انرژی

۴۰۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی اضافه شد

مدیرکل امور بین‌الملل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی گفت: از شهریور سال گذشته تاکنون بیش از ۴٠٠٠ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی افزوده شده است و به زودی با سنکرون چند واحد جدید نیروگاهی رکورد افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی شکسته خواهد شد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین طارمی امروز در نشستی با بیان اینکه با همراهی مناسب مشترکان و تلاش صورت گرفته برای افزایش بی‌سابقه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی توانسته‌ایم پیک مصرف برق تابستان امسال را بدون اعمال خاموشی برای مشترکان خانگی سپری کنیم، اظهار کرد: در یکسال اخیر تعداد ۱۷ واحد نیروگاهی به ظرفیت ٣٠٠٠ مگاوات وارد مدار تولید شده است.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت از طریق ارتقای توان عملی واحدهای گازی و سیکل‌ترکیبی و همچنین رفع محدودیت واحدهای بخار بیش از هزار مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شده است.
مدیرکل امور بین‌الملل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با بیان اینکه پیش از این بیشترین میزان افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی مربوط به سال ۱۳۸۹ با رقم ۴٢۵٢ مگاوات بوده است که به زودی با سنکرون واحدهای جدید نیروگاهی رکورد ثبت شده در این بخش شکسته خواهد شد، گفت: رکورد تعمیرات نیروگاهی در پیک تابستان امسال شکسته شده است.
به گفته طارمی امسال برای نخستین بار بیش از ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی را نیز پیش از شروع خردادماه و پیک مصرف برق تابستان به پایان رساندیم تا رکورد جدیدی را در زمینه تعمیرات نیروگاهی به ثبت برسانیم.
وی با بیان اینکه انجام به موقع برنامه‌های تعمیراتی و آماده‌سازی این واحدها موجب شد تا ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی کشور از مرز ۹۸ درصد عبور کند و در روزهای اوج مصرف برق کشور شاهد تولید برق پایدار و مطمئن برای مشترکان سراسر کشور و عدم تکرار تجربه تلخ خاموشی‌های چند سال اخیر در فصل تابستان باشیم، گفت: به زودی مسائل مربوط به پیک مصرف برق زمستان امسال آغاز خواهد شد. در طی چند سال اخیر همزمان با کاهش دمای هوا و افزایش شدید مصرف گاز در کشور، میزان گاز دریافتی نیروگاه‌ها دچار محدودیت می‌شود؛ چرا که همواره اولویت تامین گاز با مشترکان خانگی است و بایستی کمبود سوخت در این بخش برای تولید برق را با سوخت جایگزین(سوخت مایع) جبران کنیم.
طارمی ادامه داد: در چند سال اخیر به دلیل عدم ذخیره‌سازی مناسب سوخت مایع در نیروگاه‌ها طبیعتا در زمستان همزمان با محدودیت در تامین گاز واحدهای تولید برق، شاهد بروز خاموشی در نقاط مختلف کشور بوده‌ایم؛ اما در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم با همکاری و تلاش بی‌وقفه وزارتخانه‌های نفت و نیرو و سایر دستگاه‌های مربوطه، فرایند ذخیره‌سازی سوخت مایع نیروگاه‌ها به مشکلی مناسبی صورت گرفته بود و توانسته‌ایم زمستان سال گذشته را بدون بروز قطعی برق برای مشترکان خانگی سپری کنیم.
وی تاکید کرد: از روزهای پایانی زمستان سال گذشته اقدامات مربوط به تامین مناسب و ذخیره‌سازی کامل سوخت مایع نیروگاه‌ها آغاز شده است تا بتوانیم روزهای سرد امسال را نیز با همراهی مشترکان بدون خاموشی سپری کنیم. از سوی دیگر همکاران ما طی چند روز آینده همزمان با پایان پیک مصرف تابستان در کنار اقدامات مربوط به حوزه سوخت، درگیر برنامه تعمیرات نیروگاه‌ها و افزایش آمادگی این واحدها برای پیک تابستان سال آینده خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه فرایند تولید برق در شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای صورت می‌گیرد، اظهار کرد: همکاران نیروگاهی ما در محیط‌‎هایی با دمای ۸۰ درجه و رطوبت بالای ۹۰ درصد به صورت شبانه‌روزی در تمامی ایام سال مشغول به تولید برق پایدار و مطمئن هستند اما بخشی اعظمی از جامعه اطلاعی از چگونگی اقدامات صورت گرفته در این بخش ندارند.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا