امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کندوی هوشمند در اردبیل طراحی و راه‌اندازی شد

اردبیل- در سال مزین به «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» به همت مرکز رشد و واحدهای فناور دانشگاه محقق اردبیلی کندوی هوشمند طراحی، ‌تولید و راه‌اندازی شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رئیس مرکز رشد فناوری دانشگاه محقق اردبیلی عصر سه‌شنبه در جریان رونمایی از کندوی هوشمند در اردبیل اظهار کرد: به همت پژوهشگران این مجموعه طراحی و ساخت این سیستم هوشمند در ۲، سه سال اخیر با توجه به مشکلات زنبورداری در اردبیل انجام شده و با تمرکز متخصصان امر تولید کندوی هوشمند را شاهد هستیم.

همچنین بخوانید

رحمان صلاحی تصریح کرد: این کندوی هوشمند قادر است تنظیم رطوبت محیطی را برای تولید و عمل‌آوری شهد انجام داده و تهویه مصنوعی را در تنظیم و تعادل‌بخشی به دمای داخل کندو انجام دهد تا امکان تخم‌ریزی و افزایش زاد و ولد طبیعی زنبورها را شاهد باشیم.

وی گفت: با تولید شهد طبیعی و هدایت زنبورها به داخل کندو در سیستم اصلی امکان تولید و پرورش زنبور عسل با کیفیت بالا فراهم می‌آید.

رئیس مرکز رشد فناوری دانشگاه محقق اردبیلی به سیستم خودکار این کندو به عنوان مزیت اصلی اشاره کرد و افزود: با نصب این سیستم خودکار در حقیقت افزایش عمر زنبور و باردهی او را شاهد هستیم تا امکان تولید محصول بیشتر با تلاش زنبور و ماندگاری او اتفاق بیفتد.

صلاحی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در قالب سیستم خودکار سمپاشی با کنه و سایر ریز موجودات سعی شده تا تلفات زنبور به حداقل رسیده و شرایط مناسبی را برای زاد و ولد زنبور همچنین تولید با کیفیت عسل اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: تلاش طراحان و سازندگان این سیستم برای تولید انبوه و تجاری‌سازی این محصول است که انتظار می‌رود کندوی هوشمند تحولی را در صنعت کندو و زنبورداری به وجود آورد.

رئیس مرکز رشد فناوری دانشگاه محقق اردبیلی بیان کرد: استان اردبیل یکی از استان‌های ممتاز و شناخته شده در صنعت زنبورداری و کندو است که تولید عسل سبلان آن بسیار معروف و مشهور است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا