اقتصاد کلان

سند بالادستی اولین اقدام در کمیسیون صنایع و معادن مجلس است

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اولین کار مهم این کمیسیون، تهیه یک سند بالادستی برای توسعه صنعتی کشور است.

مصطفی طاهری ظهر امروز (۸ مردادماه) در همایش اصناف، صنعت‌گران و تولیدکنندگان استان زنجان، با بیان اینکه در نخستین اقدام، تنقیح ۲۴۵ ماده قانونی در حال انجام است، اظهار کرد: تنقیح (پاکیزه و اصلاح کردن) برخی از قوانین، از دیگر برنامه‌ها به‌ شمار می‌آید. تنقیح در قانون به معنای مجموعه اقدامات برای پالایش و طبقه‌بندی قوانین است. با بررسی دقیق متوجه شدیم ۴۵۰ قانون بلااستفاده یا نادرست و گاهی ناقص داریم که از این تعداد ۲۴۵ مورد آن، تنها مرتبط با حوزه صنعت و معدن است. با توجه به شرایط و اولویت‌ها، ارزیابی دقیقی نسبت به این قوانین داشتیم تا این طرح را برای حذف قوانین یا اصلاح و جایگزینی آن‌ها به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه دهیم.

همچنین بخوانید

وی با اشاره به تدوین یک برنامه پنج ساله مطابق سند جامع توسعه در حوزه صنعت، معدن و آی‌.سی‌.تی (بخش سخت‌افزاری)، افزود: اهمیت وجود نقشه راه در حوزه صنعت کشور و سرمایه‌گذاری‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود، لازمه کار است، از این رو اولین کار مهم کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تهیه یک سند بالادستی برای توسعه صنعتی کشور است و در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد وزارت صمت ۵ سند توسعه دارد اما هیچ یک از آن‌ها مدنظر ما نبوده است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین موارد درباره این سند، ضمانت اجرایی آن است که باید تدابیری را نیز برای این موضوع بیندیشیم. این سند شامل زیربخش‌های مختلفی در حوزه انواع صنایع و البته مبتنی بر سند آمایش سرزمینی خواهد بود.

وی با بیان اینکه تولیدات منبع محور ما نزدیک به ۷۰ درصد، صنایع متوسط ۱۰ درصد و تکنولوژی بالای ۹ درصد است، اضافه کرد: متاسفانه ضمانت اجرایی در این زمینه وجود نداشته است که تلاش می‌کنیم با تهیه سند بالادستی، توسعه، قابلیت اجرایی و ضمانت اجرایی داشته باشد که این مهم با مصوبه مجلس امکان‌پذیر است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره تسهیل و رفع موانع زنجیره اول تولید که شروع یک سرمایه‌گذاری است، ادامه داد: راه‌اندازی سامانه پنجره واحد برای ثبت همه درخواست‌ها و مجوزها بسیار بااهمیت است. در بخش دوم زنجیره که شروع کسب و کار است نیز یازده قانون خیلی خوب داریم که طی سالیان مختلف ایرادات این قوانین مرتفع شده است ولی تنها ۳۵ درصد اجرایی می‌شود که امیدواریم ۶۵ درصد باقی به هر دلیل که بیشتر نقص اجرایی است، برطرف شود.

وی با اشاره به اقدامات حاصل شده در قانون جهش دانش‌بنیان، ابراز کرد: در توسعه آی.سی.تی کشور غفلت شده است، این موضوع جزو مسائل کمیسیون صنایع و معادن مجلس بوده و از طرفی بحث تجارت خارجی اهمیت ویژه‌ای برای ما پیدا کرده است.

طاهری مهم‌ترین بخش زنجیره را انتهای آن شامل تجارت و خصوصاً تجارت خارجی دانست که کمتر مورد توجه قرار گرفته و اذعان کرد: باید مسائل مرتبط با تبادلات مالی و تبادلات کالا در این بخش در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه به ناوگان دریایی توجه کمتری شده است، تشریح کرد: ۸۸ درصد تجارت ما توسط دریا انجام می‌گیرد، به همین خاطر توسعه صنعت ریلی، دریایی و زمینی برای  توسعه صادرات و واردات الزامی است.

وی با اشاره به ارائه ۱۲ درصد تسهیلات به تولیدکنندگان، تصریح کرد: پارسال ۷۸۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌ها به تولیدکنندگان اعطا شده است.

طاهری خاطرنشان کرد: طبق مصوبه اعلامی به مجلس شورای اسلامی در نظر داریم در صورت موافقت، عوارض ورودی و خروجی بازرگانی از ۵ درصد به یک درصد تقلیل یابد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا