بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

پیمان های پولی از نوسانات دلار می کاهد

 

معصومه آقاپور علیشاهی، نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی  در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا درباره مزایای اقتصادی پیمان های پولی گفت: بازارهای متشکل در شرایط فعلی توانایی سهل تر کردن روابط تجاری ایران با دیگر کشورها و صرفه جویی زمانی انجام این کار را دارد. ازطرف دیگر  در نتیجه آن تقاضا برای دلار در بازار کاهش پیدا خواهد کرد زیرا نوسانات دلار کمتر می شود. 

همچنین بخوانید

وی در ادامه اضافه کرد: درصورتیکه زمینه لازم برای تجارت ایران و روسیه در رابطه با بخش گمرکات، بازارسنجی و تبادل کالا از طریق هوایی و دریایی به درستی صورت نگیرد، پیمان پولی بین این دو کشور در واقع یک مسکن موقت خواهد بود. 

عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم درباره مدیریت تحریم ها از این طریق اظهار داشت: تحریم در این چند سال به قدری فشار آورده که تقریبا کم اثر شده، اما شکل گرفتن این بازار بسیار مهم است. البته ابزار هم باید در شکل گرفتن آن به کمک آید. به این معنا؛ نیاز است تا بخش گمرکات یا حمل و نقل یا استانداردهای کالاها بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد تا اتفاق برگشت خوردن فلفل دلمه ای ها و گوجه فرنگی ها مجدد تکرار نشود.

این کارشناس اقتصادی در این خصوص تاکید کرد: علاوه بر موارد اشاره شده، بسته بندی از اهمیت فراوانی برخوردار است که متاسفانه در این زمینه بسیار ضعیف عمل می کنیم. اولویت های بعدی هم بازارسنجی و برگزاری جلسات مشترک با اتاق بازرگانی ایران و روسیه برای عقد قراردادها و  تنظیم شکایات احتمالی است. در رابطه با امنیت بخش بازرگانان قوانین موثری نداریم و متاسفانه بازرگانان وقتی با مشکلاتی روبرو می شوند، بلاتکلیف می مانند. 

آقاپور علیشاهی درباره خروج از سلطه دلار با پیمان های پولی اظهار داشت: خروج از سلطه دلار در کوتاه مدت اتفاق نمی افتد، اما در میان مدت چنانچه سایر بازارها هم شکل بگیرد، این اتفاق خواهد افتاد. با یک بازار نمی توان به چنین حرکت مهمی امیدوار بود، اما چنانچه دیگر کشور در این حوزه ورود پیدا کنند، امکان پذیر خواهد شد. 

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا