ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

بیت کوینهای دانشگاه هلندی برگردانده شد

دانشگاه ماستریخت موفق شد باجی که سال ۲۰۱۹ به هکرها پرداخت کرده بود را پس بگیرد و قرار است از این وجه، برای کمک به دانشجویان نیازمند استفاده کند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، این حمله باج افزاری به دانشگاه ماستریخت، ۲۳ دسامبر سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاد و مانع از دسترسی دانشجویان و کارکنان به پلتفرمهای ایمیل، تحقیقات و اطلاعاتشان شد.

این دانشگاه ۳۰ بیت کوین باج را پرداخت کرد که در آن زمان ۱۹۷ هزار یورو (۲۱۸ هزار دلار) ارزش داشت. این پرداخت پس از رایزنی‌های بی‌نهایت دشواری انجام گرفت که طی آن مقامات دانشگاه، توصیه پلیس و مخالفت با پرداخت باج را در برابر منافع دانشجویان و کارکنانی که دیگر نمی‌توانستند به اطلاعاتشان دسترسی داشته باشند، سبک و سنگین کردند.

با این حال آوریل امسال، خدمات دادرسی هلند موفق شد بخشی از این پول را ردیابی و توقیف کند. طبق بیانیه دانشگاه، ارزش رمزارزها به حدود ۵۰۰ هزار یورو افزایش پیدا کرده است.

یک عامل مهم در این تحقیقات، توانایی بازرسان برای ردگیری رمزارز بود زیرا پلیس هلند مشاهده کرده بود بیت کوینها به کیفهای مختلف ارسال شده اند. پلیس هلند یک کیف رمزارز که حاوی بخشی از پول باج بود را اوایل سال ۲۰۲۰ مسدود کرد. ارزش این رمزارزها در آن زمان، ۴۰ هزار یورو بود.

درخواست اطلاعات از صرافی که میزبان این کیف حاوی ۴.۵ بیت کوین بود، باعث شد مقامات رد صاحب کیف را بگیرند که یک فرد اوکراینی بود. پلیس هلند در سال ۲۰۲۱ به اوکراین سفر کرد و با مقامات محلی، برای تکمیل توقیف اموال همکاری نزدیکی داشت. این داراییها به دولت انتقال یافت و مستقیما به ارز رایج تبدیل شد.

متن برگمیر، مسئول تیم گروه جرایم سایبری پلیس لیمبورگ گفت: می‌توانید این باج گیری را با دزدی از منزل مقایسه کنید. ما دری که دزدها شکسته اند را تعمیر نمی‌کنیم اما در تحقیقاتمان به اثر انگشتی که روی در گذاشته شده است، علاقه‌مند هستیم.

سخنگوی دانشگاه گفت: با وجود افزایش ارزش بیت کوین، پول پس گرفته شده، هزینه‌هایی که دانشگاه متحمل شده بود را جبران نمی کند. هنگامی که هزینه‌های مشاوره بازسازی معماری امنیت سایبری دانشگاه به حساب آورده شود، مجموع خسارت بسیار فراتر از رقم پس گرفته شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دانشگاه سرگرم برنامه ریزی برای استفاده از وجه پس گرفته شده برای کمک به دانشجویان نیازمند است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا