اقتصاد کلان

در انتظار برجام؛ چقدر به احیای برجام در قطر نزدیک هستیم؟

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه در مورد زمان و مکان مذاکرات گفت: مذاکرات به منظور لغو تحریم‌ها فردا در دوحه با حضور تیم مذاکره کننده کشورمان برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری خود در مورد مذاکرات وین گفت: ما آنچه که در مذاکرات آتی انجام خواهیم داد، در خصوص ابعاد هسته‌ای نیست و در خصوص این چند موضوع باقی در رفع تحریم هاست.

سعید خطیب زاده افزود: امیر عبداللهیان هم اشاره کردند که بورل در نقش تسهیل گری هست، مذاکرات درمورد رفع تحریم‌هاست به توافقات وین چیزی افزوده و کاسته نخواهد شد، مذاکرات به صورت غیر مستقیم و در مورد موضوعات اختلافی است.

همچنین رویترز از قول منابع مطلع گفت که انتظار می رود رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه وارد دوحه شود و با وزیر خارجه قطر دیدار کند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از انتخاب، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: فکر می‌کنیم بازگشت متقابل به برجام، در راستای منافع ایالات متحده و شرکایمان است. یک توافق بر روی میز، پیش روی ایران است و بستگی به ایران دارد که بخواهد آن را بپذیرد یا نه.

 

جیک سالیوان،  روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: در ارتباط با ایران، مدت زمانی طولانی است که دیدگاه ایالات متحده صریح بوده و آن این است که از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اطمینان حاصل شود و فکر می‌کنیم یک توافق دیپلماتیک بهترین راه آن است. فکر می‌کنیم بازگشت متقابل به برجام، در راستای منافع ایالات متحده و شرکایمان است.

وی افزود: یک توافق بر روی میز، پیش روی ایران است و بستگی به ایران دارد که بخواهد آن را بپذیرد یا نه.

همچنین وزیر دفاع اسرائیل در سخنان روز دوشنبه خود گفت: «با ازسرگیری مورد انتظار یا احتمالی مذاکرات هسته‌ای، ما به همکاری با ایالات متحده و دیگر کشورها ادامه می‌دهیم تا موضع‌مان را روشن کنیم و بر تدوین توافق، در صورتیکه وجود داشته باشد، تاثیرگذار باشیم.»

بنی گانتز افزود: «شایسته است روشن کنیم که اسرائیل به خودی خود با یک توافق هسته‌ای مخالف نیست [بلکه] با یک توافق بد مخالف است.»

وزیر دفاع اسرائیل در ارتباط با سخنان هفته پیش خود مبنی بر ایجاد یک ائتلاف دفاعی منطقه‌ای نیز گفت «ابعاد عملیاتی بیشتری» برای این همکاری وجود دارد. او جزئیات بیشتری در این باره ارائه نداد.

اتمسفر اخبار پیرامون دور جدید مذاکرات احیای برجام که قرار است این بار در دوحه قطر برگزار شود حاکی از جدیت هر دوطرف در برقراری توافق در مذاکرات پیشرو است.

این کارشناس در واکنش به اینکه برخی معتقدند شواهد و قرائن می‌گوید که اکنون ایران در حال نرمش و آماده پذیرفتن توافق است اما امریکا دارد به حاشیه می رود، اظهار کرد: «واقعیت امر این است که هر دو طرف هم به احیای برجام نیاز دارند و هم برای احیا آن با رقبای داخلی جدی مواجه هستند و هنوز این مانع بر قرار است. در امریکا انتخابات کنگره تشدید شده و بایدن هم تحت فشار جمهوری خواهان است. همچنین می‌دانیم که ترامپ وارد صحنه شده و جمهوری‌خواهان ترامپیست در انتخابات سنا حضور دارند. بنابراین شرایط برای بایدن سخت‌تر شده است و او در این شرایط نمی‌تواند امتیازی را که ایران می‌خواهد، بدهد.»

وی در ادامه بیان کرد: «در ایران هم آقای رئیسی نمی‌تواند هر نوع توافقی را قبول کند. توییت‌های آقای باقری هم نشان داد که در لایه‌های تیم مذاکراتی هم دیدگاه‌هایی وجود دارد که معتقد است امریکا باید امتیازات بیشتری دهد. بنابراین کار هر دو طرف سخت و دشوار است و باید بتوانند از این توافق دفاع کنند. به باور من نه ایران پای هر توافقی را امضا می‌کند و نه امریکا حاضر است که امتیازات گسترده‌ای به ایران دهد. دلیل بن بست در مذاکرات همین است و به همین دلیل معتقدم که مذاکرات دوحه را هم باید با توام با احتیاط و تامل نگاه کنیم و به صحنه خیلی خوشبینانه نگاه نکرد.»

قهرمان‌پور در تحلیل خود از صحبت‌های اخیر بورل، مبنی بر اینکه «اگر فضا به همین منوال ادامه پیدا کند و دوربین‌های آژانس همچنان برای یک هفته یا دو هفته دیگر خاموش باشد، بازی تمام می‌شود»، گفت: «۲۷ دوربین آژانس را ایران خاموش کرده است. این‌ها دوربین‌هایی بودند که در چارچوب توافق برجام کار می‌کردند نه تواق جامع پادمانی؛ در نتیجه این دو را نباید یکی بگیریم. ایران دوربین‌های پادمانی را خاموش نکرده است و در حال کار هستند. این‌ها دوربین‌هایی بودند که در چارچوب برجام و زمانی که ایران پروتکل الحاقی را اجرا می‌کرد، نصب شدند و کار می‌کردند. پس از کارشکنی‌هایی که طرف غربی انجام داد، ایران بخشی از دوربین‌ها را خاموش کرد. بنابراین به معنای نقض تعهدات پادمانی ایران نیست اما به معنای کاهش تعهدات برجامی ایران است.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: «آنچه رافائل گروسی هم می‌گوید، این است که هرچه تعداد دوربین‌های نظارتی آژانس در ایران کم شود، آگاهی از دامنه و ماهیت فعالیت هسته‌ای ایران سخت و دشوار می‌شود. اشاره آقایی بورل به این مسئله هم همین است که آژانس می‌گوید که بایستی برای تایید ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته ایران، تعداد بیشتری دوربین روشن باشد؛ در مقابل ایران هم معتقد است که چون این کار را داوطلبانه انجام داده و آژانس برخلاف رویه گذشته خود قطعنامه صادر کرده، این اقدامات داوطلبانه را کنار گذاشته است. اشاره بورل هم به این مسئله است. یعنی در غرب یک مسئله فنی که وجود دارد، این است که زمان گریز هسته‌ای ایران بسیار کمتر شده است و اگر این دوربین‌ها هم خاموش شود، آژانس هیچگونه اطلاعات معتبری در مورد زمان گریز هسته‌ای ایران نخواهد داشت.»

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا