امور زیربناییراه و ساختمان

تسریع در عملیات اجرایی راه‌آهن رشت- آستارا با روش‌های نوین مهندسی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به دستور وزیر راه و شهرسازی برای تسریع در عملیات اجرایی راه‌آهن رشت- آستارا باید از روش‌های نوین و فناوری‌های روز دنیا بهره‌مند شویم.


همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، خیراله خادمی در جلسه جمع بندی راهکارهای تسریع عملیات اجرایی راه آهن رشت – آستارا با حضور نمایندگان شرکت مهندسین مشاور و پیمانکار این ابر پروژه ریلی گفت: با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تسریع در عملیات اجرایی راه آهن رشت- آستارا به عنوان قطعه پایانی کریدور ریلی شمال- جنوب کشور و حلقه واسط کل شبکه راه آهن ایران به کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و در نهایت اروپا است که نه تنها بخش مهمی از شبکه ریلی داخلی کشور که نیاز بین المللی است.

وی مهمترین علت برگزاری این نشست را بررسی راهکارهای موجود در تسریع عملیات اجرایی و جمع بندی فنی این پروژه عنوان کرد و اظهار داشت: به منظور تکمیل هرچه سریع‌تر راه آهن رشت – آستارا باید راهکارهای استملاک اراضی طرح که نیازمند اعتبار هنگفتی است بررسی شود تا تملک اراضی مسیر پروژه به ویژه در زمین‌های زراعی و مسکونی در تعامل کامل با مردم صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در خصوص راه آهن رشت- آستارا و تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تکمیل هرچه سریع‌تر این پروژه اعلام کرد: به منظور اتمام این ابر پروژه راه آهن کشور که از نظر عملیات ریلی و اعتبار مورد نیاز در نوع خود مثال‌زدنی است نیازمند بهره‌مندی از روش‌های نوین و فناوری‌های روز دنیا هستیم و در حوزه طراحی، مهندسی و تملک اراضی با روش‌های نوین امکان تکمیل عملیات اجرایی این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن میسر می‌شود.

وی ادامه داد: لازم است در خصوص تجهیز کارگاه‌های مورد نیاز و ساخت بخشی از ابنیه فنی نظیر تعداد و طول پل‌ها و نحوه اجرای آنها با روش‌های مهندسی نوین و به روز دنیا تصمیماتی اتخاذ شود و لازم است در اولین فرصت نسبت به بررسی و نحوه اجرای راهکارها اقدام شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در خصوص مزایای بهره برداری از راه آهن رشت- آستارا توضیح داد و بیان داشت: با بهره برداری از این مسیر ریلی انتقال بار از مبداء هلسینکی فنلاند تا بنادر جنوبی کشور بیش از ۲۰ روز کاهش پیدا می‌کند و این اقدام با توجه به موقعیت خاص ژئوپلیتیکی ایران درآمد ارزی بالایی برای کشور به همراه دارد.

در حال حاضر عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی پروژه از مبدا رشت تکمیل شده است و آماده عملیات ریل‌گذاری است. زیرسازی ۱۱.۵ کیلومتر انتهایی از شهرستان آستارا نیز آغاز شده است. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه به ارزش روزمعادل ۱۸۰ هزار میلیارد ریال و با احتساب هزینه‌های تملک اراضی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.


انتهای پیام/

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا