انرژی

نجفی: توزیع اعتبارات در کشور عادلانه نیست

نماینده مردم آستانیه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم به دلیل روحیه فسادستیزی و عدالت محوری به رئیس جمهور رای دادند، اما توزیع اعتبارات کشور در سطوح مختلف عادلانه نیست.

به گزارش آرمان اقتصادی، ابراهیم نجفی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس جمهور، گفت: مهمترین شاخصه ای که باعث شد مردم در انتخابات ریاست جمهوری به شما رای دهند، روحیه فسادستیزی و عدالت محوری شما بود. متاسفانه توزیع اعتبارات کشور در سطوح مختلف عادلانه نیست، دیوان محاسبات در اقدامی قابل تحسین نسبت به انتشار برش دو ماهه تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ اقدام نموده است و دقیقا میزان درآمد و هزینه کرد دستگاه‌ های اجرایی را به تفکیک اعلام کرده که کاملا مشهود است عدالت در توزیع اعتبارات رعایت نشده است.

وی با بیان اینکه سهم استان گیلان از ۵۰ هزار میلیارد تومان ظرفیت ماده ۵۶ تبصره ۴ قانون بودجه۱۴۰۱ چه میزان است؟ تصریح کرد: آقای رئیسی در تذکر شفاهی ماه گذشته به وزیر نیرو اعلام کردم میزان برخورداری از کابل خودنگهدار در استان گیلان و حوزه انتخابیه ام ۲۰ درصد و متوسط کشوری ۵۰ درصد است، ولی علیرغم پیگیری تاکنون اقدام موثری در جهت تقویت شبکه توزیع برق انجام نشده است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس یازدهم تصریح کرد: با توجه به ورود مسافر در ایام تعصیلات به استان گیلان که جمعیت آن از ۲.۸ دهم میلیون نفر به ۶ میلیون نفر می‌رسد، زیرساخت‌های استان گیلان در حوزه برق، آب و مخابرات کاملا فرسوده است و چنانچه اصلاح نشود تبدیل به بحران جدی خواهد شد. چرا نباید دستگاه‌ های اجرایی به وظیفه قانونی خود عمل کنند و عدالت را در توزیع  اعتبارات براساس اصل سوم قانون اساسی رعایت کنند؟ ظاهرا تذکرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عصاره فضایل ملت هستند برای تعدادی از وزاری دولت سیزدهم بی ارزش و بی اثر است.

نجفی در ادامه خطاب به رئیس جمهور  اظهار کرد: در سالی که به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گذاری شده است و باید تمام مسئولان اهتمام خود را برای اجرایی شدن شعار سال به کار گیرند، متاسفانه محیط زیست مانعی برای اجرایی شدن برخی از پروژه ‌های تولیدی مثل شیلات بندرکیاشهر تبدیل شده است. کاربری بندر کیاشهر در سال ۱۴۰۰ براساس درخواست وزارت جهاد کشاورزی و مصوبه هیات وزیران از صیادی- گردشگری به صیادی تبدیل شده است، این مصوبه با حضور سازمان محیط زیست انجام شده است، اما امروز محیط زیست مانع از صدور مجوز جهت بهره برداری از اسکله بندرکیاشهر جهت پرورش ماهی در قفس با چشم انداز ۲۱ هزار تن  در سال است.

عضو کمیسیون کشاوزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس افزود: سوال اینجاست که اگر اسکله بندر کیاشهر ظرفیت صیادی نداشت چرا محیط زیست با تغییر کاربری این بندر از صیادی- گردشگری به صیادی  موافقت کرده است؟ اگر به هر دلیلی ظرفیت صیادی ندارد چرا محیط زیست پاسخ شفاف و مشخص خود را به دولت اعلام نمی‌کند که کاربری بندر کیاشهر  به گردشگری تبدیل شود و اشتغالزایی برای هزاران جوان در شهرستان آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر فراهم شود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه خطاب به وزرای جهاد کشاورزی و نیرو عنوان کرد: استان گیلان با ۲۳۸ هزار هکتار زمین شالیزاری یکی از قطب های اصلی تولید برنج در کشور می باشد که در سال ‌های اخیر به دلیل بحران کمبود آب، تولید برنج با چالش‌ های جدی مواجه شده است، لذا از شما می‌خواهم  برای رفع این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهید.

وی در ادامه یادآورشد: تامین اعتبار لازم جهت لایروبی آب بندان ‌های استان گیلان به مساحت ۹۰۰۰ هکتار به عنوان منبع مهم دخیره آب کشاورزی، تامین اعتبار لازم جهت تجهیز پمپاژهای برقی و دیزل، برنامه جهش تولید برنج و یارانه تولید به شالیکاران با جدیت مورد توجه قرارگیرد و مبنا بر این نباشد که قیمت واقعی برنج باکیفیت گیلان با هر نگرشی کاهش پیدا کند که این مساله باعث از بین رفتن انگیزه تولیدکننده و آسیب به بخش کشاورزی می گردد. همچنین باید  توسعه واحدهای دانش بنیان در بخش کشاورزی، ارتقاء و بهبود شاخص مکانیزاسیون کشاورزی در تولید محصولات کشاورزی در زیربخش های مختلف، تقویت دیپلماسی غذایی در بین کشورهای همسایه به ویژه کشورهای اوراسیا در صادرات محصولات کشاورزی ایران، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

نجفی خطاب به وزیر نیرو خاطرنشان کرد: وزارت نیرو باید جهت آب کشاورزی در پرباران ترین استان کشور مسئولانه رفتار و سرمایه گذاری نماید و از ۷ تا ۸ میلیارد متر مکعب آبی که از جلگه به دریای خزر می‌ریزد برای ۲ ماه از سال  جهت  نیاز شالیزارها برای تقویت امنیت غذایی چاره اندیشی کند. متاسفانه خط اعتباری مکانیزاسیون به دلیل محدودیت مالی عملا غیر فعال شده و بانک کشاورزی صرفا از طریق منابع و مصارف، تسهیلات متقاضیان درخواست ماشین آلات و مکانیزاسیون را پرداخت می‌کندکه عملا نه محترمانه و سردرگمی است.

وی در پایان خواستار توجه ویژه به تاس ماهیان دریای خزر شد و گفت: ایران جزء چند کشور مهم دنیا در این حوزه می باشد. همچنین تقویت منابع مالی و بودجه مورد نیاز طرح تجهیز و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری در جهت مصرف بهینه آب، کاهش هزینه تولید و ورود آسان مکانیزاسیون از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا