انرژی

اگر گاز می‌خواهید، نورد استریم ۲ را باز کنید

رئیس جمهور روسیه ضمن انکار نقش مسکو در بحران انرژی اروپا، اعلام کرد اگر اتحادیه اروپا می خواهد گاز بیشتری دریافت کند، باید تحریم‌هایی که مانع گشایش خط لوله نورد استریم ۲ می شود را بردارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، ولادیمیر پوتین در گفت و گو با خبرنگاران پس از نشست سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان، آنچه که برنامه سبز خواند را برای بحران انرژی، نکوهش و تاکید کرد روسیه به تعهدات انرژی خود عمل خواهد کرد.

پوتین گفت: حرف آخر این است که اگر در اضطرار هستید، اگر اوضاع برای شما دشوار است، تنها تحریمها علیه نورد استریم ۲ را بردارید که ظرفیت انتقال سالانه ۵۵ میلیارد فوت مکعب گاز را دارد؛ فقط دکمه را بزنید و همه چیز مرتب خواهد شد.

نورد استریم ۲ که تقریبا به موازات خط لوله نورد استریم ۱ از بستر دریای بالتیک می گذرد، یک سال پیش ساخته شد اما آلمان تنها چند روز پیش از این که نیروهای روسیه، ۲۴ فوریه به اوکراین اعزام شوند، تصمیم گرفت این خط لوله را معلق کند.

قیمت گاز در اروپا در پی کاهش تدریجی عرضه روسیه، از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است. افزایش قیمت گاز، مصرف کنندگان را در منگنه گذاشته و بعضی از صنایع را وادار کرده است تولید را متوقف کنند.

اروپا، روسیه را متهم کرده از عرضه انرژی به عنوان سلاح به تلافی تحریمهای غربی علیه مسکو بر سر جنگ در اوکراین، استفاده کرده است. روسیه می گوید غرب، جنگ اقتصادی به راه انداخته و تحریمها مانع فعالیت خط لوله نورد استریم ۱ شده است.

روسیه عرضه گاز به چندین کشور از جمله بلغارستان و لهستان را به دلیل امتناع آنها از پرداخت پول گاز به روبل، قطع کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت گازپروم اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد خط لوله نورد استریم ۱ که مسیر اصلی گازرسانی به اروپاست، به دلیل نشت نفت موتور یک توربین در یک ایستگاه فشار، تعطیل خواهد ماند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا