انرژی

بررسی وضعیت تولید و مصرف گازوئیل در سطح کشور در کمیسیون انرژی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی وضعیت تولید، مصرف و قاچاق گازوئیل در سطح کشور و تاکید بر افزایش مجازات ها در حوزه قاچاق سوخت در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.

همچنین بخوانید

مالک شریعتی در گفت وگو با ایسنا ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: جلسه امروز کمیسیون به بررسی وضعیت میزان تولید و مصرف گازوئیل در سطح کشور و بحث قاچاق و ساماندهی آن اختصاص داشت. به منظور اصلاح رویه های گذشته چه در حوزه ساختار ها و چه در حوزه ایفای وظایف نظارتی دستگاه های مرتبط  در حوزه انرژی از جمله دستگاه های نظارتی اجرایی این جلسه تشکیل و مطالب مختلفی مطرح شد.

وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه اصلاح قوانین بنا شد چندین مورد پیشنهاد به کمیته ها فرعی کمیسیون ارائه شود. از جمله ارتقای سطح دبیرخانه شورای عالی انرژی از سازمان برنامه به سطح ریاست جمهوری، بحث اصلاح ساختار سازمان بهینه سازی، ایجاد یک ساختار متمرکز در حوزه انرژی و متولی برای بهینه سازی انرژی ذیل ریاست جمهوری، استفاده از ظرفیت های قانونی موجود در جایگزینی سایر سوخت ها به جای گازوئیل، جلوگیری از قاچاق و پیگیری و اجرایی شدن ماده ۱۲ قانون جدید مانع زدایی از صنعت برق از جمله مواردی بود که در این نشست بر آن تاکید شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: استفاده از ظرفیت تجارت گاز در کشور هم در بحث واردات و هم در بحث صادرات که بتوانیم یک تراز مثبتی در کشور ایجاد کنیم و بتوانیم هم منافع اقتصادی را برای کشور رقم بزنیم و هم سوخت های ارزان قیمت را جایگزین سوخت های مایع نظیر گازوئیل کنیم. پیگیری  اصلاح الگوی مصرف هم در حوزه نیروگاهی و هم در حوزه خودرویی، پیگیری تنوع بخشی به سبد سوخت کشور به ویژه استفاده از ال.پی.جی در حمل و نقل عمومی کشور، افزایش مجازات ها در حوزه قاچاق سوخت  از موارد دیگری است که کمیسیون در نشست امروز خود بر روی آن ها تاکید داشت. کمیسیون تاکید کرد اگر در زمینه مبارزه با قاچاق سوخت دولت نیازمند قانون است لایحه آن را به مجلس بیاورد. ما نیز قول همکاری دادیم. کنترل مرزها از وظایف حوزه مرزبانی است که باید دنبال شود.

وی در ادامه تاکید کرد: بازنگری در طرح ها پالایشگاهی به منظور افزایش تولید سوخت ها با کیفیت بالاتر و افزایش تولید سوخت دیزل و بنزین، جذاب کردن سرمایه گذاری در طرح های پالایشگاهی و اولویت گذاری در حوزه های مصرف از طریق سامانه هایی که راه افتاده اند از دیگر مواردی بود که در نشست امروز کمیسیون در خصوص آن ها تبادل نظر و بحث صورت گرفت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا