بانکبانک و بیمه

دوران بلوغ صندوق توسعه ملی با دوران تحریم همزمان شد/ نوع ارتباط صندوق با بانک‌ها باید اصلاح شود

محمدرضا فرزین گفت: صندوق توسعه ملی باید بگوید منابع کجا سرمایه گذاری گذاری شود نه اینکه به خود بانک ها سپرده شود چرا که کارکرد صندوق اینگونه نیست. 

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی؛ محمدرضا فرزین مدیرعامل بانک ملی در همایش صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی، با اشاره به نقاط ضعف صندوق توسعه ملی در ۱۰ سال اخیر گفت: زمانی که صندوق را تشکیل دادیم وظایف تثبیتی را در اساسنامه آن ندیدیم و به همین دلیل با حکم ویژه مسائل حل میشد.

وی‌ ادامه‌داد: دوم اینکه ما ضعف عمومی در سیاستگذاری اقتصادی در ایران داریم که نصیب صندوق هم شده و آن اینکه همه چیز را به قانون بودجه وصل می‌کنیم. قاعده عمومی بلندمدت نداریم و هرسال باید بودجه نحوه عملکرد صندوق را تعریف کند در صورتی که صندوق خودش یک ساختار مستقل دارد. قوانین بلندمدت نداریم که باعث بی ثباتی و مشکل در اقتصاد شده است.

فرزین گفت: ضعف بعدی صندوق در نوع ارتباط با بانک‌هاست که کارکرد توسعه‌ای خود را ازدست داده است. صندوق باید بگوید منابع کجا سرمایه گذاری گذاری شود نه اینکه به خود بانکها سپرده شود چرا که کارکرد صندوق اینگونه نیست.  فرزین تاکید کرد: دوران بلوغ صندوق با دوران تحریم همزمان شد که نتوانست دوره بلوغ آن به خوبی طی شود.

فرزین پیشنهادهایی در این باره مطرح کرد و گفت: صندوق باید در سرمایه‌گذاری داخلی تمرکز کند و پروژه‌های ایران را تامین مالی کند. در این میان میتوان با صندوق‌های همتا در کشورهای اطراف و همسایه، پروژه‌های مشترکی را با منابع مشترکی انجام دهیم که امنیت اقتصادی ما را هم بالا میبرد. مانند مسائلی در حوزه‌های آلودگی هوا و آب و … 

وی با بیان اینکه توسعه ما در توسعه منطقه‌ای است ادامه داد: قانون مشخصی در صندوق نداریم درحالی که صندوق های مشابه در کشورهایی مانند روسیه قوانین مستقلی دارند و نیاز نیست برای صرف منابع آن به نظام رای‌گیری ‌های سیاسی وصل شد.

مدیرعامل بانک ملی با اشاره به عدالت منطقه‌ای گفت: باید بتوانیم از منابع صندوق در سراسر ایران استفاده کنیم یعنی سیستان و بلوچستان برای ما به همان اندازه تهران مهم باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا