انرژی

پوتین: ۲۵ درصد از صادرات گاز به ترکیه به روبل پرداخت می‌شود

ولادیمیر پوتین اعلام کرد ۲۵ درصد از صادرات گاز روسیه به ترکیه، صاد به روبل پرداخت خواهد شد و توافق در این زمینه، به زودی اجرایی می‌شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، رئیس جمهور روسیه که با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان دیدار کرد، اعلام کرد توافق ما برای تحویل گاز طبیعی روسیه به ترکیه در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد و ۲۵ درصد از پرداخت پول این صادرات به روبل روسیه خواهد بود.

از زمان اعمال تحریم‌های گسترده کشورهای غربی علیه مسکو بر سر جنگ در اوکراین، روسیه به دنبال انجام بسیاری از مبادلات با استفاده از ارزهای دیگری به جز دلار آمریکا یا یورو که ارزهای رایج در قراردادهای انرژی هستند، بوده است.

این کشور خواستار پرداخت بخشی از پول صادرات گاز به روبل شده که در بعضی از موارد به نقض قراردادهای فعلی منجر شده است. چندین کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله لهستان و بلغارستان پس از این که حاضر نشدند پول واردات گاز را به روی پرداخت کنند، با قطع عرضه گاز از سوی روسیه روبرو شدند.

بر اساس گزارش رویترز، ترکیه نسبت به کشورهای اتحادیه اروپا روابط گرمتری را با روسیه حفظ کرده است. اردوغان که انتخابات سال آینده را در پیش دارد، با جهش نرخ تورم سالانه ترکیه، در وضعیت دشواری قرار گرفته است. این بحران اقتصادی بدون واردات گاز طبیعی از روسیه، بدون شک مضاعف خواهد کرد. ترکیه حدود نیمی از گاز مصرفی خود را از روسیه وارد می کند.

 انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا