بورسبورس اوراق

عملکرد مثبت شرکت‌های اوره ساز در بهار سال ۱۴۰۱

با وارد شدن شرکت پتروشیمی لردگان به مدار تولید و پتانسیل‌های بالقوه ای که دارد، عملکرد تولید این صنعت افزایش یافته و به عنوان یک نمونه سرمایه‌گذاری بسیار خوب، می‌تواند به موفقیت‌های قابل توجهی دست یابد.


یک کارشناس بازار سرمایه درباره عملکرد صنعت اوره در بهار ۱۴۰۱ به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: خوشبختانه شرکت‌های اوره ساز در بهار سال ۱۴۰۱ نسبت به دیگر و کامودیتی‌ها و هم گروه‌های خود در بخش پتروشیمی اوضاع خوبی داشتند.

معصومه طاهرخانی افزود: شرکت‌های اوره ساز کشور شامل پتروشیمی پردیس، پتروشیمی شیراز، پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی خراسان و پتروشیمی لردگان است.

عملکرد مثبت شرکت‌های اوره ساز در بهار سال ۱۴۰۱

وی عنوان کرد: با وارد شدن شرکت پتروشیمی لردگان به مدار تولید و پتانسیل‌های بالقوه ای که دارد، عملکرد تولید این صنعت افزایش یافته و به عنوان یک نمونه سرمایه‌گذاری بسیار خوب، می‌تواند به موفقیت‌های قابل توجهی دست یابد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ارزش بازار این ۵ شرکت اوره ساز حدود ۱۸۷.۷ هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: ۳ درصد ارزش بازار سرمایه متعلق به این ۵ اوره ساز است.

بررسی روند وضعیت بازدهی:

با توجه به افزایش قیمت جهانی اوره در ماه‌های ابتدایی فصل بهار ۱۴۰۱ و بهبود حاشیه سود ناشی از کاهش نرخ خوراک بهار در مقایسه با زمستان ۱۴۰۰، شرکت‌های اوره‌ای مورد توجه سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه قرار گرفتند.

عملکرد مثبت شرکت‌های اوره ساز در بهار سال ۱۴۰۱

تولید در بهار ۱۴۰۱:

با توجه به افزایش تولید اوره در پتروشیمی لردگان، مجموع تولید ۵ اوره ساز بازار سرمایه در بهار ۱۴۰۱ معادل با ۱.۸ میلیون تن بوده است که نسبت به بهار ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۱ درصد افزایش داشته است.

پتروشیمی پردیس با کاهش ۲ درصدی تولید، ضعیف ترن عملکرد و پتروشیمی لردگان با افزایش ۷۲۰ درصدی تولید، بهترین عملکرد را در بهار ۱۴۰۱ به ثبت رسانده اند.

عملکرد مثبت شرکت‌های اوره ساز در بهار سال ۱۴۰۱

مقایسه متوسط نرخ اوره صادراتی فروش رفته توسط ۴ اوره ساز بازار سرمایه با نرخ اوره خوب خاورمیانه نشریه آرگوس:

متوسط نرخ اوره صادراتی صنعت(متوسط نرخ اوره صادراتی ۴ اوره ساز بزرگ) در بهار ۱۴۰۱ برابر با ۶۰۴ دلار به ازای هر تن بوده است. این در حالی است که براساس نشریه آرگوس، متوسط نرخ اوره خاورمیانه در بههار ۱۴۰۱ نزدیک به ۶۸۰ دلار به ازای هر تن است که نشان از اختلاف ۱۱ درصدی نرخ اوره خاورمیانه با متوسط اوره صادراتی فروش رفته توسط ۴ اوره ساز بزرگ است.

متوسط اختلاف نرخ اوره صادراتی صنعت با اوره خاورمیانه از بهار ۹۸ تا بهار ۱۴۰۱ برابر با ۱۳ درصد بوده است.

در پاییز ۹۹ این اختلاف به ۳۶ درصد می رسد که بیشترین میزان طی ۱۳ فصل اخیر است.

عملکرد مثبت شرکت‌های اوره ساز در بهار سال ۱۴۰۱

مقایسه متوسط نرخ اوره صادراتی فروش رفته توسط چهار اوره ساز بازار سرمایه با نرخ اوره فوب ایران نشریه آرگوس:

بر اساس نشریه آرگوس متوسط اوره فوب ایران در بهار ۱۴۰۱ برابر با ۵۸۵ دلار به ازای هر تن بوده است که در مقایسه با متوسط نرخ اوره صادراتی ۴ اوره ساز بزرگ بازار سرمایه ۳ درصد کمتر بوده است.

متوسط اختلاف نرخ اوره صادراتی فروش رفته چهار اوره ساز با نرخ اوره فوب ایران نشریه آرگوس طی ۱۳ فصل اخیر ۲ درصد بوده است. بیشترین اختلاف بین اوره نرخ اوره صادراتی ۴ اوره ساز بازار سرمایه و اوره فوب ایران در پاییز ۱۴۰۰ بوده است که معادل با ۳۷ درصد است.

عملکرد مثبت شرکت‌های اوره ساز در بهار سال ۱۴۰۱

مقایسه متوسط نرخ اوره صادراتی فروش رفته توسط چهار اوره ساز بازار سرمایه با نرخ اوره داخلی:

سیاست‌های حمایتی دولت از بخش کشاورزی سبب شده است به طور متوسط طی ۱۳ فصل اخیر اوره داخلی ۲۷ درصد کمتر از اوره صادراتی فروش رفته توسط این شرکت ها شود. در بهار ۱۴۰۱ متوسط نرخ اوره داخلی فروش رفته توسط ۴ اوره ساز بازار سرمایه برابر با ۴۷۷ دلار به ازای هر تن بوده است که نسبت به به اوره صادراتی صنعت ۲۱% کمتر بوده است.

عملکرد مثبت شرکت‌های اوره ساز در بهار سال ۱۴۰۱

آنالیز نرخ خوراک دریافتی و بهای تمام شده تولید هر تن اوره:

با توجه به تعیین سقف ۵ هزار تومانی برای خوراک واحدهای اوره‌ای در سال ۱۴۰۱، متوسط نرخ خوراک دریافتی شرکت‌های اوره‌ای در بهار ۱۴۰۱ با کاهشی درصد نسبت به زمستان ۱۴۰۰ به ۲۱ سنت به ازای هر مترمکعب رسید. متوسط نرخ خوراک در سال ۱۴۰۰ برابر با ۲۲ سنت /متر مکعب بوده است بنابراین نرخ خوراک شرکت‌های اوره‌ای در فصل بهار ۱۴۰۱ در مقایسه با میانگین سال ۱۴۰۰ تغییر چندانی نداشته است.

بهای تمام شده تولید هر تن اوره در بهار ۱۴۰۱ بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده ۱۵۹ دلار به ازای هر تن بوده است که نسبت به بهار و زمستان ۱۴۰۰ به ترتیب افزایش ۱۲۲ درصد و کاهش ۲۶ درصد را نشان می‌دهد.

عملکرد مثبت شرکت‌های اوره ساز در بهار سال ۱۴۰۱

آنالیز حاشیه سود هر تن محصول اوره در زمستان ۱۴۰۰:

با توجه به کاهش نرخ خوراک در بهار ۱۴۰۱ نسبت به زمستان ۱۴۰۰ و افزایش نرخ فروش در بهار ۱۴۰۱ شاهد بودیم که حاشیه سود ناخالص هر تن اوره در بهار ۱۴۰۱ به عدد ۷۲% به ازای هر تن برسد.

عملکرد مثبت شرکت‌های اوره ساز در بهار سال ۱۴۰۱

سود خالص فصل بهار ۱۴۰۱:

سود خالص فصل بهار ۱۴۰۱ با احتساب اولین سود فصلی شلرد برای صنعت اوره ۱۳.۹ هزار میلیارد تومان بوده است که سهم اوره لردگان ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. بنابراین مجموع سود خالص ۴ اوره ساز دیگر در بهار ۱۴۰۱ برابر با ۱۳.۶ هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به زمستان ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۵ درصد افزایش داشته است.

سهم صنعت اوره از کل سود آوری بازار سرمایه در بهار ۱۴۰۱ برابر با ۶ درصد بوده است.

عملکرد مثبت شرکت‌های اوره ساز در بهار سال ۱۴۰۱

انباشت مطالبات شرکت‌های اوره‌ای از دولت طی سال‌های اخیر سبب کاهش توان تقسیم سود شرکت‌های اوره در مجامع سال‌های قبل شده است.

ابهام در مالیات ستانی دولت از صنعت اوره در گزارشات فصل بهار ۱۴۰۱

عملکرد مثبت شرکت‌های اوره ساز در بهار سال ۱۴۰۱

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا