امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

با افزایش ظرفیت کشاورزی نیاز به صادرات نفت نخواهیم داشت

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ میلیون نفر علاقه مند به محصولات کشاورزی داریم، گفت: اگر از این ظرفیت استفاده شود نیاز به صادرات نفت نخواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ستاد برگزاری پنجمین نمایشگاه کشاورزی آیفارم، محمدجواد عسگری در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی آیفارم که در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب در حال برگزاری است اظهار کرد: بخش کشاورزی یکی از بخش‌های بسیار مهمی است که مسیر توسعه کشور بستگی به رشد این بخش دارد. امنیت غذایی نیز از جمله مباحث جدی جامعه بشری به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: به دلایلی حساس بودن سلامت غذایی مردم و توجه به این بخش، به امنیت ملی گره خورده است‌. خوشبختانه تعامل و همراهی خوبی بین مجموعه مجلس شورای اسلامی و وزارت کشاورزی وجود دارد.

عسگری افزود: در مجلس به کمک همکاران توانستیم فضا را برای توسعه و تولید محصول باکیفیت‌تر و محصولات ارگانیک کشاورزی هموار کنیم همچنین ظرفیت‌های خوبی در داخل داریم که شامل اقلیم، آب، خاک، مجموعه تحقیقاتی و نیروی انسانی است. در حوزه اجرا و پژوهش نیز ظرفیت‌های خوب قابل استفاده‌ای داریم.

وی همچنین گفت: ظرفیت‌های خوبی در حوزه صادرات داریم یک جمعیت بالغ بر ۵۰۰ میلیون نفر علاقه مند به محصولات کشاورزی داریم که بر این باور هستیم اگر از این ظرفیت به صورت عملیاتی و اجرایی استفاده شود نیاز به صادرات نفت نخواهیم داشت و به راحتی می‌توانیم از حوزه کشاورزی زیرساخت‌ها را به روز و فضایی را متناسب با شعار سال فراهم کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بخش دانش بنیان کمی عقب هستیم اما در حوزه پژوهشی ۳ هزار محقق، در مراکز عالی ۷ هزار پژوهشگر در مقاطع استادیاری و استاد تمامی، در دانشگاه آزاد ۲ هزار محقق داریم که ظرفیت بی نظیری است. حدود ۲۵۰ هزار فارغ التحصیل در بخش کشاورزی داریم که ظرفیت منحصر به فردی است.

وی اظهار کرد: اعتبارات خوبی را برای این بخش در نظر گرفتیم. نگاه ما برای سال آینده نیز بالا بردن بهره‌وری است تا بتوان از حداقل ظرفیت‌ها استفاده کنیم. در برنامه هفتم توسعه کارگروهی را تشکیل دادیم تا در قالب نقشه راه برنامه زمانبندی خود را پیش ببریم.

عسگری افزود: آینده دنیا در گرو تولید محصولات کشاورزی است باید در این زمینه تلاش کنیم تا خروجی خوبی داشته باشیم‌. قطعاً برگزاری این چنین نمایشگاه‌هایی به علاقه مندان برای تولید ایده می‌دهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: در احداث گلخانه‌ها، بحث اقلیم مهم است که ما در اختیار داریم و باید از آن خوب استفاده کنیم مجلس و دولت در تلاش هستند تا بتوانند این مسیر را هموار کنند.

وی همچنین اضافه کرد: در بحث سلامت مردم و تولید غذایی سالم باید تلاش شود باید در حوزه دانش بنیان به نقطه مطلوبی در بخش کشاورزی دست پیدا کنیم.

در ادامه، فرشید مهرشاد معاونت نمایشگاهی مجموعه بین المللی شهر آفتاب، بیان کرد: مجموعه‌های نمایشگاهی مهم‌ترین بخش در تکریم و تامین زنجیره تامین تجارت مجموعه‌های اقتصادی و تجاری محسوب می‌شوند. هرچه این مجموعه‌ها قدرت و کیفیت بیشتری در راستای رضایت مشتری داشته باشند نقش تجارت در کشور پویاتر خواهد بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا