بورسبورس اوراق

از مطالعه تطبیقی بورس‌های پیشرفته تا امضای قرارداد پژوهشی با دانشگاه‌ها

دبیرکل کانون کارگزاران بورس با انتقاد از اینکه در بازار سرمایه قطب‌نمایی برای توسعه وجود ندارد، گفت: این قطب‌نما می‌تواند بازارهای توسعه یافته در دنیا باشد. در ادامه نشست نیز دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران عنوان کرد: باید به جایی برسیم که سازمان برنامه و بودجه، دولت و سایر نهادها در تدوین و اجرای قوانین، نظر کانون را جویا شده و اعمال کنند.


به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایران (سنا)، نشست مشترک کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و کانون کارگزاران بورس ظهر امروز ۲۳ اَمرداد در محل هتل پارسیان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سعید اسلامی بیدگلی با بیان اینکه هر دو کانون در راستای منافع کلی بازار سرمایه و بهبود این بازار در تلاش هستند، اظهار کرد: هر دو کانون در اقدامات خود، از آرا و نظرات کانون دیگر نیز بهره می‌برند و برگزاری چنین نشست‌هایی بیانگر این است که تمامی نهادها در بازار سرمایه لازم است در جهت هم افزایی این بازار گام بردارند.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری تصریح کرد: در بازار سرمایه منافع هیچ گروهی بر گروه دیگر ارحج نیست و منفعت بلندمدت بورس با رعایت قواعد بازار، هدف اصلی هر نهادی در بازار سرمایه است.

او با بیان اینکه باز شدن گره‌های اقتصادی کشور، پیچیده و طولانی مدت شده است، گفت: از آنجا که بازیگران بسیاری از این گره‌ها بهره می برند، لازم است همه گروه‌ها و نهادهای بازار با کمک و همراهی یکدیگر، گره ها را باز کنند.

همچنین در ادامه این نشست، دبیرکل کانون کارگزاران بورس با تبریک روز خبرنگار، حرفه خبرنگاری را حرفه ای خطیر برشمرد و اذعان کرد: اخبار در حوزه بازار سرمایه به سرعت نمود بیرونی پیدا می‌کنند و بر قیمت‌ها تاثیرگذارند. از طرف دیگر، برخی از اخبار می‌توانند مبنای مجرمانه داشته باشند.

محمدرضا دهقانی احمدآباد با بیان اینکه حرفه خبرنگاری به عدالت در بازار کمک شایانی می‌کند، ابراز کرد: خبرنگاران به دسترسی به اطلاعات و در نتیجه به دسترسی منصفانه‌تر به بازارهای مالی کمک می‌کنند.

او با اشاره به هماهنگی میان دو کانون، خاطرنشان کرد: هدف اصلی از این هماهنگی، کمک به توسعه بازار سرمای‌ است تا با گسترده تر شدن این بازار، تمامی اهالی بازار سرمایه از آن منتفع شوند.

از پرسش‌های خبرنگاران تا پاسخ‌های دو دبیرکل

سعید اسلامی بیدگلی در پاسخ به پرسش خبرنگار «سنا» در ارتباط با برنامه‌های این کانون در نمایشگاه کیش، اظهار کرد: حضور کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در رویدادهایی همچون نمایشگاه‌های بورس، در قالب همکاری با سازمان بورس و حضور فعال در مباحث فرهنگ‌سازی بوده است.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران ادامه داد: کانون‌‍‌ها به صورت مستقیم با مردم در ارتباط نیستند و به‌ طور خاص نمایشگاه کیش برای این کانون طی سال‌های گذشته محلی برای گفت‌وگو بوده است؛ زیرا شمار زیادی از مدیران نهادهای مالی در این رخداد حضور دارند و در این نمایشگاه بیش از اینکه با مردم مواجه شویم، فرصت مغتنمی برای گفت‌وگوی غیر رسمی با مدیران نهادهای مالی و مدیران ارکان می‌یابیم.

او ادامه داد: در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه سال جاری در جزیره کیش، تلاش خواهیم داشت تا کیفیت نشست‌هایی که برعهده کانون یا نهادهای مالی عضو این کانون است را ارتقا دهیم و همچنان گفت‌وگوهای غیررسمی ادامه پیدا کند؛ زیرا چنین فضاهایی در کشور کمتر فراهم می‌شود.

اسلامی بیدگلی تأکید کرد: رویداد کیش، رویدادی است که اگر مستندسازی درستی از آن صورت نگیرد، به همان ارتباطات میان مدیران محدود می‌شود و بنابراین برای اینکه محتوای مناسبی تهیه و در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منعکس شود تا دسترسی عموم فعالان بازار سرمایه به آنها امکان‌پذیر شود، نیاز به کمک خبرنگاران داریم.

برنامه‌های دو کانون در سال جاری

محمدرضا دهقان احمدآباد در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه‌های کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در سال جاری، عنوان کرد: این کانون مطالعات تطبیقی بورس‌های کشورهای پیشرفته و توسعه یافته را در دستور کار خود قرار داده است.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس با انتقاد از اینکه در بازار سرمایه قطب‌نما وجود ندارد، گفت: این قطب‌نما می‌تواند بازارهای توسعه یافته در دنیا باشد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران نیز درباره برنامه‌های این کانون عنوان کرد: این کانون با دانشگاه‌های مختلف قراردادهای پژوهشی امضا کرده است و سعی می‌کند بدنه کارشناسی خود را تقویت کند. باید به جایی برسیم که سازمان برنامه و بودجه، دولت و سایر نهادها در تدوین و اجرای قوانین، نظر کانون را جویا شده و اعمال کنند.

اسلامی بیدگی با تاکید بر اینکه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری تلاش کرده است نقش بیشتری در ارکان بازار سرمایه ایفا کند، تصریح کرد: این تلاش باعث شده است این کانون و هم کانون کارگزاران بورس در بخش‌های مختلف بازار سرمایه از جمله بورس‌ها، نماینده قانونی داشته باشند.

به گفته این مقام مسئول، در شورای عالی بورس نمایندگانی از قوه‌ قضائیه، قوه مقننه، بانک مرکزی و دولت، کانون‌های سرمایه‌گذاری، کانون‌های کارگزاران، اتاق‌های تعاون و بازرگانی حضور دارند.

فساد؛ محصول قیمت‌گذاری دستوری

اسلامی در ادامه با اشاره به مشکلات فعلی بازار مخصوصا قیمت‌گذاری دستوری گفت: به نظر من تنها دلیل ایجاد و ادامه قیمت‌گذاری دستوری فساد است. ما حتی نتوانستیم از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم؛ چرا که طبق قانون اگر دولت در امور شرکت‌ها دخالت کند، باید زیانی که ایجاد می‌شود را جبران کند، درحالی که این اتفاق اکنون رخ نمی‌دهد. در این باره اجماع حقوقی می‌تواند کمک کند تا اگر تصمیمی می‌گیرند که به زیان سهام‌داران است، آن زیان را جبران کنند.

دهقانی‌احمدآباد نیز درباره قیمت‌گذاری دستوری اظهار کرد: همه اهالی بازار با قیمت‌گذاری دستوری مخالف هستند اما هنوز برخی از مقامات دولت به سازوکار بازار اعتقادی ندارند. کالاهایی که در بورس کالا ارائه می‌شود باید با سازوکار عرضه و تقاضا تعیین قیمت شود که از جمله می‌توان به قیمت برق، گاز، خودرو و سایر کالاها اشاره کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا