انرژی

روسیه عرضه گاز به فنلاند را قطع می کند

شرکت گازوم هشدار داد روسیه ممکن است عرضه گاز به فنلاند را روز جمعه قطع کند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شرکت گازوم که فراهم کننده انرژی دولتی فنلاند است، در بیانیه ای اعلام کرد ریسک این که عرضه گاز طبیعی تحت قرارداد تامین گاز این شرکت خاتمه پیدا کند را جدی می بیند و احتمال دارد که واردات گاز طبیعی از روسیه به فنلاند اواخر روز جمعه ۲۰ مه یا شنبه ۲۱ مه قطع شود.

این شرکت اعلام کرد اطلاعاتی درباره این موضوع از گازپروم اکسپروت یا اپراتور انتقال روسی دریافت نکرده است. گازوم همچنان به آماده سازی برای این وضعیت به اتفاق مشتریانش و مقامات دولت مسئول تامین اضطراری ادامه خواهد داد و به دنبال آن خواهد بود که گاز را از منابع دیگری از طریق خط لوله گاز بالتیک کانکتور تامین کند اما محدودیتهای ظرفیت انتقال، این امر را چالش برانگیز می کند.

گازوم روز سه شنبه اعلام کرد از پذیرش درخواست گازپروم برای پرداخت پول گاز به روبل به جای یورو که در قرارداد قید شده، امتناع کرده است. گازپروم ادعاهای دیگری درباره گازوم در خصوص قرارداد تامین مطرح کرده است.

این شرکت فنلاندی گفت: در مجموع، این موضوعی است که گازوم نمی تواند بپذیرد و تصمیم گرفته است اختلاف در خصوص قرارداد تامین را به داوری ببرد.

از زمانی که گازپروم عرضه گاز به لهستان و بلغارستان را اواخر آوریل قطع کرد، فنلاند خود را برای قطع شدن عرضه گاز روسیه آماده کرده است.

بعلاوه فنلاند به همراه سوئد رسما خواستار پیوستن به پیمان نظامی ناتو شده اند. روسیه به هر دو کشور نسبت به پیوستن به ناتو هشدار داده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، حمله نظامی روسیه به اوکراین باعث شد فنلاند و سوئد که اعضای نسبتا بی طرف اتحادیه اروپا بودند، به فکر پیوستن به ناتو بیافتند. روسیه به نوبه خود گسترش ناتو به مرزهای این کشور را تهدیدی برای منافع خود می شمارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا