ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

"اسپیس‌ایکس" سنگین‌ترین ماهواره تاریخ را به فضا می‌برد

موشک “فالکون هوی”(Falcon Heavy) که توسط شرکت “اسپیس‌ایکس”(SpaceX) در حال توسعه است، اوایل سال آینده میلادی احتمالا سنگین‌ترین ماهواره تاریخ را با وزن ۹.۲ تن به فضا خواهد برد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی و به نقل از اسپیس، شرکت فضایی خصوصی “اسپیس‌ایکس” اوایل سال آینده میلادی سنگین‌ترین ماهواره تجاری زمین‌ایستا را با موشک “فالکون هوی” به مدار زمین خواهد فرستاد.

شرکت “اکو استار”(EchoStar) که سفارش دهنده این پرتاب به “اسپیس‌ایکس” است، اوایل این ماه اعلام کرد که شرکت سازنده ماهواره به نام “مکسار تکنولوجیز”(Maxar Technologies) تحویل این ماهواره سنگین موسوم به “ژوپیتر-۳”(Jupiter-3) را که قرار بود اواخر سال جاری به فضا پرتاب شود، به تعویق انداخته است و موجب شده تا پرتاب آن به تعویق بیفتد.

از آن زمان اطلاعات جدیدی به دست آمده است که تخمین وزن خشک و اولیه “ژوپیتر-۳” را افزایش داده است، به این معنی که این ماهواره احتمالا یک ماهواره رکوردشکن خواهد بود.

“ژوپیتر-۳” اوایل سال ۲۰۲۳ پرتاب می‌شود

شرکت “اکو استار” در ماه مارس اعلام کرد که سیستم “هیوز نتورک”(Hughes Network) در یک کنفرانس صنعتی، شرکت “اسپیس‌ایکس” را برای پرتاب ماهواره ارتباطی زمین‌ایستای “ژوپیتر-۳” ساخت شرکت “مکسار” انتخاب کرده است. این شرکت در آن اعلامیه اعلام کرد که این ماهواره در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ پرتاب خواهد شد.

اکنون به دلیل ایجاد تاخیر در فضاپیماهای متعدد شرکت “مکسار”، ماهواره “ژوپیتر-۳” زودتر از اوایل سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب نخواهد شد.

شرکت “مکسار” در زمان اعلام تاخیر در پرتاب “ژوپیتر-۳” که با نام “اکو استار ۲۴”(Echostar 24) نیز شناخته می‌شود، اعلام کرد که انتظار می‌رود وزن آن تقریباً ۹.۲ تن و بیشتر از تخمین‌های قبلی مبنی بر وزن ۵۸۱۷ کیلوگرمی آن باشد.

شرکت “اسپیس‌ایکس” در ژوئیه ۲۰۱۸ به نقطه عطف جدیدی رسید و رکورد سنگین‌ترین پرتاب ماهواره‌های تجاری زمین‌ایستا در تاریخ را زمانی که ماهواره ۷۰۷۶ کیلوگرمی “Telstar 19V” را به مدار زمین‌ایستا برد، شکست.

مدار زمین‌ایستا یا مدار زمین‌ثابت که بدان “کمربند کلارک” نیز گفته می‌شود، یکی از مدارهای زمین‌آهنگ است. این مدار در ارتفاع ۳۵ هزار و ۷۸۶ کیلومتر بالاتر از سطح‌دریا و دقیقاً بر فراز خط استوای زمین قرار دارد. 

اسپیس‌ایکس ۱۰ ماموریت برای “فالکون هوی” برنامه‌ریزی کرده است

در حال حاضر “ژوپیتر-۳” با وزن ۹.۲ تن می‌تواند بزرگترین فضاپیمایی باشد که تاکنون به مدار زمین‌ثابت پرتاب شده است، زیرا موشک‌ها یا پرتابگرهای سنگین‌تر معمولاً قبل از رسیدن به آن نقطه در ارتفاع ۳۵ هزار و ۷۸۵ کیلومتری بالاتر از سطح زمین به مراحل جداگانه تقسیم می‌شوند.

با این حال، شایان ذکر است که موشک “آریان ۵” ساخت شرکت “آریان اسپیس” پس از پرتاب دو ماهواره ارتباطی با وزن ۱۰.۲۷ تن، رکورد تحویل سنگین‌ترین وزن کلی یک محموله به مدار زمین‌ایستا را در اختیار دارد.

“اسپیس‌ایکس” نیز با پرتاب “ژوپیتر-۳” رکورد خود را که همانطور که اشاره شد با پرتاب ماهواره ” Telstar 19V ” و استفاده از موشک “فالکون ۹” بدست آورده است، خواهد شکست. این شرکت فضایی خصوصی اکنون به دلیل افزایش ظرفیت بارگیری در موشک “فالکون هوی” به دنبال شکستن رکورد خود است.

“ژوپیتر-۳” یک ماهواره ارتباطی با قابلیت ارائه حداکثر پهنای باند ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه است و آمریکای شمالی و جنوبی، کانادا و مکزیک را تحت پوشش قرار می‌دهد. این ماهواره در ابتدا قرار بود در اوایل سال ۲۰۲۱ در مدار زمین مستقر شود، اگرچه پرتاب آن به دلیل مشکلات زنجیره تامین ناشی از همه‌گیری کرونا به تعویق افتاد.

اکنون قرار است بدون ایجاد هر گونه تاخیر دیگری، در اوایل سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شود و یکی از ۱۰ ماموریتی است که از هم اکنون تا سال ۲۰۲۵ برای موشک “فالکون هوی” برنامه‌ریزی شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا