اقتصاد کلان

ایران به دنبال حذف دلار از تجارت با همسایگان

معاون رئیس بازار متشکل ارزی می‌گوید بانک مرکزی و دولت به شکل جدی پیگیر حذف یا کاهش نقش دلار در تعامل و تجارت با همسایگان هستند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد قزلباش در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: ما در سال‌های گذشته تحت تاثیر تحریم‌ها و محدودیت‌ها برای جابه‌جایی ارز در تعاملات تجاری با مشکل و محدودیت‌های زیادی روبه‌رو بودیم که یکی از اصلی‌ترین مشکلات آن بحث محوریت دلار بود.

وی با بیان این‌که پیمان‌های دوجانبه می‌تواند به کاهش نقش دلار در تجارت خارجی کمک کند تصریح کرد: آنچه که میان ایران و روسیه نهایی شد و نماد آن به عنوان ریال – روبل رسما عرضه شد، می‌تواند در آینده برای تجارت با دیگر کشورهای همسایه نیز مورد نظر قرار گیرد. کشورهایی مانند عراق، ترکیه و پاکستان دم دست ترین گزینه‌ها برای رسیدن به توافقات جدید در این زمینه هستند.

معاون رئیس بازار متشکل ارزی با اشاره به در پیش بودن مراسم اربعین حسینی اعلام کرد که ظرف روزهای آینده برای تسهیل شرایط مسافران و همچنین تجار ایرانی در عراق، نماد ریال – دینار نیز رونمایی خواهد شد.

قزلباش افزود: دولت سیزدهم تلاش کرده که از برخی ظرفیت‌ها که برای طولانی‌مدت از آنها استفاده نشده بود نیز بهره بگیرد تا بدین ترتیب بخشی از مشکلات مربوط به نقل و انتقال ارز کاهش پیدا کند.

این مقام بانک مرکزی با اشاره به اهمیت بازار رسمی ارزی بیان کرد: در بازارهای غیررسمی امکان آنکه برای فعالان یک اعتماد به وجود بیاید بسیار کم بود اما ما هرچه به سمت بازار رسمی ارز حرکت کنیم، قطعا می‌توانیم در کنار افزایش اعتماد میان بخش خصوصی برای دولت نیز ابزارهای لازم برای سیاست‌گذاری را فراهم کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا