امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تولید دانش‌بنیان در بخش کشاورزی تا ۲۰ درصد ارتقا می‌یابد

اردبیل- معاون وزیر و رئیس مؤسسه ترویج و آموزش وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۱ تلاش بر این است تا تولید دانش‌بنیان در بخش کشاورزی را تا ۲۰ درصد ارتقا دهیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی‌اکبر مویدی عصر سه‌شنبه در جریان آغاز فعالیت کاروان ترویجی ارتقا بهره‌وری کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل بعد از کرمانشاه دومین مسیر این کاروان است که از صبح امروز فعالیت خود را در ۱۰ شهرستان و در قالب تیم‌های مختلف آغاز کردند.

همچنین بخوانید

وی تصریح کرد: در مجموع در این کاروان بیش از ۲۱۲ برنامه در قالب برنامه‌های آموزشی، ترویجی، اجرایی و مزارع الگویی پیش‌بینی شده تا با حضور در سر مزارع کمک کار کشاورزان و زارعین استان اردبیل در فرآیند تولید باشیم.

معاون وزیر و رئیس مؤسسه ترویج و آموزش وزارت جهاد کشاورزی گفت: سومین مقصد این کاروان استان قم خواهد بود تا به صورت پایلوت نتایج و بررسی‌ها از فعالیت‌های این کاروان در حوزه ترویجی مورد ارزیابی قرار گرفته و دستاوردهای آن به وزیر جهاد کشاورزی ارائه شود.

مویدی هدف اصلی را تعامل و ارتباط بیشتر با تولیدکنندگان در خط مقدم جبهه تولید محصولات کشاورزی برشمرد و افزود: زارعین، باغداران و فعالان حوزه دام و طیور در جبهه مقدم تولید قرار دارند و ما همواره حمایت‌های همه‌جانبه را از آنها انجام دادیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تولید با هدف افزایش بهره‌وری است تا ما بر اساس الگوهای جدید مبتنی بر نظام فناوری و نوآوری بتوانیم در بخش کشاورزی تحولات اساسی را شاهد باشیم.

مویدی با بیان اینکه بسیج عمومی در کشور در راستای تقویت جبهه تولید آغاز شده و ما در ابعاد مختلف در استان اردبیل نمونه‌های موفق تولید با فناوری‌های جدید و آبیاری هوشمند را شاهد هستیم، اضافه کرد: در سطح کشور ۱۲۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود که این تولید باید با بهره‌گیری از نظام دانش‌بنیان و دستیابی به فناوری‌های جدید ارتقا پیدا کند.

وی ظرفیت استان اردبیل را تولید بیش از چهار میلیون تن محصول در قالب ۷۵۴ هزار هکتار اراضی حاصلخیز اعم از دیم و آبی اعلام کرد و ادامه داد: با راه‌اندازی کانون‌های ترویج و تبلیغ با رویکرد ارتقا بهره‌وری امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم بیشتر در مسیر افزایش تولید گام برداشته و حرکت‌های مؤثری را در این بخش شاهد باشیم.

مویدی بیان کرد: سعی ما بر این است تا تولید دانش‌بنیان را در کشور در بخش کشاورزی از چهار درصد فعلی به بیش از ۲۰ درصد افزایش دهیم تا اقدامات مؤثر و حرکت‌های تحولی در این حوزه رقم بخورد.

وی به راه‌اندازی کانون‌های دختران و پسران روستایی و عشایری اشاره کرد و گفت: ما از ایده‌های جدید جوانان و نوجوانان در بحث توسعه بخش کشاورزی و اشتغال مؤثر حمایت می‌کنیم و سعی ما بر این است تا این فعالیت‌ها به یک حرکت مثبت و سازنده در مسیر تولید و تقویت نظام دانش‌بنیان تبدیل شود.

معاون وزیر و رئیس مؤسسه ترویج و آموزش وزارت جهاد کشاورزی افزود: کارهای خلاقانه بسیار زیادی در حوزه دانش‌بنیان نظیر کشت گیاهان دارویی، بسته‌بندی و تولید نشاء و سایر محصولات را می‌توان با نگاه تحولی انجام داد که امیدواریم این حرکت‌ها و ایده‌های خلاقانه به تولید و بستر اشتغال تبدیل شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا