بانک و بیمه

تا دو دهه آینده کشور درگیر پروژه‌های نیمه تمام خواهد بود/ دانشگاه‌ها اتاق فکر مالیاتی داشته باشند

رییس سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: با یک حجم قابل توجه‌ای از پروژه‌های عمرانی نیمه تمام مواجه هستیم که درآمدها در آن قفل شده است چراکه زمان بندی اجرای پروژه‌ها را رعایت نکردیم و معتقدم شاید تا دو دهه آینده هم اقتصاد کشور درگیر پروژه‌های نیمه تمام خواهد بود.


همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، داوود منظور در جلسه با تشکل‌های دانشجویی با بیان اینکه علاقه‌مندیم از جلسات نقد و بررسی عالمانه بهره مند شویم، اظهارداشت: دانشجویان از زلال ترین ناقدها هستند چراکه هنوز درگیر منافع شخصی و تعارض شخصی نشدند و استفاده از ظرفیت دانشجویان در ابعاد مختلف فرصت برای نظام اجرایی است. 

وی ادامه داد: نظام اجرایی حتما باید مجهز به اتاق فکر باشند که نقد و بررسی‌ها و خروجی این اتاق فکر منجر به افزایش کارآمدی دستگاه‌ها و به جلوگیری سوﯨ جریان‌ها شود و معتقدم دانشجویان می‌توانند ایده های جدید در دنیا را بررسی کنند و تجربه های زیسته داخلی را با آنها محک بزنند. امیدوارم در سال جاری شاهد جهش همکاری با مجموعه های علمی باشیم. 

رییس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه هر چند نقدهای دانشجویی می‌تواند تند و گزنده باشد اما فرصتی برای نظام اجرایی است و می‌توانیم جهت‌گیری‌ها را متناسب با این نقدها تعدیل کنیم، دانشجویان هنوز درگیر موقعیت های شغلی نشدند از این رو شنیدن نقدهای آنها می‌تواند ارزشمند و راهگشا باشند. 

منظور با اشاره به نقش مالیات در کشور اظهارداشت: نقش مالیات در حکمرانی درست در کشور بر کسی پوشیده نیست و زمانی دولتی مقتدر می‌تواند خدمات شایسته در حوزه‌های مختلف آموزش، درمان، امنیت و … انجام دهد که جیب پر پول داشته باشد. ‌در دولت‌های وابسته به پول نفت در دوره پرپول نفت بریز و بپاش‌ها انجام می‌شود که شاهد نتیجه آن بودیم . 

وی تاکید کرد: دولت وابسته به پول نفت همواره از نوسانات آن آسیب می‌بیند و در ۴٠ سال گذشته این تجربه را لمس کردیم. قیمت نفت ٨ دلاری تا ١٢٠ و ١۴٠ دلار را تجربه کردیم اما دولت کارآمدی دولتی است که منابع پایدار داشته باشد که با هر تکانه‌ای دچار افول و اوج نشود.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به برنامه‌های اقتصادی با توجه به درآمدها و ظرفیت ها گفت: افزایش دستمزد باید مبتنی بر ظرفیت اقتصاد و منابع باشد یا اینکه نباید بدون نگاه به منابع و درآمدها اجازه واردات بی‌رویه داد و به طور کلی هزینه‌کرد دولت نیاز به عقلانیت در دولت است .

منظور درباره حجم پروژه‌های نیمه تمام در کشور و اثرگذاری این پروژه‌های در اقتصاد اظهار داشت: با یک حجم قابل توجه‌ای از پروژه های عمرانی نیمه تمام مواجه هستیم  که درآمدها در آن قفل شده است چراکه زمان بندی اجرای پروژه‌ها را رعایت نکردیم و معتقدم شاید تا دو دهه آینده هم اقتصاد کشور درگیر پروژه‌های نیمه تمام خواهد بود. از این رو سازمان برنامه و بودجه باید با عقلانیت پروژه‌ها را از لحاظ مسائل اقتصادی و مالی تضمین کند. 

وی با تاکید براینکه پایدارترین منبع درآمد کشور مالیات است ، گفت: مالیات سازو کار تثبیت خود کار دولت محسوب می‌شوند و بر اقتضای شرایط رکود و رونق اقتصاد به طور  خودکار رشد و کاهش پیدا می‌کنند و تثبیت کننده اقتصاد کشور است. همچنین سیاست‌های مالیاتی را با متناسب با شرایط رکود و رونق تنظیم کنیم و به طور قطع سیاست‌های یک سو و یک جانبه مالیاتی نمی‌تواند سیاست مناسبی باشند. 

رییس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه نقش  مالیات نقش تنظیم کننده رفتار بازیگران اقتصادی را دارد، ادامه داد: برای مثال برای رونق اقتصادی در مناطق کم برخوردار معافیت دوره معین مناطق محروم را در نظر می‌گیریم یا اینکه برای کالاهای آسیب رسان افزایش مالیات را تعیین می‌کنیم از این رو می‌توانیم با مالیات رفتار مردم را تنظیم کنیم. 

منظور با تاکید براینکه سیاست‌گذاری مالیات نیاز به مطالعات دقیق و روزامدی مطالعات دارد، افزود: در حال حاضر خلا سیستم تصمیماتی پشتیبانی در نظام مالیاتی را احساس می‌کنیم بنابراین دانشگاه‌ها باید اتاق فکر مالیاتی داشته باشند و باید در جایی اثرات بخشی مالیات مطالعه و بررسی شود.


انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا