بورسبورس اوراق

سود شرکت‌های آلومینیوم ایران رو به افزایش است

صادق‌نیت گفت: به نظر می‌رسد کف قیمت آلومینیوم را لمس کرده‌ایم و شرایط مهیای افزایش قیمت‌های جهانی است. برآورد می‌شود آلومینیوم در پایان سال به محدوده ۲۷۰۰ الی ۲۸۰۰ دلار برسد. (آلومینیوم در حال حاضر در کانال ۲۳۰۹ دلاری معامله می‌شود)


آریا صادق‌نیت عضو هیئت مدیره و دبیر سندیکای آلومینیوم ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) بیان کرد: در مورد صنعت آلومینیوم ایران جای نگرانی بابت افت سودآوری شرکت‌ها در نیمه دوم سال وجود ندارد. صنعت آلومینیوم ایران از مزیت منابع ارزان انرژی برخوردار بوده و شرکت‌های بالادستی این صنعت معمولا در مناطقی راه‌اندازی می‌شوند که مزیت دسترسی به انرژی ارزان وجود دارد. در آمریکا و کانادا این شرکت‌ها به دلیل وجود انرژی برق-آبی و در منطقه خاورمیانه به دلیل دسترسی به انرژی فسیلی راه‌اندازی شده و اصولا دسترسی به معادن برای شرکت های بالادستی صنعت آلومینیوم مزیت محسوب نمی‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به بحران انرژی در دنیا، تولید آلومینیوم برای کشورهایی که دسترسی به منابع ارزان قیمت انرژی ندارند، توجیه اقتصادی ندارد و همین موضوع موجب توقف یا کاهش فعالیت بعضی تولیدکنندگان آلومینیوم در کشورهای مختلف شده و اتفاقا فضای فعالیت برای صنعت آلومینیوم ایران هموارتر شده است. نیاز بازار داخل به آلومینیوم و نیز تقاضای رو به افزایش بازارهای جهانی می‌تواند نویدبخش تداوم روند سودآوری این صنعت در ایران باشد.

صادق‌نیت در پیش‌بینی قیمت جهانی آلومینیوم در ماه‌های آینده گفت: به نظر می‌رسد کف قیمت آلومینیوم را لمس کرده‌ایم و شرایط مهیای افزایش قیمت‌های جهانی است. برآورد می‌شود آلومینیوم در پایان سال به محدوده ۲۷۰۰ الی ۲۸۰۰ دلار برسد. (آلومینیوم در حال حاضر در کانال ۲۳۰۹ دلاری معامله می‌شود)

کارشناس صنعت آلومینیوم تصریح کرد: علاوه بر این، صنعت آلومینیوم ایران فرصتی بنام احتمال توافق و کاهش فشار تحریم‌ها را نیز پیش رو دارد. صنعت آلومینیوم ایران مشمول تحریم بوده و برای دور زدن تحریم‌ها و تامین مواد اولیه و همچنین صادرات، هزینه‌های سنگینی متحمل می‌شود. تاثیر لغو تحریم‌ها روی کاهش هزینه‌های صنعت آلومینیوم با اهمیت خواهد بود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا