اقتصاد کلان

گسترش همکاری‌های اقتصادی و بانکی ایران و کوبا

رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با معاون نخست وزیر کوبا گفت: ایران و کوبا پیشینه طولانی در همکاری‌های مشترک دارند و امیدوارم در آینده ضمن تداوم این تعاملات، روابط و همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور و از آن جمله همکاری‌های بانکی بسط یابد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی صالح‌آبادی در دیدار با هیأت کوبایی به ریاست معاون نخست وزیر کوبا، ‌آقای ریکاردو کابریساس رویز ضمن اشاره به پیشینه روابط دو کشور، گفت: ایران و کوبا طی سالیان مختلف روابط مناسبی با یکدیگر داشتند و البته این روابط باید در آینده نیز گسترش و تداوم یابد. ضروری است تأکید کنم که مقصود از گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور، بسط همکاری‌های بانکی است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از آمادگی لازم برای گسترش همکاری‌ها با بانک‌های مرکزی و تجاری ـ توسعه‌ای برخورداریم، تصریح کرد: اخیراً جلساتی درباره نحوه همکاری‌های بانکی میان دو کشور برگزار شد و امیدواریم بتوانیم روابط کارگزاری بین دو کشور را بسط دهیم.

همچنین در این دیدار عالی‌ترین مقام بانک مرکزی، بر توسعه همکاری‌ها میان دو کشور از طریق شبکه بانکی تأکید و ابراز کرد: از هرگونه توسعه روابط بانکی چه در سطح بانک مرکزی و چه در سطح بانک‌های تجاری استقبال می‌کنیم و آماده همکاری در این زمینه هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به تحریم‌های ظالمانه وضع شده علیه کشورها توسط آمریکا عنوان کرد: طی سالیان اخیر آمریکا تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه ایران وضع و تشدید کرده و این نشان‌دهنده آن است که وضع تحریم‌ها علیه کشورها، به عادتی برای آمریکا تبدیل شده است. البته ما نیز علی‌رغم تحریم‌ها به راهکارهای خوبی دست یافتیم تا فعالیت‌های اقتصادی‌مان را با قدرت ادامه دهیم.

صالح‌آبادی ضمن استقبال از پیشنهادات طرح شده از سوی هیأت کوبایی اظهار کرد:‌ امیدوارم تفاهماتی که میان همکاران ما و شما به امضا رسیده است، در سریع‌ترین زمان ممکن و با طراحی مدل عملیاتی و چارچوب زمانی دو و چندجانبه عملیاتی و اجراییات آن آغاز شود.

خاطرنشان می‌شود به پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی مقرر شد برای پیشبرد بهتر امور از سمت دو کشور نمایندگانی برای پیگیری امور معرفی شوند و نسبت به انجام امور تا حصول نتیجه مطلوب اقدام کنند.
همچنین در این دیدار، صالح‌آبادی ضمن تشکر از دعوت هیأت کوبایی برای حضور در این کشور گفت: ما نیز از توسعه تعاملات و همکاری‌های بانکی بین دو کشور حمایت می‌کنیم و امیدوارم در دیدار بعدی، روابط بانکی دو کشور به بلوغ لازم رسیده باشد.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان یادآور شد: باید به افق بهتری از همکاری‌ها دست یابیم و این امر نیازمند عزم دو طرف است که به نظر می‌رسد، دیدار امروز نقطه عطف و آغازین برای تداوم همکاری‌هاست.
گفتنی است در این دیدار آقای ریکاردو کابریساس رویز،‌ معاون نخست وزیر کوبا با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا عنوان کرد: ما نیز تلاش کرده‌ایم تا برای مبارزه با تحریم‌های آمریکا به راه‌حل‌هایی دست یابیم. در حال حاضر امپریالیسم شرایط خاصی را برای دو کشور ایجاد کرده است، اما باید چالش های دشمن را به فرصت بدل کنیم و به راه های توسعه همکاری دو کشور دست یابیم.

وی افزود: پیرو سفر قبلی مقامات کشورمان به ایران مذاکرات بسیاری با ایران در حوزه‌های مختلف تجاری انجام شد. در این سفر نیز در برنامه‌ها و تفاهم نامه‌هایی را به امضا رساندیم، البته بارها تأکید کرده‌ام در کنار این قراردادها و یادداشت‌های تفاهم، ضروری است که برنامه اجرایی لازم در نظر گرفته شود.

به گفته معاون نخست وزیر کوبا در این دیدار و دیدارهای قبلی گفت‌وگوهای بسیاری میان شبکه بانکی و بانک‌های مرکزی دو کشور برای گسترش همکاری ها انجام شده است. قابل تأکید است در این دیدار مدیرانی از بانک مرکزی و بانک‌های تجاری کوبا، معاون نخست وزیر کوبا را همراهی می‌کردند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا