشکل این بود که باید با همکاری شورای پول و اعتبار، اعداد و سهم هر بانک برای پرداخت تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی مشخص می‌شد و همچنین پرداخت این تسهیلات نیاز به فرآیندهای بسیار پیچیده فنی داشت که خوشبختانه در حال حاضر تمام این مسائل و مشکلات حل شده است. همچنین در ۶ ماه اول، مهمترین برنامه دولت تهیه زمین و نقشه و جانمایی‌ها بود که باید نسبت به اجرای این برنامه‌ها اقدام می‌کردیم.

وی تاکید کرد: ما برای اجرای پروژه نهضت ملی مسکن از تجربه‌های مسکن مهر که امروز ۲۰۰ هزار واحد آن هنوز باقی مانده استفاده می‌کنیم و بنا بر این نیست که فقط واحد مسکونی در یک زمین خالی بسازیم بلکه به دنبال این هستیم تا تمام زیرساخت‌های مورد نظر زندگی در یک منطقه از جمله زیرساخت‌های حمل و نقل، آموزش، درمان و… را تامین کنیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حال حاضر مهمترین مشکل مسکن‌سازی در شهرهای جدید پردیس و هشتگرد است که در این مناطق هنوز ۱۰ هزار واحد کسری داریم یعنی مردم برای ۱۰ هزار واحد پول پرداخت کردند اما هنوز واحدی برای آنها ساخته نشده و تمام مشکلات این مناطق را قبول داریم و به همین دلیل امروز توجه ویژه‌ای به ساخت مسکن در پردیس و هشتگرد داریم.


انتهای پیام/

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا