بورسبورس اوراق

معاملات ثانویه گواهی شراکت تامین مالی جمعی راه‌اندازی می‌شود

مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران با اعلام این خبر که در چهارماهه اخیر، دو سکوی جدید با نام‌های «هم‌آشنا» و «تامین سرمایه امین»، موفق به دریافت مجوز فعالیت تامین مالی جمعی شدند، گفت: در صورت تایید سازمان بورس، طی سال جاری، شاهد معاملات ثانویه گواهی شراکت تامین مالی جمعی خواهیم بود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از (سنا) و به نقل از فرابورس ایران، عارف علیقلی‌ پور با تاکید بر اینکه به دلیل چابکی تامین مالی جمعی و فضای دانش‌بنیان، طرح‌های مختلف توسط سکوها با سرعت بالایی شناسایی و تامین مالی می‌شوند، عنوان کرد: امسال در سقف تامین مالی جمعی بازنگری صورت گرفت و کارگروه این سقف را از ۱۰ میلیارد تومان به ۲۵ میلیارد تومان افزایش داد.

دبیر کارگروه تامین مالی جمعی در مراسم اهدای لوح به سکوهای تامین مالی جمعی «هم‌آشنا»، «تامین سرمایه امین»، «کارن‌کراد»، «هم‌آفرین» و «دونگی» با اشاره به اینکه نه تنها حوزه کسب‌وکاری بلکه گسترش حوزه جغرافیایی این نوع تامین مالی هم حفظ شده است، بیان کرد: در بازار تامین مالی جمعی حدود ۴۰۰۰ تامین کننده فعال داریم و قریب به ۴۵ درصد از کسب‌وکارها در استان‌های مختلف توانسته‌اند از ۱۴ استان جذب سرمایه داشته باشند.

علیقلی‌پور در تشریح چشم‌انداز پیش روی تامین مالی جمعی، ابراز کرد: در خصوص امکان مشارکت صندوق‌های VC و PE در طرح‌های تامین مالی جمعی با سازمان بورس در حال مذاکره هستیم؛ خود صندوق‌ها نیز متقاضی این هستند که بتوانند بخشی از منابع خود را در طرح‌های کرادفاندینگ، سرمایه‌گذاری کنند و امیدواریم به زودی این امر با تدابیر سازمان بورس محقق شود.

معاملات ثانویه گواهی‌ شراکت در فرابورس

او با اشاره به اقدام فرابورس در زمینه تهیه دستورالعمل نقدشوندگی گواهی‌های شراکت نیز اظهار داشت: در صورت تایید سازمان بورس، طی سال جاری شاهد معاملات ثانویه گواهی شراکت تامین مالی جمعی خواهیم بود.

در ادامه این مراسم، سعید شهریاری مدیر تامین مالی جمعی تامین سرمایه امین به عنوان شرکت عامل سکوی «تامین سرمایه امین» که به تازگی موفق به دریافت مجوز از فرابورس ایران شده است، در توضیح فرآیند طی‌ شده برای دریافت مجوز گفت: تامین مالی جمعی سال ۹۹ به خدمات این شرکت اضافه و در پاییز ۱۴۰۰ مجوز اولیه تصویب و فرآیند طراحی پلتفرم نیز آغاز شد. در نهایت خرداد ماه امسال موافقت اصولی را از فرابورس ایران دریافت کردیم.

شهریاری حوزه‌های فعالیت این سکو را فرهنگ و هنر، نوآوری‌های مالی و کشاورزی اعلام کرد و در توضیح فرآیند جذب سرمایه طرح‌ها از طریق این سکو گفت: طرح‌ها در واحدهای مختلف سکو بررسی می‌شوند و سپس سرمایه‌گذاران وارد عمل می‌شوند که سعی شده است ریسک‌ها و پیش‌بینی‌ها به دقت توسط واحدهای مختلف بررسی شود.

در بخش دیگر این نشست، ناصر کشاورز مدیرعامل کارگزاری سهم‌آشنا به عنوان عامل سکوی «هم‌آشنا» اقدام برای دریافت مجوز این سکو را در راستای تکمیل خدمات حوزه بازار سرمایه عنوان کرد و ابراز داشت: پیرو اقدامات فرابورس در زمینه تامین سرمایه بنگاه‌های کوچک برای اخذ مجوز در این زمینه اقدام کردیم.

کشاورز با تاکید بر هدف گروه خدمات بازار سرمایه سهم‌آشنا در زمینه تسهیل فرآیندهای تولید و کسب‌وکار شرکت‌های نیازمند به جذب سرمایه گفت: در زمینه‌های ورزشی، هنری، دانش‌بنیان، کشاورزی و سایر صنایع با توجه به بستری که در خصوص این نوع صنایع وجود دارد، تامین منابع خواهیم کرد.

او در پایان اظهار داشت: گروه خدمات سهم آشنا هم در تامین سرمایه کلان توسط مشاور و هم بازارگردانی و سبدگردانی ارائه خدمت داشته و امیدواریم در این زمینه هم کارنامه خوبی از خود به جا بگذاریم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا