انرژی

مذاکرات پوتین و شریف برای گازرسانی روسیه به پاکستان

ولادیمیر پوتین اعلام کرد عرضه گاز از طریق خط لوله به پاکستان امکان پذیر بوده و بخشی از این زیرساخت آماده شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، خبرگزاری ریا گزارش کرد که رئیس جمهور روسیه روز پنج شنبه در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان با شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان دیدار کرد.

دفتر نخست وزیر پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد: نخست وزیر تعهد پاکستان برای همکاری نزدیک با روسیه به منظور گسترش و تحکیم بیشتر همکاری میان دو کشور در همه بخشهایی که منافع دو جانبه دارند، شامل امنیت غذا، تجارت و سرمایه گذاری، انرژی، دفاع و امنیت را مورد تاکید قرار داد. دو طرف توافق کردند دیدار بعدی کمیسیون بین دولتی در آینده نزدیک در اسلام آباد برگزار شود.

پروژه خط لوله گازی پاکستان استریم یا خط لوله گازی شمال-جنوب که با تاخیر طولانی روبرو شده است، برای اقتصاد پاکستان حیاتی به شمار می رود و قرار است با همکاری شرکتهای روسی ساخته شود.

دو کشور در سال ۲۰۱۵ توافق کردند خط لوله به طول ۱۱۰۰ کیلومتر را برای رساندن ال ان جی (گاز طبیعی مایع) از کراچی به نیروگاههای ایالت پنجاب در شمال شرقی این کشور، احداث کنند. ظرفیت سالانه این خط لوله ۱۲.۴ میلیارد متر مکعب طراحی شده و امکان افزایش آن به ۱۶ میلیارد متر مکعب وجود دارد.

این پروژه قرار بود در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شود اما پس از این که روسیه مجبور شد مشارکت کننده اولیه را به دلیل تحریمهای غربی، جایگزین کند، به تاخیر افتاد.

نخست وزیر پاکستان در هفته های اخیر اظهار کرده است اگر روسیه نرخ بهتری پیشنهاد کند، دولتش علاقمند به خرید گندم از این کشور است.

بر اساس گزارش رویترز، عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان، در فوریه، همان روزی که حمله نظامی روسیه به اوکراین آغاز شد، به مسکو سفر کرده بود. خان مدعی شد این سفر، آمریکا را عصبانی کرد و بعدها، واشنگتن را متهم کرد برای براندازی دولت وی توطئه کرد اما آمریکا چنین ادعایی را رد کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا