امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

برآورد اولیه خسارت ۷۳۴ میلیارد تومانی سیل به واحدهای آبزی‌پروری

سازمان شیلات ایران برآورد اولیه خسارات سیل به بخش آبزی‌پروری را بیش از ۷۳۴ میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران اظهار داشت: بر اثر سیل اخیر ۱۲ استان کشور دچار خسارت شدد و براساس برآورد اولیه بیش از ۷۸۰۰ تن ماهی از بین رفته است و بررسی‌ها برای میزان دقیق خسارت وارده به واحدهای آبزی‌پروری ادامه دارد.

همچنین بخوانید

رجبعلی قربان‌زاده افزود: سیل هم به محصول و هم به تاسیسات و ابنیه واحدهای آبزی‌پروری آسیب زده و برخی از واحدهای پرورش ماهیان سردآبی تقریبا تمام تولیدات خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان این که برآورد اولیه نشان می‌دهد بر اثر جاری شدن سیل و خسارت وارده به محصول (پرواری و غیرپرواری) حدود ۶۸۵ میلیارد تومان و خسارت وارده به تاسیسات و ابنیه حدود ۵۰ میلیارد تومان است، گفت: بیشترین خسارت به استان چهارمحال و بختیاری با برآورد ۲۳۰۲ تن تلفات محصول، استان کهگیلویه و بویراحمد با برآورد ۲۱۹۵ تن تلفات محصول و استان لرستان با برآورد ۱۵۰۶ تن تلفات محصول می‌باشد.

قربان‌زاده ادامه داد: بیشترین تلفات ناشی از سیل به محصولات مربوط به ماهیان سردآبی (قزل آلا) وارد شده است.

وی تصریح کرد: مزارع ماهیان سردآبی برای دستیابی به آب شیرین در کنار رودخانه احداث می‌شوند و از این رو بیشترین خسارت سیل مربوط به تولیدات این مزارع است، ضمن آن که برخی از این مزارع در مسیر رودخانه‌ها و بدون مجوز سازمان شیلات احداث شده‌اند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران در همین حال اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد خسارات به علت حجم زیاد بارندگی و سیلاب‌های لحظه‌ای در مسیر رودخانه‌ها بوده که در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه است.

وی اذعان داشت: توصیه ما این است که سرمایه‌گذاران در ساخت مزارع و سایت‌های پرورش آبزیان، نکات حفاظتی و امنیتی را رعایت کنند تا در حوادث غیرمترقبه میزان خسارات به محصول و تاسیسات کاهش یابد.

قربانزاده در همین حال، بیمه کردن مزارع آبزی‌پروری را ضروری خواند و اظهار داشت: حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مزارع آبزی‌پروری آسیب دیده در کشور تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی نبودند.

وی درباره حمایت از تولیدکنندگان خسارت دیده نیز گفت: سازمان شیلات ایران در تلاش برای استمهال وام تولیدکنندگان آسیب دیده از سیل و اخذ تسهیلات سرمایه در گردش ارزان‌قیمت و کمک‌های بلاعوض برای آنان است تا بتوانند مزارع‌شان را احیا و به چرخه تولید بازگردند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران افزود: کمک‌های بلاعوض نیاز به مصوبه دولت دارد و ما پیشنهادات خود را برای کمک‌های بلاعوض به وزیر جهاد کشاورزی و دفتر مدیریت بحران وزارتخانه ارایه داده‌ایم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا