انرژی

پلان ۲۱۰ میلیارد یورویی برای حذف سوختهای فسیلی روسیه

کمیسیون اروپا پلان ۲۱۰ میلیارد یورویی برای خاتمه بخشیدن به واردات سوختهای فسیلی روسیه تا سال ۲۰۲۷ و استفاده از این پلان برای سرعت بخشیدن به گذار به سوی انرژی سبز را رونمایی کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمله نظامی روسیه به اوکراین باعث شد نگرانیهای اتحادیه اروپا درباره شوکهای عرضه تشدید شود و در سیاستهای انرژی خود بازبینی کند. روسیه ۴۰ درصد از گاز و ۲۷ درصد از نفت مورد نیاز این بلوک را تامین می کند و کشورهای اتحادیه اروپا هنوز نتوانسته اند درباره پیشنهاد تحریم نفت روسیه به توافق برسند.

بروکسل برای رهایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از وابستگی به سوختهای فسیلی روسیه، پلانی شامل سه بخش را پیشنهاد کرده است: افزایش واردات گاز غیرروسی، عرضه سریعتر انرژی تجدیدپذیر و تلاشهای بیشتر برای صرفه جویی در انرژی.

این اقدامات شامل ترکیبی از قوانین اتحادیه اروپا، طرحهای غیرالزام آور و توصیه هایی به دولتهای ۲۷ عضو این بلوک هستند که تا حد زیادی مسئول سیاستهای انرژی ملی خود هستند.

بروکسل انتظار دارد این پیشنهادها مستلزم ۲۱۰ میلیارد یورو سرمایه گذاری بیشتر تا سال ۲۰۲۷ و ۳۰۰ میلیارد یورو تا سال ۲۰۳۰ علاوه بر هزینه هایی باشند که برای تامین هدف اقلیمی ۲۰۳۰ این بلوک ضروری است. نهایتا این سرمایه گذاریها هزینه واردات سوختهای فسیلی به اروپا را کاهش خواهند داد.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، با اشاره به این بسته، گفت: پلان “توانمندسازی دوباره اتحادیه اروپا”، به ما کمک خواهد کرد صرفه جویی بیشتری در انرژی داشته باشیم و به خاتمه مصرف سوختهای فسیلی سرعت ببخشیم و مهمتر از همه، سرمایه گذاریها را در مقیاس جدیدی شروع کنیم.

این سرمایه گذاریها شامل ۸۶ میلیارد یورو برای انرژی تجدیدپذیر و ۲۷ میلیارد یورو برای زیرساخت هیدروژن، ۲۹ میلیارد یورو برای شبکه برق و ۵۶ میلیارد یورو برای صرفه جویی انرژی و پمپ حرارتی هستند.

کمیسیون اروپا اعلام کرد بعضی از سرمایه گذاریها در زیرساخت سوخت فسیلی الزامی خواهد بود که شامل ۱۰ میلیارد یورو برای شماری پروژه گاز و گاز طبیعی مایع و دو میلیارد یورو برای نفت کشورهای اروپای مرکزی و شرقی که محصور در خشکی هستند و به عرضه غیرروسی دسترسی ندارند را هدف می گیرد.

پویشگران می گویند این سرمایه گذاریها ممکن است اتحادیه اروپا را در بلندمدت به گاز که منتشرکننده دی اکسید کربن است، متکی کند و به تغییرات اقلیمی و قیمتهای بالای انرژی دامن بزند. کمیسیون اروپا می گوید زیرساخت جدید گاز باید بتواند تغییر کند تا در آینده هیدروژن تجدیدپذیر را حمل کند.

بر اساس گزارش رویترز، بروکسل خواهان آن است که کشورها این تدابیر را با استفاده از اعتبار احیای کووید ۱۹ اتحادیه اروپا که شامل بیش از ۲۰۰ میلیارد یورو وام مصرف نشده است، تامین مالی کنند. کمیسیون اروپا همچنین در مدت دو سال آینده، مجوزهای بیشتری در بازار کربن خواهد فروخت تا ۲۰ میلیارد یورو تهیه کند. بعضی از تحلیلگران هشدار دادند چنین اقدامی قیمت کربن را کاهش داده و سیگنال قیمت برای تغییر به انرژی کم آلاینده را تضعیف خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا