بورسبورس اوراق

کمبود برق، مانع رسیدن صنعت فولاد به افق ۱۴۰۴

در افق ۱۴۰۴ قرار است به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برسیم، در حالی‌ که امروز برای تولید ۳۰ میلیون تن فولاد، کمبود برق داریم و این نشان می‌دهد با هر کمبود برق در شبکه سراسری، اولین فشار به صنعت فولاد وارد می‌شود.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بسیاری بر این باورند که صنعت فولاد دوران بالندگی خود را طی می‌کند به طوری که کشور با تولید حدود ۳۰ میلیون تن فولاد توانست در جایگاه دهم کشورهای تولیدکننده قرار گیرد و این به نوعی نشان از روند رو به رشد صنعت فولاد ایران است.

امروز ایران جایگاه خوبی را در بین کشورهای تولیدکننده فولاد دارد. به اعتقاد بهرام سبحانی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد، اگر شرایط مناسبی فراهم شود و ظرفیت ۴۰ میلیون تنی وارد مدار تولید شود، به طور قطع، ایران به جایگاه هشتم تولید فولاد دنیا ارتقا می‌یابد.

وی به مشکلات و محدودیت‌های پیش روی صنعت فولاد اشاره کرده و می‌گوید: این صنعت با چالش‌های اساسی چون محدودیت دسترسی به گاز در فصل زمستان، برق در فصل تابستان، بازارهای صادراتی و وضع مقررات لحظه‌ای مواجه است به طوری‌که مانع رسیدن این صنعت به افق چشم انداز ۱۴۰۴ شده است.

سبحانی عنوان کرد: بخشی از محدودیت‌های این صنعت همچون کمبود مواد اولیه، مستمر و بخشی دیگر همچون محدودیت‌های برق است.

وی توضیح می‌دهد: در افق ۱۴۰۴ قرار است به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برسیم، در حالی‌که امروز برای تولید ۳۰ میلیون تن فولاد، کمبود برق داریم و این نشان می‌دهد با هر کمبود برق در شبکه سراسری، اولین فشار به صنعت فولاد وارد می‌شود، چراکه مصرف بالایی داشته و محدودیت‌های فولاد می‌تواند کمبودهای بخش خانگی را جبران کند.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت‌های لازم برای تولید این صنعت ایجاد شده و نزدیک به ۴۵ میلیون تن سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی با بیان اینکه گلوگاه‌های این صنعت مشخص است، گفت: از تامین مواد اولیه گرفته تا بخش انرژی و بحث صادرات از جمله گلوگاه‌های این صنعت به شمار می‌رود و اگر نتوانیم با توجه به افزایش تولید، صادارات لازم را انجام دهیم با مشکلات اساسی مواجه خواهیم بود.

سبحانی با تاکید به اینکه صنعت فولاد کشور بر خلاف دنیا براساس گاز و برق طراحی شده است، افزود: در ایران به دلیل وجود گاز و برق به عنوان دو منبع انرژی قابل دسترس و رقابتی، صنعت فولاد بر این اساس پایه‌ریزی شده است. بنابراین، زمانی که محدودیت گاز و برق برای این صنعت اعمال می شود تولید با کاهش مواجه شده، شرکت‌های زیان ده شده و مشکلات متعدد بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی را تهدید و سرمایه‌گذار با مشاهده این وضعیت انگیزاه‌ای برای سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد ندارد.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره ساخت نیروگاه برای صنعت فولاد گفت: اگر می‌خواهیم صنعت فولاد و مابقی صنایع انرژی‌بر را دایر کنیم باید جهش اساسی را در ایجاد نیروگاه‌های جدید داشته باشیم. وزیر نیرو صنایع را تشویق کرده تا در بخش فولاد سرمایه‌گذاری کنند. فولادی‌ها هم شرکت‌های بزرگی هستند که منابع خود را بر بحث ایجاد نیروگاه به کار گرفته اند تا وابستگی خود را به برق کشور به حداقل برسانند اما ایجاد یک نیروگاه ۵۰۰ تا هزار مگاواتی به ۲ تا ۳ سال زمان ساخت احتیاج دارد.

به گفته این مقام مسئول؛ اگر سرمایه‌گذاری‌ها با سرعت لازم انجام شود، می‌توان گفت تا ۳ سال آینده می‌توان برق صنعت فولاد کشور را توسط سرمایه‌گذاران آن تامین کرد.

سبحانی در ادامه با اشاره به محدودیت‌های بین المللی در بازارهای صادراتی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت های بین‌المللی موجود، خوشبختانه تولیدکنندگان با سیاست‌ها و تدابیری همچون دور زدن تحریم‌ها، صادرات از طریق شرکت‌های خارجی و وصول پول و غیره بر این مشکلات فائق بیایند.

وی در پایان یادآور شد؛ برای جبران برخی عقب ماندگی‌ها نیازمند برنامه‌ریزی صحیح در دولت جدید، وزارت نیرو و همچنین ارائه برنامه‌های تشویقی جهت سرمایه‌گذاری در تولید برق هستیم.

انتظار می رود دولت و مجلس هم نگاه معقول و منطقی به این موضوع داشته باشند و شرایطی فراهم کنند تا تولیدکنندگان بتوانند تولید مازاد بر نیاز خود را بدون محدودیت صادر کنند که علاوه بر ارزآوری برای کشور، ارز مورد نیاز خود را نیز تامین کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا