خودروصنعت، معدن، تجارت

مشکل کیفیت پایین خودرو‌های داخلی در صنعت قطعه سازی کشور است


عضو کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد از وزارت صمت به دلیل توجه صرف به خودروساز گفت: کیفیت خودرو اگر امروز مشکل دارد عمدتا در قطعه سازی است که البته دامن خودروساز را هم می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روح الله ایزدخواه گفت: در صنعت خودرو که یک زنجیره صنعتی بوده، قطعه سازی، دومین رکن مهم صنعت به شمار می‌آید، کیفیت خودرو اگر امروز مشکل دارد عمدتا در قطعه سازیست که البته دامن خودروساز را هم می‌گیرد.

به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس، خودروساز و قطعه ساز اعضای یک خانواده هستند، اما رابطه درستی با یکدیگر ندارند یعنی رابطه قراردادی، رابطه حقوقی و مالی قطعه سازان و خودروسازان درست نیست.

ایزدخواه گفت: اساسا باید نوآوری در درون زنجیره صنعت خودرو انجام شود که نقش قطعه سازی هم از این جهت بسیار حائز اهمیت است. اگر رابطه میان قطعه سازی و خودروسازی و از طرفی مراکز تحقیق و توسعه، دانشگاه ها، مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان به درستی شکل می‌گرفت امروز شاهد شرایط کنونی در صنعت خودرو نبودیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: این انتقاد به وزارت صمت وجود داردکه فقط به خودروساز توجه کرد، در حالی که خودروسازی زنجیره‌ای است که قطعه سازی، خدمات پس از فروش، نشان‌های تجاری و تحقیق و توسعه دارد که همه این موارد، صنعت خودروسازی را شکل می‌دهند. وزرای صنعت اغلب با فشار رانتی از دو خودروساز حمایت می‌کنند در حالی که باید رابطه صنعت خودرو از جمله با قطعه سازی را تنظیم کنند.

به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس، از دیگر موارد مهم، رابطه دانشگاه با قطعه سازی است؛ قطعه سازی جایی است که در آن نوآوری‌های متعدد در محصول و نوآوری در فرآیند را شاهد هستیم، گاهی قطعه ساز در خودروساز سهام دار می‌شود که این روش کاری، در برخی کشور‌ها ممنوع است و مشکل ایجاد می‌کند و خودروساز را تحت سیطره خود قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا