اقتصاد کلان

طلای جهانی این هفته به کجا می‌رسد؟

بازار طلا بار دیگر در قلمروی نسبتاً خنثی مانده و حمایت حدود ۱۷۵۰ دلار را حفظ کرده است و احساسات متفاوت در میان تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران مین استریت به هیچ نوع شکست در هفته آینده اشاره نمی‌کند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در حالی که فدرال رزرو موضع سیاست پولی تهاجمی خود را حفظ می کند، طلا به تلاش برای جلب توجه صعودی ادامه می‌دهد. تحلیلگران اظهار می‌کنند که پس از اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در سخنرانی مورد انتظار خود در سمپوزیوم بانک مرکزی در جکسون هول، وایومینگ، طلا با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

اگر چه پاول آنطور که برخی از تحلیلگران انتظار می‌رفتند تندرو نبود اما خاطرنشان کرد که نرخ‌ها همچنان باید بالاتر بروند زیرا تورم همچنان بزرگ‌ترین تهدید برای اقتصاد است. وی افزود که نرخ بهره می‌تواند برای مدت طولانی‌تری بالاتر بماند تا اطمینان حاصل شود که تورم نزدیک به هدف دو درصدی بانک مرکزی باقی می‌ماند.

فیلیپ استریبل، استراتژیست ارشد بازار در Blue Line Futures گفت که افزایش قیمت طلا ممکن است سخت باشد زیرا نرخ بهره همچنان بالاست. او گفت: در حال حاضر به فلزات گرانبها چندان خوشبین نیستم زیرا قیمت در این سطوح حمایتی کلیدی در نوسان است. با این حال، تحلیلگران دیگر گفته‌اند که کاهش فشارهای تورمی می‌تواند بازارها را به سمت قیمت‌گذاری در حرکت‌های نه چندان تهاجمی فدرال رزرو سوق دهد که این امر باعث تضعیف دلار آمریکا و حمایت از قیمت طلا می‌شود.

روز جمعه، وزارت بازرگانی ایالات‌متحده اعلام کرد که شاخص اصلی هزینه‌های مصرف شخصی در ماه جولای ۴.۶ درصد افزایش یافته است که نسبت به رشد سالانه ۴.۸ درصدی ژوئن کاهش یافته است.

آدام باتن، استراتژیست ارشد ارز در سایت Forexlive می‌گوید: اطلاعات تورم احتمالاً بسیار مرتبط تر از هر چیزی بود که پاول گفت. طلا باید عملکرد خوبی داشته باشد زیرا تورم همچنان در حال کاهش است. قیمت بازار برای حرکت ۷۵ واحدی در ماه سپتامبر بسیار بالاست و با شروع کاهش این انتظارات، طلا باید افزایش یابد.

همراه با انتظارات نرخ، نتایج نظرسنجی هفتگی کیتکو نشان داد که وال استریت به طور مساوی بر قیمت طلا در هفته آینده تقسیم می‌شود. از ۱۶ تحلیلگر شرکت‌کننده، ۶ نفر (۳۸ درصد) قیمت طلا را در هفته آینده افزایش یا کاهش می‌دهند و چهار تحلیلگر (۲۵ درصد) نسبت به طلا در کوتاه‌مدت بی‌طرف بودند. با این حال، سرمایه‌گذاران خرد همچنان نسبت به این فلز گرانبها خوش‌بین هستند. این هفته ۵۶۱ رای در نظرسنجی‌های آنلاین شرکت داده شد. بر اساس این نظرسنجی، ۵۳ درصد از پاسخ دهندگان قیمت‌های بالاتر را پیش‌بینی کردند، ۲۷ درصد خواهان کاهش قیمت بودند و ۲۰ درصد خنثی بودند.

در حالی که احساسات بازار مسیر روشنی را برای طلا در کوتاه‌مدت ایجاد نمی‌کند، مهم‌ترین عامل همچنان نرخ بهره ایالات‌متحده است. تحلیلگران گفته‌اند که علیرغم آخرین اظهارات پاول، اگر تورم به تضعیف ادامه دهد، فدرال رزرو شروع به کاهش سرعت افزایش نرخ بهره خواهد کرد. این احساسات متفاوت در حالی رخ می دهد که قیمت طلا به پایان هفته خود نسبت به جمعه ۰.۸ درصد کاهش یافته است.

به نقل از کیتکونیوز، کالین سیزینسکی، استراتژیست ارشد بازار در SIA Wealth Management Inc گفت که در هفته آینده نسبت به طلا خوش‌بین است زیرا اظهارات پاول مورد جدیدی به چشم انداز فعلی اضافه نمی‌کند.

رئیس شرکت دارین نیوسام گفت که او همچنین شاهد افزایش کوتاه‌مدت دلار آمریکاست.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا