امور زیربناییراه و ساختمان

بهره‌برداری از ۱۵۰ کیلومتر مسیر ریلی زاهدان-خاش در هفته دولت

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از بهره‌برداری مسیر ریلی زاهدان-خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر در هفته دولت خبر داد.


همچنین بخوانید

به گزارش ایلنا، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در نشست ۹ مرداد رییس‌جمهور با مدیران و معاونان وزرات راه و شهرسازی در خصوص راه‌آهن چابهار-زاهدان گفت: این پروژه با تاکید وزیر راه و شهرسازی در دو فاز انجام شده و در حال انجام است.

وی با بیان اینکه فاز نخست اتصال چابهار به شبکه ریلی است که با این کار بخش عمده مشکلات موجود حل خواهد شد، اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی این بخش از پروژه به طول ۶۳۰ کیلومتر ۶۰ درصد است و با دستور رییس‌جمهور از صندوق توسعه ملی کار سرعت گرفته است. با این حال برای اتمام این پروژه به حدود ۲۰۰ میلیون دلار دیگر سرمایه نیاز است.

به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، ۱۵۰ کیلومتر از این مسیر (مسیر ریلی چابهار-زاهدان در فاز اول) ریل گذاری شده و آماده بهره‌برداری است که هفته دولت مسیر ریلی زاهدان به خاش آماده افتتاح است.

خادمی با بیان اینکه زیرسازی فاز اول این پروژه به طول ۶۳۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد رو به اتمام است، تصریح کرد: همچنین از زاهدان به بیرجند یک قطعه بین زاهدان به طول ۷۰ کیلومتر با منابع اعتباری محدود آغاز شده است. قطعه‌ای نیز از بیرجند به طول ۴۰ کیلومتر به بالا را شروع کردیم. یک قطعه نیز از ۵۰ کیلومتر به بالا از یونسی آغاز شده است. این شرایط به دلیل تقاضای استان‌ها برای آغاز این پروژه ریلی بوده است.

وی افزود: ادامه این مسیر از زاهدان به یونسی در فاز دوم از مسیرهای سرخس، بیرجند و یونسی حدود ۹۰۰ کیلومتر است و چهار قطعه آن آغاز شده که پیشرفت فیزیکی آن در حدود ۱۰ درصد است. و این بخش در مرحله دوم است که با تکمیل این فاز کریدور شمال-جنوب تکمیل می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اعتبارات جاری امکان تکمیل این پروژه مهم ریلی را نمی‌دهد ابراز امیدواری کرد تا از محل تهاتر نفت کار انجام شود. زیرا با اعتبارات فعلی انجام این کار ممکن نخواهد بود.

خادمی درخصوص ساخت آزادراه‌ها و سایر راه‌ها خاطرنشان کرد: متوسط ساخت آزادراه‌ها در کشور بعد از انقلاب ۸۰ کیلومتر در سال است. برنامه شرکت ساخت نیز احداث سالانه ۹۰ کیلومتر در سال بود. همچنین متوسط احداث ریل و خطوط ریلی در سال ۱۶۷ کیلومتر بوده است که در ۱۰ سال گذشته این رقم به سالانه ۲۰۰ کیلومتر در سال رسید.

وی افزود: چنانچه پروژه‌هایی که عموماً بالای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند تامین اعتبار شوند با حدود سه برابر متوسط سالانه می‌توانیم تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ پروژه آزادراهی و سایر راه‌ها را تحویل بدهیم که انجام این کار با موافقت رییس‌جمهور برای تامین مالی ممکن خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۹۳ کیلومتر دیگر آزادراه به بهره‌برداری می‌رسد، عنوان کرد: در تلاش هستیم تا با تامین مالی بتوانیم ۵۶۰ کیلومتر ریل را تکمیل و تحویل بدهیم.


انتهای پیام/

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا