انرژی

راهکار حل ناترازی تولید و مصرف بنزین چیست؟

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران گفت درحال حاضر روزانه پنج تا هفت میلیون لیتر ناترازی تولید و مصرف بنزین وجود دارد که راهکار میان‌مدت حل این ناترازی می‌تواند ایجاد تنوع در سبد سوخت و استفاده از پالایشگاه‌های فراسرزمینی باشد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سیدهاشم اورعی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه میانگین مصرف بنزین خودروهای ایرانی برای صد کیلومتر ۸.۹ لیتر و برای خودروها در اروپا ۴ لیتر است، گفت: انرژی در دنیا به ویژه در کشورهایی مانند ایران نقش بسیار مهمی دارد چراکه بخشی از اقتصاد ایران وابسته به انرژی است.

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران با تاکید بر اینکه اگر به مسائل مربوط به انرژی توجه نشود این مسائل به سمت موضوعات اجتماعی کشیده خواهند شد، گفت: سیستم انرژی ایران دو ویژگی آشفتگی و ناپایداری دارد. بنزین تنها یکی از حامل‌های انرژی است و باید به سایر حامل‌های انرژی نیز توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه طبق آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی میانگین مصرف بنزین در ایران در سال جاری ۱۰۰ میلیون لیتر بوده است، گفت: در هفت سال گذشته شاهد افزایش پنج تا هفت درصدی سالانه مصرف بنزین بوده‌ایم که علت آن افزایش تعداد خودروها و فرسودگی آنها است.

اورعی افزود: خودروسازان هر سال بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون خودرو به حمل و نقل کشور اضافه می‌کنند و این در حالی است که خودروهای فرسوده نیز اسقاط نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه اکتان بنزین تولیدی ایران بین ۸۲ تا ۹۲ است، اظهار کرد: با توجه به این موضوع که مصرف بنزین در ایران رقم بالایی دارد بنابراین آلایندگی بیشتری نیز تولید می‌شود.

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران درخصوص وضعیت تولید بنزین در کشور گفت: متوسط تولید فعلی بنزین ۹۳ میلیون لیتر است. در سال ۹۹ میزان مصرف ۷۶ میلیون لیتر بود و ظرفیت صادرات ۲۷ میلیون لیتر وجود داشت. ظرفیت تولید بین سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۰۳ میلیون لیتر در روز بوده است که برای جبران کسری بنزین یکی از اقدامات می‌تواند استفاده از ذخایر استراتژیک که اکنون حدود ۴ میلیارد لیتر است، باشد.

اورعی با اشاره به عدم سرمایه‌گذاری در صنعت پالایش گفت: این مساله موجب شده تا ظرفیت تولید به تدریج کاسته شود. پتروپالایشگاه‌هایی که جدیداً تفاهم‌نامه‌های آنها به امضا رسیده در پنج سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. لذا در این شرایط باید تمهیدات دیگری را لحاظ کرد.

وی با اشاره به اهمیت برق در سبد انرژی کشور گفت: توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش نفت برق در سبد سوخت می‌تواند تاثیرات زیادی داشته باشد. در حال حاضر ۲۱ درصد انرژی دنیا توسط برق تامین می‌شود که در سال ۲۰۵۰ این عدد به ۴۹ درصد افزایش پیدا می‌کند.

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران با تاکید بر اینکه توسعه خودروهای برقی می‌تواند راهی موثر برای گذر از این شرایط باشد، گفت: تا زمانی که قیمت انرژی تا این حد پایین باشد صحبت از بهره‌وری بی‌معنا است چراکه قیمت، ارزش را تعیین می‌کند و همین مساله موجب شده تا شاهد هدررفت بالای انرژی در کشور باشیم.

اورعی ضمن انتقاد از واردات حامل‌های انرژی گفت: هرچند که این مساله می‌تواند یک راهکار کوتاه‌مدت باشد اما نمی‌توان از آن به عنوان یک راهکار میان‌مدت استفاده کرد. ایجاد تنوع در سبد سوخت و توجه به سی‌ان‌جی می‌تواند راهی موثر در شرایط فعلی باشد.

وی با بیان اینکه توسعه سی‌ان‌جی می‌تواند ۱۲ تا ۱۵ میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش دهد و در گازوئیل نیز تا ۱۰ درصد موجب کاهش تقاضا شود، گفت: استفاده از پالایشگاه‌های فراسرزمینی نیز می‌تواند پاسخگوی بخشی از تقاضا باشد.

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران ضمن انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی گفت: خودروسازان می‌بایست ۳۰ درصد از تولیدات خود را به صورت دوگانه سوز عرضه کنند اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

اورعی با بیان اینکه در بخش مدیریت تقاضا نیازمند یک بازنگری در اقدامات هستیم، گفت: نباید به دنبال راهکارهای کوتاه‌مدت باشیم و با ایجاد برنامه‌های بلندمدت نقشه راهی را در حوزه انرژی تدوین کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا