بورسبورس اوراق

با مساعدت دولت،‌ قطع برق صنایع آلومینیومی بسیار کمتر از برنامه اعلامی اجرا شد

براساس نامه هیأت وزیران، شرکت‌های آلومینیومی مکلف به کاهش ۱۰۰ مگاواتی مصرف برق طی سه ماهه تابستان شدند؛ این میزان با پیگیری‌های مستمر به ۵۰ مگاوات تقلیل یافت و با مساعدت وزارت نیرو و افزایش ۱۰ مگاوات برق در سه ماهه سوم سال، میزان تولید شرکت‌‎های آلومینیومی به میزان نرمال خود باز می‌گردد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از (سنا)، اخباری همچون کاهش میزان برق مصرفی صنایع از جمله موضوعاتی است که همواره دغدغه سهامداران بوده و نگرانی‌هایی پیرامون سودآوری شرکت یا صنایع بورسی را به همراه داشته است. نامه هیات وزیران و وزیر نیرو به شرکت‌های آلومینیومی در خرداد ماه سال جاری مبنی بر کاهش ۱۰۰ مگاواتی مصرف برق طی سه ماهه تابستان و پیامدهای این تصمیم و همچنین ارائه راه‌کارهایی برای به حداقل رساندن کاهش سود صنایع آلومینیومی، موضوعی است که خبرنگار «سنا» در رابطه با آن با محمدرضا میری لواسانی، مدیرعامل شرکت ایران آلومینیوم به گفت‌وگو نشسته است.

مدیرعامل شرکت ایران آلومینیوم با اشاره به اصلی‌ترین نیاز در صنعت آلومینیوم اظهار کرد: چهار شرکت فعال در این صنعت در کشور وجود دارند که ظرفیت تولید آنها بالغ بر ۷۲۰ هزار تن می‌شود؛ صنعت آلومینیوم یک صنعت استراتژیک در کشور محسوب می‌شود که برق اصلی‌ترین نیاز این صنعت است. تفاوتی که میان برق در صنعت سیمان و فولاد با صنعت آلومینیوم وجود دارد این است که در تمام صنایع دیگر قابلیت قطع برق وجود دارد و پس از حداکثر مدت زمانی تا یک ماه، صنعت می‌تواند فعالیت خود را از سر بگیرد. اما در صنعت آلومینیوم چنین ویژگی وجود ندارد.

او ادامه داد: به برق صنعت آلومینیوم در تمام دنیا «برق منجمد» گفته می‌شود؛ به این معنی که چنانچه دیگ‌های این صنعت بیش از یک ساعت و نیم دچار افت آمپر یا کاهش میزان برق شوند، آن دیگ به مدار تولید بازنخواهد گشت. به بیانی دیگر، اگر دیگی دچار یخ‌زدگی یا انجماد شود، باید از مدار تولید خارج و تخریب شود و دوباره نوسازی شود و بار دیگر به مدار تولید بازگردد. این موضوع برای هر دیگ ۶ تا ۸ ماه زمان می‌برد.

لواسانی با اشاره به نامه هیات وزیران و وزیر نیرو به شرکت‌های آلومینیومی در ابتدای خرداد ماه سال جاری، تصریح کرد: براساس این نامه، شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) همانند سه شرکت آلومینیومی دیگر، می‌بایست ۱۰۰ مگاوات از ۳۴۰ مگاوات برق مصرفی خود را کاهش دهد که به معنای کاهش ۳۰ درصدی برق مصرفی این شرکت بود.

او با اشاره به دیگ‌های در مدار تولید ایرالکو ابراز کرد: این شرکت ۶۰۰ دیگ در مدار تولید دارد و اگر مقرر بر این می‌شد که ۱۰۰ مگاوات را سه ماهه و به صورت ۲۴ ساعته کاهش دهد، این موضوع تبعات مالی و انسانی بسیاری همچون کاهش نیروی انسانی در پی کاهش میزان تولید را برای صنعت آلومینیوم و شرکت ایرالکو در پی داشت.

این مدیر ارشد در صنعت آلومینیوم اذعان کرد: پیامدهای مهم مالی این موضوع پس از نامه یادشده از طریق کدال به سهامداران اطلاع‌رسانی شد؛ خوشبختانه پس از این اطلاع‌رسانی و پس از ۱۵ خرداد، ابتدا ۵۰ مگاوات کاهش داده شد و این میزان کاهش از طریق خروج ۷۰ دیگ از مدار میسر شد و موفق شدیم سیستم را کنترل کنیم و همچنین ۴۵ نیروی انسانی جدید نیز استخدام شدند تا اگر ناچار به کاهش تا ۵۰ مگاوات دیگر شدیم، بتوانیم با خارج کردن حدود ۷۰ دیگ دیگر و با به‌کارگیری نیروی انسانی، سیستم را کنترل کنیم.

او افزود: با کاهش ۵۰ مگاوات و خارج کردن ۷۰ دیگ از مدار تولید و با پیگیری‌های مستمر از مبدا و از مراجع ذی‌صلاحی همچون معاون اول رییس جمهور و سایر وزارتخانه‌های مربوطه، توانستیم تا کاهش ۵۰ مگاوات را تأییدیه بگیریم و ۵۰ مگاوات دیگر را کاهش ندهیم و به جای ۲۶۶ دیگ، تنها ۷۰ دیگ از مدار تولید خارج شوند. بنابراین، با این اقدامات، تولید در هر ماه تنها ۳ هزار تن کاهش خواهد داشت و طی این دوره سه ماهه تقریبا با ۸ تا ۹ هزار تن به جای ۵۴ هزار تن افت تولید مواجه خواهیم شد.

لواسانی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، با برنامه‌ریزی‌هایی که در هیأت مدیره این شرکت انجام شده، قادر خواهیم شد در ۱۵ مهرماه (یک ماه پس از اینکه میزان مصرف برق کشور در دوره زمانی شهریور به بعد به حد نرمال خود باز می‌گردد و می‌توانیم به مدار برگردیم) تمامی دیگ‌ها را به مدار تولید بازگردانیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن تولید به حداکثر برسد و در ۶ ماهه دوم سال که مصرف برق کاهش می‌یابد با ۱۰ مگاوات اضافه‌ای که از وزارت نیرو دریافت می‌شود افت تولید ۸ تا ۹ هزار تنی جبران خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ایران آلومینیوم در پایان گفت‌وگوی خود با «سنا» با بیان چرایی اینکه میزان تولید ایرالکو در تیرماه بیش از خرداد ماه بوده است، گفت: میزان تولید ایرالکو در تیر ماه ۱۸۰۰ تن بیش از خردادماه که کاهش میزان مصرف برق نداشته‌ایم، بوده است؛ در حالی که با توجه با کاهش میزان مصرف برق، قاعدتا در تیرماه باید تولید کمتر می‎‌بود. اما افزایش تولید به دلیل این بود با خروج دیگ‌ها از مدار تولید، مذابی که در این دیگ‌ها وجود داشت، تخلیه و به میزان تولید افزوده شد؛ بنابراین، افزایش میزان تولید در تیرماه با وجود کاهش ظرفیت تولید ایجاد شد. این در حالی است که برای اَمرداد و شهریور، کاهش تقریبی ۳ هزار تن در هر ماه پیش‌بینی می‌شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا