امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کشاورزی سنتی آفت نخلستان های استان فارس/ تجاری سازی کشت ضروری است

شیراز- ۳۱ هزار هکتار نخلستان در فارس می تواند عامل موثری برای محرومیت زدایی در این استان باشد اما کشت سنتی به مانعی در راستای افزایش صادرات تبدیل شده است.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: یکی از محصولات استراتژیک و صادرات محور کشور خرما است که در کنار خوزستان، بوشهر و هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان، مناطق جنوبی استان فارس نیز از نخلستان‌های گسترده‌ای برخوردار است.

خرما یکی از محصولات صادرات محور کشور است و در همین راستا به بررسی وضعیت نخل داران و مشکلات کشاورزان می‌پردازیم.

تنوع زیستی و آب و هوا در استان فارس باعث متفاوت شدن فارس از سایر استان‌های کشور شده که البته در این میان نباید فراموش کرد که این استان به علت تکیه به اقتصاد کشاورزی با چالش‌هایی مواجه است.

از جمله خطرهایی که اقتصاد حوزه کشاورزی را با چالش مواجه کرده موضوع کشت و مدیریت سنتی بر عرصه‌های کشاورزی است که نه تنها بهره‌وری را در واحد سطح، کاهش می‌دهد بلکه موجب می‌شود هزینه فرصت کشت محصولات کشاورزی بیش از واردات محصولات کشاورزی دارای مزیت نباشد.

از جمله خطرهایی که اقتصاد حوزه کشاورزی را با چالش مواجه کرده موضوع کشت و مدیریت سنتی بر عرصه‌های کشاورزی است

این در حالی است که کاهش ذخایر آب در استان فارس نیز از دیگر تمهیداتی است که اقتصاد کشاورزی را در استان با مشکل مواجه کرده است البته در برخی از محصولات نظیر خرما شاید موضوع مصرف آب حائز اهمیت نباشد اما قطعاً مدیریت سنتی نخلستان‌ها بر روند تولید محصول و بهره‌وری اثرگذار و تعیین کننده است.

به علت تنوع آب و هوایی و وجود ذخایر معدنی ویژه‌ای که داشته در ۱۷ شهرستان از ۳۷ شهرستان استان فارس دارای نخلستان وجود دارد و تولید خرما در این مناطق به صورت ویژه‌ای در حال انجام است.

نخلستان‌های فارس نیازمند تحول اند

حسین ابوالقاسمی از جمله نخلستان دارهای استان فارس در گفت و گو با خبرنگار مهر، بیان کرد: نخلستان‌های استان فارس نیازمند ارقام و تجاری سازی محصولات هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه کشت محصولات خرما یکی از سنتی‌ترین کشت‌های حوزه کشاورزی است از این رو دیگر نمی‌توان با روش‌های سنتی نسبت به مدیریت کردن نخلستان‌ها اقدام کرد.

۳۱ هزار هکتار نخلستان در فارس وجود دارد

ابوالقاسمی عنوان کرد: از جمله مشکلاتی که نخلستان‌های استان فارس با آن مواجه بوده‌اند جابجایی و عدم قرنطینه برخی از جوش‌های نخل بوده که بیماری‌های متفاوتی را برای نخل‌ها ایجاد کرده است.

این فعال حوزه کشاورزی متذکر شد: موضوع اقتصاد این حوزه نیز حائز اهمیت بوده و بسیاری از نخلستان دارهای استان فارس با موضوع و مشکلات اقتصادی مواجه هستند و نمی‌توانند محصول تولیدی خود را با قیمت مناسبی در بازار عرضه کنند.

موضوع اقتصاد این حوزه نیز حائز اهمیت بوده و بسیاری از نخلستان دارهای استان فارس با موضوع و مشکلات اقتصادی مواجه هستند و نمی‌توانند محصول تولیدی خود را با قیمت مناسبی در بازار عرضه کنند

وی همچنین تاکید کرد: موضوع انتقال و عدم قرنطینه پاجوش‌ها نیز باعث شده تا برخی نسبت به فروش پاجوش نخل اقدام کرده و قیمت برخی از پاجوش‌ها رشد صد برابری را تجربه کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: مدرن سازی یکی از روش‌هایی است که جهاد کشاورزی فارس در راستای توسعه و حفظ نخلستان‌های استان در نظر گرفته است.

حمید دبیری در ادامه بیان کرد: با نگاهی به ظرفیت‌های استان فارس در خواهیم یافت که استان فارس دارای بیش از ۳۱ هزار هکتار نخلستان است این در حالی است که طی سه سال گذشته شاهد افزایش سطح زیر کشت نخلستان‌های استان فارس بوده‌ایم.

وی افزود: نخل داری و نخلستان‌ها جز سنتی‌ترین روش‌های کشت در حوزه کشاورزی بوده است این در حالی است که بیشتر نخلستان‌های استان فارس در مناطق محروم بوده از این رو شاهد کشت‌های سنتی هستیم.

دبیری تاکید کرد: طی چند سال اخیر در راستای توسعه نخلستان‌های استان فارس تغییر ارقام تجاری دنیا در دستور کار جهاد کشاورزی استان فارس بوده و شاهد هستیم که طی مدت مذکور بالغ بر ۱۴ هزار کشت بافتی در استان فارس صورت گرفته که این آمار آماری بی سابقه بوده است.

شیوع آفت در نخلستان‌ها

به گفته این مقام مسئول سیاست تغییر ساختار در نخلستان‌های استان فارس موجب شده تا وضعیت نخلستان‌های استان فارس بهبود یافته و حرکت رو به جلوی در راستای تجاری سازی ارقام در استان فارس صورت گرفته است.

دبیری در خصوص وجود آفت در میان نخلستان‌های استان فارس نیز خاطرنشان کرد که آفت در نخلستان‌های استان فارس از سال ۱۳۹۶ شیوع بافته و موجب شده تا دو هزار و ۸۰۰ درخت در استان فارس با آفت دست و پنجه نرم کنند.

کشاورزی سنتی آفت نخلستان های استان فارس/ تجاری سازی کشت ضروری است

وی افزود: از مجموع ۲ هزار و ۸۰۰ درختی که با آفت مواجه شده‌اند ۲ هزار و ۵۰۰ درخت مهار شده و تنها ۳۰۰ درخت امحا در آنها انجام گرفته است.

این مقام مسئول در خصوص مشکلات این بخش نیز اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه کشت نخلستان‌ها وجود دارد موضوع قرنطینه بوده است برخی از افراد با جابجا کردن پاجوش‌های خرما موجب انتقال آفت و بیماری از نخلستانی به نخلستان دیگر می‌شوند از این رو می‌توان گفت که یکی از مشکلات این حوزه عدم قرنطینه است.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات خوبی که در راستای توسعه فعالیت‌های اقتصادی در نخلستان‌ها شده است جایگزینی ارقام موجود با ارقام تجاری روز دنیا است در این راستا شاهد هستیم که بسیاری از فعالان حوزه کشاورزی به جای کشت مرکبات با توجه به اقتصادی‌تر شدن کشت خرما نسبت به تغییر کشت و ایجاد نخلستان اقدام کردند.

نخل این درخت مقاوم و صبور با میوه شیرینش می‌تواند درهای صادرات را باز کند و باعث رونق سفره نخل داران و ورود ارز به کشور شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا