کسب و کار

تفاوت ورق استیل و گالوانیزه

فولاد گالوانیزه، ورق‌های فولادی معمولی است که با روی پوشش داده شده‌اند تا در برابر خوردگی مقاوم شوند. ورق استیل یک ورق معمولی از فولاد است که هنگام قرار گرفتن در معرض رطوبت، چه به صورت باران یا رطوبت محیط، خواه‌ناخواه پس از چندی زنگ می‌زند. با گذشت زمان، زنگ‌زدگی یک قطعه فولادی را تا حد شکست خوردگی پیش‌ می‌برد. درواقع، عمده‌ترین توفیر در این میان، در قیاس تفاوت ورق استیل و گالوانیزه در میزان مقاومت دربرابر خوردگی است.
از طرفی فولاد گالوانیزه با افزودن لایه‌ای از پوشش، به مدد ویژگی‌های فلز روی، بر سطح آن برای جلوگیری از خوردگی تهیه می‌شود؛ در حالی که، فولاد زنگ نزن با ده درصد یا بیشتر کروم در حالت مذاب مخلوط می‌شود. با در نظر داشتن این مقدمه، در این مطلب بنا است تا به این موضوعات در گزارشی جامع‌تر پرداخته شود.

تفاوت ورق استیل و گالوانیزه از نظر کاربرد

یکی از راه‌های رسیدن به درکی درست از تفاوت‌های این دو، بررسی هریک از منظر عملکرد و کاربردشان است.

کاربردهای ورق گالوانیزه

فولاد گالوانیزه، به ویژه، اغلب آن چیزی است که در ساختمان های صنعتی با “اسکلت فلزی” استفاده می‌شود. فولاد گالوانیزه همچنین برای ایجاد سازه‌هایی مانند بالکن، ایوان، راه پله، نردبان، راهرو و غیره به کار می‌رود. اگر پروژه شما پس از اتمام بنا است در هوای آزاد بیاستد، فلز گالوانیزه انتخاب ایده‌آلی است چون طول عمر بالاتری به بنا اعطا می‌کند. این کاربرد‌ها به مدد مزیت‌های زیر میسر شده‌اند:

همچنین بخوانید
  • زندگی طولانی؛
  • قابلیت اطمینان؛
  • سخت ترین پوشش؛
  • حفاظت خودکار برای مناطق آسیب دیده؛
  • حفاظت کامل؛
  • سهولت بازرسی.

کاربردهای فولاد زنگ نزن

فولاد و ورق استیل، به طور گسترده، در زندگی روزمره ما حضور دارد. در زیر برخی از رایج‌ترین کاربردهای فولاد زنگ نزن آورده شده است.

  • آشپزی – فولاد زنگ نزن و ورق استیل معمولا به عنوان لوازم آشپزخانه، کارد و چنگال و ظروف آشپزی دیده می‌شود؛
  • فناوری فراساحل؛
  • دستگاه‌های نمک‌زدایی آب دریا؛
  • صنایع شیمیایی؛
  • پل‌ها؛
  • مخازن ذخیره‌سازی؛
  • صنعت پزشکی؛
  • مهندسی عمران.

اگر بخواهیم خلاصه‌تر بگوییم، فولاد به دلیل استحکام کششی بالا و هزینه پایین آن در ساختمان‌ها، زیرساخت‌ها، ابزارها، کشتی‌ها، قطارها، اتومبیل‌ها، ماشین‌ها، وسایل الکتریکی، سلاح‌ها و سامانه‌های موشکی استفاده می‌شود.

images_1662812276.jpg

تفاوت ورق استیل و گالوانیزه از نظر مقاومت مصالح

در مقایسه وقتی صحبت از ضخامت‌ها و فرم‌های مشابه است، فولاد زنگ نزن همیشه قوی‌تر از فولاد گالوانیزه رفتار می‌کند. یک راه موثر برای مقایسه تفاوت ورق استیل و گالوانیزه بررسی استحکام کششی هر ماده است. مقاومت کششی یک ماده در برابر شکستن تحت کشش است. این مقاومت برای ورق استیل بالاتر منظور می‌شود. از همین بابت، در هنگام تشخیص پیچ استیل از گالوانیزه باید کمال دقت را به خرج داد.

استحکام کششی آلیاژهای فولاد زنگ نزن معمولاً از حدود ۵۱۵ مگا پاسکال (MPa) شروع می‌شود و در برخی موارد می‌تواند به ۱۳۰۰ مگا‌پاسکال (MPa) برسد. فولاد سازه‌ای دارای مقاومت کششی ۴۰۰ مگاپاسکال (MPa) است، در حالی که فولاد کربنی دارای استحکام کششی ۸۴۱ مگا‌پاسکال (MPa) است.
هر دو معمولاً برای ایجاد تولیدات فولاد گالوانیزه استفاده می‌شوند. از آنجایی که گالوانیزه بر استحکام کششی فلز زیرین تأثیر نمی‌گذارد، می‌توانید انتظار داشته باشید که فولادهای گالوانیزه ساخته شده از درجه‌های مختلف فولاد، استحکام کششی قابل قبولی در مقایسه با فولاد اصلی داشته باشند. روی هم رفته این امر براقتصاد پروژه‌ی شما در دراز مدت تاثیر می‌گذارد. برای استعلام قیمت ورق آهن در این رابطه می‌توانید به صفحات آیرومارت در شبکه‌های مجازی سر بزنید.
نکته‌ی جالب در پایان این بخش، اشاره‌ای به طول عمر ورق استیل دارد. ورق استیل به دلیل دوام و طول عمر، معمولاً سال‌ها قبل از اینکه برای بازیافت در دسترس قرار گیرد، استفاده می‌شود. میانگین طول عمر حدود ۲۰ سال تخمین زده می‌شود، اما نمونه‌هایی از استیل وجود دارد که برای یک قرن و بعد از آن تاب‌ می‌آورد.

شرایط نامساعد برای ورق گالوانیزه و ورق استیل

مقاومت فولاد گالوانیزه در برابر خوردگی تا حد زیادی به نوع و ضخامت پوشش محافظ روی گالوانیزه بستگی دارد، اما نوع محیط خورنده نیز یک عامل حیاتی است. عوامل زنگ زدگی و خوردگی فولاد گالوانیزه به شرح زیر است:

  • مجاورت با رطوبت نسبی بالای ۶۰ درصد؛
  • وجود کلرید سدیم (نمک) در آب یا هوا.

درحقیقت، چون فولاد گالوانیزه با یک لایه نازک روی پوشانده شده است می‌تواند شرایط نامساعد را تاب بیاورد. چون، خیلی ساده، پوشش روی از فولاد زیر آن در برابر زنگ زدگی محافظت می‌کند. به این دلیل از گالوانیزه برای ساخت مهره‌ها، پیچ‌ها و میخ‌ها استفاده می‌کنند چون در برابر تخریب در شرایط جوی تاب‌آورتر است. کوتاه سخن، فولاد گالوانیزه به خوبی در برابر آب مقاومت می کند به شرطی که آب شور درکار نباشد.
از سوی دیگر، ورق استیل هم تاریخ انقضاء ندارد ولی اگر به طور مداوم در معرض آب شور یا سایر شرایط خورنده در طول زمان قرار گیرد، احتمالش بسیار بالا است که زنگ بزند و خورده شود.

images_1662812293.jpg

سایر تفاوت‌های ورق استیل و گالوانیزه

در این بخش به تفاوت‌ ورق استیل و گالوانیزه از مناظری دیگر نگریسته شده است:

قیمت

قیمت ورق گالوانیزه کمی ارزان‌‌تر از ورق استیل است. این به دلیل تفاوت‌های ساختاری و شیوه‌های تولید ورق‌ گالوانیزه و ورق استیل است. هرچند این تفاوت در برخی موارد معکوس می‌شود که به دلیل کیفیت و مسائل مربوط به جابه‌جایی و حمل‌ونقل ارزیابی می‌شود.

قابلیت‌رنگ‌ پذیری

فولاد زنگ نزن را می‌توان رنگ کرد اما باید بدانید که رنگ‌اپوکسی بهترین انتخاب در این رابطه به‌شمار می‌رود. بهتر است پیش از آغاز عملیات رنگ‌زنی از قبل روی قطعه استیل را سمباده و چربی‌زدایی کنید و سپس یک پرایمر بزنید. پرایمر به چسبندگی رنگ به فولاد زنگ نزن کمک می‌کند. هنگامی که پرایمر در لمس کردن احساس خشک شدن را به شما داد، رنگ را بمالید.
درمقابل می‌توانید به جای ورق گالوانیزه از ورق شیروانی رنگی استفاده کنید که خودش رنگ خورده است. برای اطلاع از قیمت ورق شیروانی همین الان به وبسایت آیرومارت سر بزنید و از سایر خدمات و محصولات ما مطلع شوید.

عرضه و تقاضا

تقاضا برای ورق استیل بسیار بالا است. در عصر حاضر ما همگی کمبود جهانی استیل مواجه هستیم. تولید ورق استیل در طول همه‌گیری COVID-19 به شدت کاهش یافت و با تقاضای پس از همه‌گیری سازگاری نداشت. این امر در خصوص ورق گالوانیزه کمی بهتر پیش‌ می‌رود.

سخن پایانی

در این مطلب به تفاوت ورق استیل و گالوانیزه پرداخته شد. هردو محصول در سبدی کامل به لحاظ کیفیت و قیمت در آیرومارت عرضه می‌شوند. اگر می‌خواهید به جمع دوستان آیرومارت بپیوندید همین الان با شماره تلفن‌ آیرومارت ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل کنید تا کارشناسان حرفه‌ای برآورده‌کننده‌ی نیازهای شما باشند. iromart.com آدرس وبسایت آیرومارت است. در این مجموعه حرفه‌ای شما قادر خواهید بود تا از خدماتی چون فروش اعتباری، خمکاری حرفه‌ای با دستگاه، برشکاری و فرآیند‌های حرفه‌ای کنترل کیفیت بهره‌مند شوید. همین حالا تصمیم بگیرید که بهترین را برای خودتان انتخاب کنید.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا